17
October, 2017
Tuesday

John Zorn – Masada Guitars

Juhász László 2003 szeptember 13.

Tzadik | TZ 7171 | 2003

John Zornnak, a New York-i zenei posztmodern karakteres és kulcsfontosságú figurájának, napjaink egyik legfontosabb komponistájának számos zenei projektje közül – gondoljunk csak a sztenderdeket feldolgozó Sonny Clark Memorial Quartetre, a két lemezt is kiadó News For Lulu formációra, a brutális metal-core-t játszó PainKillerre vagy a stílusilag már-már zavarba ejtően szerteágazó és eklektikus Naked City zenekarra – a Masada névre hallgató formáció bizonyult a legnagyobb hatásúnak, valamint az utóélete is ennek a társaságnak tekinthető a legaktívabbnak. Zorn privát kiadójának köszönhetően egyre-másra jelennek meg a Masada koncerteket dokumentáló albumok, melyekből eddig hat (három szimpla- és három dupla album) látott napvilágot.

John Zorn 1993-ban hívta életre a Masadát egy alacsony költségvetésű mozi, a Thieves Quartet kísérőzenéje kapcsán. A film noir stílusban készült mozihoz való zeneszerzés nagyszerű alkalmat adott Zorn számára, hogy összehozzon egy, az avantgárd dzsesszt és a tradicionális jiddis muzsikát ötvöző formációt. Zenésztársaknak olyan kiválóságokat nyert meg, mint a trombitás Dave Douglas, a nagybőgős Greg Cohen, és a dobos Joey Baron – Zorn természetesen az alt szaxofonos szerepét vállalta. Az első évben írt száz, majd a következőben ötven, négy esztendő alatt összesen több mint kétszáz már-már dúdolható melódiát, melyekből 1994 februárja és 1997 szeptembere között pontosan tíz stúdióalbumot kerekített ki. Mivel a több mint kétszáz tételt tartalmazó – Monk és Gershwin mintájára írt – daloskönyv, a Masada Songbook lényegében áthangszerelhető, bárki által interpretálható szerzeményeket tartalmaz, a tíz lemez megjelenése után következtek az úgy nevezett „new arrangement” albumok, amelyeken kibővített és kellőképpen variált hangszerparkkal, a New York-i művészvilág legkarakteresebb hangszereseiből verbuválódott, klasszikus értelemben vett kamarazenekarok játszottak. Az első két, új hangszereléseket felvonultató dalgyűjtemény a ’96-os dupla Bar Kokhba és a ’98-as szintén dupla The Circle Maker volt. Míg az elsőn a Masada Chamber Ensembles gyűjtőnév alá vont duók, triók, kvartettek, szextettek és egyéb speciális formációk játszottak, addig a második dupla album első lemezén (Zevulun) a Bar Kokhba Sextet, második lemezén (Issachar) pedig a Masada String Trio játszotta a daloskönyv tételeit. Ez a két album talán mindmáig a két leggyönyörűbb alkotás, amit Zorn valaha kiadott a kezei közül.

Idén, 2003-ban Zorn kettős évfordulót ünnepel: ő maga ötven éves, a Masada pedig tíz. Utóbbi kapcsán, azaz a zenekar tízéves évfordulóján sorra jönnek ki azok az albumok, amelyek a daloskönyv tételeit helyezik más dimenzióba. Az év első hónapjában jelent meg a jubileumi sorozat Masada Guitar című első darabja, melyet az év közepéig még kettő feldolgozáslemez követett, a dupla Voices In The Wilderness és a szimpla The Unknown Masada.

A Masada Guitars-ról: Zornnak az elmúlt húsz esztendőben a világ legkreatívabb, leginvenciózusabb gitárosainak egész sorával volt alkalma dolgozni: Eugene Chadbourne-től, Henry Kaisertől kezdve Fred Frithen, Derek Bailey-n át egészen Arto Lindsay-ig vagy éppen Haino Keiji-ig. Ez a felsorolás persze közel sem teljes, amit mi sem bizonyít fényesebben, mint hogy Zorn mégis a három számára legkedvesebb gitárost választotta a Masada Guitars-on való közreműködésre: név szerint Bill Frisellt, Tim Sparksot és Marc Ribot-t. Az albumon 21 Masada dal hallható, nagyjából egységesen felosztva a három gitáros között. A zenészek nem trióban játszanak, egy felvételen csak egy gitáros hallható. A szólógitárokra átírt kompozíciók jóval intimebb, harsánynak a legkevésbé sem nevezhető hangzással bírnak, ami javarészt az akusztikus gitároknak (Ribot és Sparks) köszönhető. A kísérletibb megközelítést most Frisell virtuozitása képviseli, aki interpretációi során a legkülönbözőbb technikai trükköket hívta segítségül, kezdve a gitárszintetizátoraitól egészen a szólólemezeiről ismert, bizarrabbnál is bizarrabb visszhangokat előállító effektjeiig.

A Masada Guitars egyáltalán nem igényli az eredeti Masada sorlemezek előzetes ismeretét, önmagában is egy kellemes, könnyedén hallgatható album, ami a legtöbb Zorn lemeztől eltérően valóban kellemes perceket szerezhet – akár a család minden tagjának.

1. Abidan (by Frisell) [3:31] 2. Kodashim (by Sparks) [3:37] 3. Kedem (by Ribot) [3:29] 4. Bikkurim (by Frisell) [3:00] 5. Ravayah (by Sparks) [4:01] 6. Hadasha (by Ribot) [2:45] 7. Katzatz (by Frisell) [3:37] 8. Kanah (by Sparks) [3:27] 9. Hodaah (by Ribot) [3:24] 10. Kisofim (by Frisell) [4:53] 11. Sippur (by Sparks) [2:48] 12. Sansanah (by Ribot) [5:54] 13. Galgalim (by Ribot) [1:45] 14. Elilah (by Frisell) [3:05] 15. Kedushah (by Sparks) [4:32] 16. Shevet (by Ribot) [3:11] 17. Kochot (by Frisell) [3:56] 18. Tzalim (by Ribot) [2:21] 19. Kivah (by Ribot) [2:33] 20. Avelut (by Frisell) [4:05] 21. Moshav (by Ribot) [3:54]

billfrisell.com
timsparks.com
marcribot.com
tzadik.com

Hozzászólási lehetőség kikapcsolva

Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek

Tim Blechmann | Klaus Filip – Pinna

Dusted Hoffman
2012. június 29.

John Tilbury duója egy halott személlyel

Juhász László
2016. január 22.

Beforehand – Live At Hundred Years Gallery

Dusted Hoffman
2014. július 18.

Radu Malfatti – Himmelgeister 19

Dusted Hoffman
2010. július 14.

Air Supply, az új Erstwhile-kiadvány

Dusted Hoffman
2010. október 15.