18
November, 2017
Saturday

Sex Mob – Does Bond

Juhász László 2002 november 8.

Ropeadope | RCD 16006 | 2001

A Steven Bernstein vezette Sex Mob nem kevesebbre vállalkozott harmadik nagylemezén, mint hogy maga alá gyűrjön néhány klasszikus James Bond-témát, illetve főcímzenét, hogy aztán egy teljesen új, dramaturgiailag négy különálló részre tagolódó, már-már epikusnak ható művet, egy képzeletbeli Bond filmzenét kreáljon.

A New York-i kortárs dzsessz egyik legizgalmasabb társulata az 1998-as Din Of Inequity és a rá két évre megjelent Solid Sender albumok után most a korai Bond-filmek (From Russia With Love, Goldfinger, You Only Live Twice, The Spy Who Loved Me stb.) legemlékezetesebb, többnyire a filmekkel azonos című dalait, illetve két Bernstein által, ám az eredeti Bond-mozik zeneszerzője, John Barry modorában írt szerzeményeket játssza.

A Steven Bernstein (trombita, harsona, mellofon), Briggan Krauss (alt- és bariton szaxofon), Tony Scherr (nagybőgő) és Kenny Wollesen (dobok és ütősök) által alkotott kvartettben John Medeski (billentyűs hangszerek) vendégként közreműködik az anyagon – ő sokaknak a szintén zseniális, legkönnyebben talán a modern dzsessz és a hip-hop hibrideként definiálható zenében utazó Medeski Martin & Wood trióból lehet ismerős.

A Does Bond pontosan az a lemez, amitől egyszerre áll ketté a fül, görbül elégedett mosolyra a száj és szorul el a szív. Lévén, hogy avantgarde zenekarról van szó, hétpróbás füleket is megsanyargató zenei megoldásokat hallhatunk, persze úgy, hogy mindvégig marad valami bizonytalannak tetsző támpont, egy nehezen, de mégis kivehető és beazonosítható Bond-melódia, ami folyamatosan figyelmeztet és emlékeztet minket, hogy valójában mit is hallunk. Akármilyen messzire kalandoznak a hangszeresek, akármennyire belemerülnek egy-egy őrületes improvizációba, mindig fel-felvillan valami ismerős dallam. A lemez ereje részint ebben a kettősségben rejlik, meg persze a zenészek kvalitásában, és nem utolsósorban a zseniális módon eltalált koncepcióban.

Jelen esetben is egy érdekes, unalmassá semmi esetben sem váló anyaggal jelentkeztek a New York-i downtown szcéna kiválóságai, mégpedig egy olyan anyaggal, amely mellett egész egyszerűen nem lehet szó nélkül elmenni. A Does Bond jóval több, mint egy szimpla dzsesszlemez.

Opening credits: 1. Dr. Yes [3:07] Act I: 2. Teasing The Korean [4:27] 3. This Never Happened To The Other Feller [7:28] 4. 007 [2:35] 5. Battle At Piz Gloria [4:25] Intermission: 6. You Only Live Twice [5:37] Act II: 7. Bond With Bongos [4:30] 8. Oddjob’s Pressing Engagement [6:47] 9. Bond Back In Action Again [2:56] 10. Over And Out [5:47] 11. Dawn Raid On Fort Knox [8:01] Closing credits: 12. Nobody Does It Better [6:44] 13. Dr. Yes (Reprise) [0:58]

stevenbernstein.net/sexmobmain
ropeadope.com

Hozzászólási lehetőség kikapcsolva

Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.