21
August, 2017
Monday

Grob | GROB 425 | 2002

A Felix Klopotek, Simon Görtz, Josef Suchy és Hans Grob által alapított és kurált, többnyire rögtönzött szabadzenék publikálásával foglalkozó német Grob kiadó figyelemre méltó módszerességgel dokumentálja a legkülönbözőbb – ugyanakkor a zenéről nagyon is hasonlóan gondolkodó – művészek kollaborációit, együttzenéléseit. A különleges (és legtöbbször egyszeri) zenei találkozások egyik érdekfeszítő és megkapó példája ez az ízléses borítóba csomagolt lemez. A borító jellegzetes tipográfiája, az információk elrendezése már rögtön sejtetni engedi, hogy milyen zene is hallható a lemezen…

A két zenész nevével ellátott korongon kettejük zenei találkozását, ismerkedését, párbeszédét hallhatjuk. A lemez borítóján semmiféle utalást nem találunk a felvétel pontos időpontját illetően, a sajtóanyag is nagyvonalúan mindössze 2001-et említ és egy londoni stúdió nevét (Moat Studios).

Derek Bailey-t véleményem szerint nyugodt szívvel aposztrofálhatjuk a szabadon improvizált zenekészítési metódusok és formák egyik élő legendájának; több mint 35 esztendőt felölelő zenei pályafutása során megannyi muzsikussal, a radikális improvizációs zenék szinte minden jeles képviselőjével dolgozott már. Preparált és hagyományos gitárokon, valamint egyéb pengetős/húros hangszereken játszott ad hoc-jellegű felvételeit számtalan lemezen hallhatjuk. Az osztrák fővárosban élõ és alkotó Franz Hautzinger sem szorulhat különösebb bemutatásra, hiszen õt a magyar vonatkozású Abstract Monarchy Trio, majd Quartet tagjaként ismerheti az itthoni közönség. (A Sőrés Zsolt, Kovács Zsolt, Helge Hinteregger és Hautzinger alkotta magyar-osztrák együttes legutóbb az Ultrahang Fesztivál keretén belül prezentált két zseniális fellépést.) Hautzinger sajátságos trombitajátéka sem a konvencionális hangszerhasználaton alapszik, speciális készítésű negyedes trombitáját folyamatosan újrafelfedezi, ismeretlen megszólaltatási formulák és egy teljesen új, klisé-mentes zenei nyelvezet után kutat; ezért van az, hogy hangszere csak a legritkább esetben szólal meg úgy, ahogy azt egy trombitától várnánk. Hautzinger inkább belesziszeg, belemotyog, beleberreg, fújja, szívja – ezáltal mindig kizárólag a legszélsőségesebb hangokat csalja elő instrumentumából. A ritmusokat, dallamokat, melódiákat teljességgel nélkülöző lemez a két zenész sajátos és privát nyelvezetű útinaplója, melynek dekódolása a hallgatóra van bízva. A szerzemények címei is a lemez napló-jellegét erősítik, hiszen Bailey és Hautzinger londoni találkozását, zenei együttműködését, majd búcsúját a 11 tétel címén is nyomon követhetjük az első teától (Tea) egészen a legutolsó búcsúig (Good B)…

Nyugodt szívvel ajánlom ezt a lemezt azoknak, akik kedvüket lelik az egyszeri és megismételhetetlen – bár legtöbbször nehezen érthető és emészthető -, kötöttségeket és határokat mereven elutasító zenei találkozásokban.

1. Tea [5:54] 2. Cricket [11:50] 3. Talk [15:36] 4. Contracts [4:39] 5. Weather [5:22] 6. Appointment [7:54] 7. Details [3:58] 8. Krautrock [5:09] 9. The Vietnamese Driver [4:15] 10. Out 147 [1:15] 11. Good B [0:46]

franzhautzinger.com
churchofgrob.com

Hozzászólási lehetőség kikapcsolva

Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek

A Flexion Records újdonságai

Juhász László
2012. október 23.

Tomaž Grom | Seijiro Murayama – Nepretrganost

Lenkes László
2013. november 10.

[guyôm] – Cacelorazo

Majzik Tamás
2006. szeptember 3.