28
June, 2017
Wednesday

Gert-Jan Prins – Risk

Majzik Tamás 2004 április 13.

Mego | MEGO 072 | 2004

Dinamizmus, hatásosság, humor. Lényegében e három tényező miatt szerettem bele Gert-Jan Prins jelen alkotásába. Az első kettő gyakorlatilag összefügg egymással, hiszen pontosan a mű elképesztő dinamizmusa az, amely miatt kellő hatást ér el, így Prinsnek már nincs is szüksége általános zenei klisék nem túl innovatív pufogtatására. A szerző sziporkázó humora pedig „ellágyítja” ezt az egyébként nem túl egyszerű zenét.

Gert-Jan Prins pályafutása 1984-ben kezdődött, amikor megalapította a Gorgonzola Legs nevezetű – indusztriális elemeket sem nélkülöző – free jazz zenekarát. Később több másik együttes dobosaként zenélt, míg végül elektronikus zenei kísérletekbe kezdett, felhasználva fiatalon szerzett rádió- és televíziótechnikai tapasztalatait. 1998 óta nagyrészt ez a két eszköz jelenti Prins hangszerparkját. A holland zenész a 2003-as Ultrahang Fesztiválon adott egy kellemesnek közel sem mondható koncertet, aki ott volt a Régi Zeneakadémia nagytermében, az tudja, miről beszélek…

Ez a 3”-es minialbum nagyjából a tavaly hallott budapesti koncert anyagából áll, hiszen itt is televíziók, illetve rádiók által gerjesztett – és Prins által tovább épített vagy éppenséggel roncsolt – zajok, csikorgások és egyéb különleges, néhol egészen fülsértő hangok játsszák a főszerepet. Néhol ezek a zörejek szabályos ritmusokba rendeződnek, szinte igazi dobra emlékeztető módon. Egy-egy rövidke tétel során mondatokat, énekrészleteket is hallunk, amelyek egy rádió vagy egy televízió recsegő adásfoszlányai.

Érdemes megfigyelni, hogy a dinamikusabb, agresszívabb zajmontázsokból álló darabokat általában egy jóval visszafogottabb, szelídebb rész előzi meg, amely kellőképpen elaltatja a hallgatót ahhoz, hogy aztán minél erőteljesebb hatást tudjanak kiváltani az erőszakosabb részek. A bevezetőben említett humor pedig talán nem is olyan új találmány, mégis említésre méltó: a legfülsértőbb zajok közepette is kihallatszik egy-egy popszám részlete, ami akár mosolyt is csalhat a hallgató arcára.

A meglepetés az, amely Gert-Jan Prins zenéjét olyan különlegessé teszi, de ez a meglepetés a hanglemezen nem sül el olyan kegyetlenül és hatásosan, mint a zenész egy-egy fellépésén. Kár érte.

1. Risk 1 [1:01] 2. Risk 2 [0:46] 3. Risk 3 [2:03] 4. Risk 4 [2:58] 5. Risk 5 [0:59] 6. Risk 6 [0:23] 7. Risk 7 [0:23] 8. Risk 8 [3:16] 9. Risk 9 [0:31] 10. Risk 10 [1:58] 11. Risk 11 [1:09] 12. Risk 12 [2:26] 13. Risk 13 [0:51]

gjp.info
editionsmego.com

Hozzászólás




Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek

The Langston Project a budapesti Opus Jazz Clubban

Juhász László
2017. június 2.

én | Q | Ahad – Paw Music

Lenkes László
2013. szeptember 1.