25
September, 2017
Monday

Ute Wassermann | Birgit Ulher – Kunstoff

Dusted Hoffman 2004 december 14.

Creative Sources | cs017 | 2004

Végre egy hangos, jól és könnyen hallható, viszont közel sem könnyedén hallgatható, ám valamiért mégis nagyon könnyednek tűnő alkotás az egyre növekvő reputációjú Creative Sources kiadótól. A lemez közreműködője két egészen autentikus előadói attitűdöt képviselő német hölgy, az énekes-hangperformer Ute Wassermann, illetve a trombitás Birgit Ulher; és hála e két kivételes tehetségű és kreativitású előadóművésznek, végre bemutatást nyert a szabadimprovizációs zene játékos oldala, ugyanis a Kunstoff egy könnyed, néhol már-már mulatságos, kifinomult humorban bővelkedő alkotás, ami talán még a „hallgathatatlan hangoktól” idegenkedőknek is nyújthat egy kellemes és élvezetes órácskát.

A két előadó külön-külön bár még csak néhány kiadvánnyal rendelkezik, Wassermann eddig olyan zenészek mellett énekelt, mint Peter Kowald, David Moss, Malcolm Goldstein vagy éppen Mary Oliver; Ulher pedig olyan előadókkal készített improvizációs lemezeket, mint Lou Mallozzi, Michael Zerang, Martin Küchen, Ernst Thoma, vagy a magyar felmenőkkel rendelkező Gino Robair.

És most nézzük magát a lemezt: a Kunstoff első tétele (Stoff 1) egy öblös horkantással és némi morgással indít, amihez háttérként a trombita sziszegése, sustorgása társul. Wassermann vokálja és Ulher trombitája a lemez teljes hosszúságában önfeledten játszadozik egymással, egy üdítően friss zenei formát eredményezve ezzel; a szerepek számtalanszor – nem meglepő módon – felcserélődnek: Wassermann hangját Ulher játéka imitálja, Ulher trombitáját pedig Wassermann éneke. A mezzoszoprán hangfekvésű Wassermann vokális ötleteinek tárháza szinte kifogyhatatlan: egy madárcsiripelés-szerű kedves kis neszezés néhány másodperc alatt alakul egy oroszlán orkán-szerű bömbölésévé, és fordítva. Torokhangok, orrhangok, fejhangok, apró füttyentések, horkolások, berregések és egyéb megfoghatatlan emberi hangok teszik élvezetessé – és nem ritkán mulatságossá – a Kunstoff lemezt, aminek hallgatása közben folyton az jár a fejemben: többek között arról szól ez a kiváló munka, hogy lehet viccelődni, mókázni is néha, nem kell minden áron halálosan komolyan vennie magát az előadóművésznek. Egy önfeledt játék ez az album, és szinte biztos vagyok benne, hogy a produkciót jegyző hölgyek is igen jót szórakoztak a stúdiófelvételek alatt.

Bár a lemez összességében kellően variált, az egyórás játékidő alatt sajnos számos ötlet és trükk bukkan fel újra és újra. Félreértés ne essék, egyáltalán nem kellemetlen egy órán keresztül hallgatni a német hölgyek kollaborációját, sőt!, viszont egy 40-45 perc körüli, szerkesztett játékidejű kiadvány biztosan elkerülhette volna ezeket a minden bizonnyal nyugodt szívvel átléphető önismétléseket.

Végszó: a Kunstoff – hossza ellenére – egy magáért beszélő, igazán kivételes és üdítő alkotás, amit ezúttal nemcsak a radikális improvizált zenék rajongóinak ajánlok, hanem azoknak is, akik bár idegenkednek a műfajtól, mégis örömüket lelhetik ebben a kedves és aranyos kalandban. Lenyűgöző, zseniális – tényleg!

1. Stoff 1 [5:02] 2. Stoff 2 [5:44] 3. Stoff 3 [8:09] 4. Stoff 4 [4:36] 5. Stoff 5 [8:09] 6. Stoff 6 [2:59] 7. Stoff 7 [6:24] 8. Stoff 8 [8:03] 9. Stoff 9 [4:49] 10. Stoff 10 [6:05]

femmes-savantes.net/en/lesfemmessavantes/ute-wassermann
birgit-ulher.de
creativesourcesrec.com

Hozzászólási lehetőség kikapcsolva

Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek