30
March, 2017
Thursday

The Cracow Klezmer Band – Bereshit

Juhász László 2004 április 12.

Tzadik | TZ 7183 | 2003

1997. április 15. – a zenei új jiddis reneszánsz talán egyik legkiemelkedőbb dátuma: Jarosław Bester, a fiatal komponista és tangóharmonikás kezdeményezésére megalakul a Cracow Klezmer Band. Az újabb és újabb zenei formák és önkifejezési módok fáradhatatlan kutatása, valamint az együttes tagjainak hangszeres tudása és előadói tökéletessége mind-mind jótékony szerepet játszott abban, hogy a fiatal klezmerzenekar rövid időn belül Lengyelország egyik legkreatívabb és leginnovatívabb zenei csoportjává váljon. Bár az együttes életének első két és fél éve a folyamatos koncertezések jegyében telt, a nagy áttörés sem váratott magára oly sokáig: pontosan egy magával ragadó fellépés hatására kínált John Zorn Tzadik nevű kiadója exkluzív lemezszerződést a zenekarnak. Ezzel a Cracow Klezmer Band lett az egyetlen lengyel formáció, amely a New York-i label Radical Jewish Culture sorozatában publikálhat.

A minden bizonnyal igen előnyös szerződés után a zenekar (Jarosław Tyrała – hegedű; Jarosław Bester – tangóharmonika; Oleg Dyyak – tangóharmonika, klarinét, ütősök; Wojciech Front – nagybőgő) hamarosan a műfaj „sztárjai” mellett játszott: David Krakauer és a Klezmer Madness!, Anthony Coleman és a Sephardic Tinge, Frank London és a Klezmatics csak néhány név a sok közül. A társaság De Profundis című debütáló albuma, és az azt követő európai és távol-keleti koncertek után újabb nagylemez következett: a 2001-es The Warriors már egy jóval sokszínűbb, heterogénebb együttest mutat, a klezmer és az avantgárd zene sajátosságai mellett megjelennek a latin ritmusok és az Astor Piazzolla-féle virtuóz tangó-tobzódás. A második album után ismét turnék, sőt mi több, a Cracow Klezmer Band New York-ba is eljut, és tiszteletét teszi a downtown szcéna emblematikus koncerthelyein, vagyis a Knitting Factory, a Tonic és a Makor szentháromságában.

A Bereshit – az együttes harmadik stúdió remeklése – ismét tartalmazza a tradíciótisztelet-modernitás kettősségét, ami miatt a zenekart oly sokan tisztelik és szeretik – ám ezúttal társulat egy még mélyebb, még sötétebb hangulatú lemez készített a világ teremtéséről. Részben hangstúdióban, részben pedig a Krakkói Zsinagógában rögzített album nyolc tétele, valamint Grażyna Auguścik csodálatos énekhangja a Gil Gul (The Migration Of Souls) című szerzeményben mind-mind hozzájárulnak ahhoz a több helyütt hangoztatott véleményhez, mely szerint a Cracow Klezmer Band pályafutásának eddigi legkomolyabb, legátgondoltabb, legérettebb lemezét készítette el.

Jarosław Bester zseniális szerzeményei és jól kitalált hangszerelései, valamint a zenekar tagjainak egészen kifinomult hangszeres játéka egy megrendítően gyönyörű és hiteles portrét nyújt az univerzum teremtéséről. Lenyűgöző, tényleg.

1. Ets Hayyim (The Tree Of Life) [9:11] 2. Tsive Ha-Shamayyim (The Colors Of The Heavens) [5:20] 3. Gil Gul (The Migration Of Souls) [9:44] 4. Dim’ot Yisrael (Israel’s Tears) [5:43] 5. Sippuro Shel Shed (A Devilish Tale) [3:06] 6. Holef (Transience) [8:02] 7. ‘Otsmat (The Might Of The Elements) [9:14] 8. Bereshit [5:53]

ckb.cracow.pl
tzadik.com

Hozzászólási lehetőség kikapcsolva

Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.