23
April, 2017
Sunday

John Zorn – Chimeras

Juhász László 2004 február 5.

Tzadik | TZ 7085 | 2003

John Zorn a hetvenes évek elején kezdte kamaradarabjainak az írását, amelyek közül eddig tíz nagylemeznyi került kiadásra és legalább még ennyi vár rögzítésre, majd publikálásra. A különböző filmzenék írása (Film Works-sorozat), számos dzsesszbanda (News For Lulu, Sonny Clark Memorial Quartet, Masada stb.) és rögtönzött heavy metal zenét játszó együttesek (PainKiller, Naked City stb.) összeszervezése és az ezekkel való koncertezés mellett Zorn mindig talált időt komolyzenei művek komponálására. Írt darabokat szólógitárra (The Book Of Heads), csellóra és zongora-hegedű duóra (Madness, Love And Mysticism), ütősökre (Red Bird), vonósnégyesre (The String Quartets), vagy éppen teljes nagyzenekarra (Cartoon S/M, Aporias – Requiea For Piano And Orchestra). A kamaradarabok sorozatában a legfrissebb a Chimeras című, amely 2001-ben került megírásra, és a híres BargeMusic-ban mutatták be először.

A Chimeras megszületéséhez Gorges Perec francia novellista munkássága iránti tisztelet, Schönberg Pierrot Lunaire című mesterműve, és a lipogrammok jelentették a fő inspirációkat. (A lipogrammok olyan irodalmi művek, melyek arra épülnek, hogy egyes részeiből az abc bizonyos betűit tudatosan kizárják.) A Chimeras pontosan a Pierrot Lunaire hangszer-összeállítására íródott, plusz ütősökre; és a tizenkét tételből álló mű minden egyes tételéből egy-egy meghatározott zenei hangot mellőznek a zenészek – így válik a Chimerasból egy zenei lipogramm. A mindössze 33 perces játékidővel bíró mű zenészeit Brad Lubman karmester dirigálja, a már említett Schoenberg-darab mintájára összeállított együttest pedig Tara O’Connor (pikkoló, fuvola, alt fuvola, basszus fuvola), Mike Lowenstern (klarinét, basszusklarinét), Stephen Drury (zongora, orgona, harmónium), Fred Sherry (cselló), Jennifer Choi (hegedű) és egy plusz ütőhangszeres, William Winant alkotja. A felvételen két szoprán női hang is hallható (Ilana Davidson és Elizabeth Farnum). Mind-mind kiváló zenészek, kvalitásukhoz nem férhet kétség.

Ami tény: a Chimeras rendkívül nehéz, teljes embert igénylő hallgatnivaló. A tizenkét tétel mindegyikében más-más hangszer-összeállításban szólal meg a zene, majd a mű a hangszeresek teljes – néhol már-már kaotikus – összjátékában csúcsosodik ki. A két fő részből álló darab (részenként hat tétellel) nem sok kapaszkodót enged hagyni a hallgatónak, kiismerése a sokadik hallgatás után is hiú ábránd marad. Zorn ezúttal is a tőle már jól ismert témákat használja és variálja – hosszan kitartott fuvola- vagy orgonahangok, gyors váltások, néhány másodperces csendek, majd egy erőszakos és harsány kirohanás stb. -, az album hallgatása közben olyan korábbi lemezek témái rémlenek fel, mint a ’92-es Kristallnacht, a ’98-as Music For Children vagy éppen a már emlegetett Aporias – Requiea For Piano And Orchestra. Zorn tehát ebben a kifinomult érzékenységgel megkomponált és felettébb izgalmas dramaturgiával bíró darabban önmagától idéz, ami természetesen nem baj, sőt! Aligha vitatható a mű létjogosultsága és érvényessége: számtalan ismerős motívum, amelyekből valami ismeretlen épül, ami kellőképpen bonyolult, és ami újabb és újabb kihívást jelent a hallgatók számára. És nem hiszem, hogy kell ennél több.

1. One [0:55] 2. Two [2:42] 3. Three [2:55] 4. Four [2:06] 5. Five [1:46] 6. Six [2:08] 7. Seven [4:39] 8. Eight [3:19] 9. Nine [2:45] 10. Ten [2:54] 11. Interlude [1:25] 12. Eleven [3:18] 13. Twelve [2:51]

hipsroadedition.com
tzadik.com

Hozzászólási lehetőség kikapcsolva

Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.