18
November, 2017
Saturday

Tigrics – Drapdap

Majzik Tamás 2004 január 12.

Neon Music | neoncd 01 | 2003

Bereznyei Róbert, vagyis Tigrics 1975-ben született Tatán. A fiatal korában ért intenzív zenei impulzusok hatására már a kilencvenes évek közepén elkezdett komolyabban, mélyrehatóbban foglalkozni az elektronikus zenével. Az egyik vele készült interjúban Tigrics arról számolt be: nagyon komoly hatással volt rá egy, a kilencvenes évek közepén hallott bécsi Autechre koncert.

Ezután megalakult a két tagot számláló Rianás formáció, amelynek másik zenésze a jelenleg Prell néven működő Márton Péter volt. A duó a 2000-ben rendezett X-Peripheria fesztiválon való fellépése után beszüntette a működését. A Rianás megszűnése után Tigrics szólókarrierbe kezdett, amely munkássága iránt elsőként az UCMG kiadó magyar leányvállalata, az Ugar érdeklődött. Ennek ellenére a Compact Disco című album sosem került kiadásra, ugyanis az UCGM a megjelenés előtt komoly domesztikálásra fogta volna a lemezt.

A kezdeti sikertelenségek után 2002-től felgyorsultak az események: szinte gyors egymásutánjában négy lemeze jelent meg, négy különböző kiadó gondozásában. Elsőként a kísérleti elektronikus és nem elektronikus zenéket felkaroló és prezentáló alapítvány, az Ultrahang adta ki Tigrics bemutatkozó albumát, a Chromaliont. Ez a lemez az alapítvány limitált példányszámú cd-r sorozatának első darabja volt.

Nem sokkal a Chromalion megjelenése után adta ki a német Keplar minikiadó Tigrics második albumát, a nevében régi, de zenei anyagában teljesen új Compact Disco-t. Tigrics kapcsolata a Keplar kiadóval egy Linzben rendezett illegális partinak volt köszönhető, ahol a kiadó emberei felfigyeltek a magyar fellépőre. A Compact Disco megjelenése után látott napvilágot Tigrics harmadik lemeze, az Évveszteseknek. Ezt az albumot egy hazai minikiadó, a Diaspóra jelentette meg szintén erősen limitált, 30 példányban. Ez a lemez természetesen mára a gyűjtők féltve őrzött kincse, amely egyenként számozva, csiszolópapírba csomagolva került terítékre.

2003 áprilisában jelent meg Tigrics negyedik, eddigi utolsó albuma a Drapdap. A szerző által legérettebbnek, legegységesebbnek titulált lemezt a főként kísérleti zenéket forgalmazó Neon Music Hungary jelentette meg. Az igényes borító mellett természetesen itt sem maradhatott el a mára Tigrics névjegyének számító Compact Disco felirat a Compact Disc logo helyett. A kilenc számot tartalmazó korong felvételei leginkább 2001 és 2003 között születtek. A Drapdap letisztult hangzásvilágának köszönhetően talán közérthetőbb album, mint a többi hasonló stílusban mozgó zeneszerző lemeze. Tigrics – mint ahogyan azt megszokhattuk – itt is ügyesen bánik a különböző ritmusokkal, amelyek néhol szabályos rendbe sorakoznak, néhol pedig egészen kuszán próbálják megteremteni az adott dal fővonalát. A lemez hangulatát illetően talán a melankólia a legmegfelelőbb kifejezés. Annak ellenére, hogy kilenc tételre van osztva a darab, egészében értelmezhető igazán, amely talán kompenzálja a mű egyetlen hibáját, a rövid időtartalmat.

Hamarosan egy újabb Tigrics lemez fog megjelenni, ismét a német Keplar gondozásában. Addig is élvezhetjük Tigrics élő fellépéseit, amelyeket eddig is megcsodálhattunk már Magyarországon a X-Peripheriától kezdve az Ultrahang Fesztiválig vagy külföldön Szlovéniától kezdve egészen Németországig a legrangosabb, valóban progresszív, innovatív zenéket prezentáló fesztiválokon. Tigrics érdemeit mi sem bizonyítja jobban, hogy meghívást kapott a februárban megrendezésre kerülő berlini Transmediale fesztiválra.

1. Göndörgát [7:35] 2. Quarelin Days V4.1 [2:42] 3. High Accuracies [3:37] 4. Low Accuracies [8:00] 5. Why Release Records? (Fülke Mx) [3:38] 6. Sound Designers Portfolio [4:13] 7. Gdynia (Baltic Sea In December) [3:44] 8. Few Parameters [5:15] 9. Few Parameters 2. [3:59]

tigrics.hu
neonmusic.hu

Hozzászólási lehetőség kikapcsolva

Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek

Musique Grotesque | 2015. május 27.

admin
2015. május 27.

Péntektől 7. Újbuda Jazz Fesztivál

Juhász László
2011. augusztus 30.

Remi Álvarez – Intuición Y Resistencia

Juhász László
2015. szeptember 26.

Michael Pisaro | Greg Stuart – A Wave And Waves

Dusted Hoffman
2010. június 25.