16
December, 2017
Saturday

Tobias Delius 4tet | The Thing

Juhász László 2006 május 20.

2006. április 28. | Győr, Rómer Ház

Szerencsés módon dzsessz-ügyileg ezúttal is az első három napon koncentrálódott minden, ami miatt az idén is érdemes volt a győri Mediawave Fesztiválra látogatni. A Tobias Delius 4tet, a Mats Gustafsson vezette The Thing, Ernst Reijseger és a Boi Akih, valamint Marc Ribot legújabb, Ceramic Dog nevű formációja csak néhány tétel a fesztivál nyitónapjainak csábító kínálatából. Kár okoskodni azon, hogy a Mediawave teljes, tíznapos időtartamához képest kevés-e a három nap, ugyanis már az is felettébb kielégítő, hogy a fesztivál szervezői megbízhatóan leszállítják a globális kreatív dzsessz újdonságait.

Tobias Delius holland tenoros már bőven visszatérő fellépőnek számít a győri közönség előtt: tavalyelőtt a kiváló ICP Orchestra tagjaként, tavaly pedig a Cor Fuhler vezette Corkestra élén bizonyította, hogy miért is tartja a szakma és a közönség egyöntetűen a holland groteszk dzsessz egyik meghatározó zsenijének. A bő 15 esztendeje működő Tobias Delius 4tet eddig mindösszesen három nagylemezen (The Heron, Toby’s Mloby, Pelikanismus), viszont számtalan koncerten van túl; tagsága az évek során csak minimálisan változott: Delius mellett jelenleg Tristan Honsinger csellózik, a fiatal Joe Williamson bőgőzik, és az IPC-közeli formációkból elmaradhatatlannak tetsző Han Bennink dobol. A kvartett zenéje előre komponált, markáns témákból indít, amiket lélegzetelállító improvizatív közjátékok szakítanak félbe. Az zenekar aduját Bennink és Honsinger széles gesztusai jelenti, akik gátlástalan bohóckodásaikkal, parádézásaikkal a komoly dzsesszmuzsikus imázsát igyekeznek módszeresen porrá zúzni. A lelkes közönséget a széles mosolyok, illetve a komoran összehúzott szemöldökök kettőssége jellemezte, hiszen a négyes szellemes dallamvezetésű darabjai a legváratlanabb pillanatokban fordultak disszonanciába, ami után a zenekar tagjai rögtön a közönségre is kacsintanak, és mintha azt szeretnék mondani: “Ollé! Ilyet is tudunk, de csak véletlen volt!”

A hollandok után a svéd Mats Gustafsson, és fiatal norvég zenésztársai, Ingebrigt Håker Flaten nagybőgős és az egy évvel ezelőtt majdnem napra pontosan ugyanitt zenélő Paal Nilssen-Love dobos foglalta el a színpadot. A The Thing névre keresztelt trió 2000 februárjában alakult Stockholmban, kezdeti repertoárjukat eleinte kizárólag Don Cherry szerzemények jelentették, majd a folyamatos fellépéseknek és próbáknak köszönhetően egyre több saját kompozíció került a koncertprogramba; bár Gustafssonék feldolgozások iránti mániája a mai napig megmaradt, amit a győri fellépés is kiválóan szemléltetett. Joe McPhee, David Murray, James Blood Ulmer, Charles Tyler, PJ Harvey, a Yeah Yeah Yeahs és a White Stripes csak néhány név átértelmezések alapjául szolgáló muzsikusok, együttesek közül. A The Thing egy rövid, ám akkurátus beállás után bestiális vehemenciával tört rá a közönségre. Gustafsson megfeszített izmokkal birkózik monstrum-szerű baritonszaxofonjával, a magasba lendíti, lehajolva két térde közé engedi, ami pedig a hangszerből áradó hangokat illeti: borzasztó tömörek, és nagyon-nagyon hangosak. A Thing az eddigi, Crazy Wisdom és Smalltown Superjazzz kiadóknál megjelent lemezekről megismert kíméletlen free jazzt játssza, de ha lehet, a konzervekhez képest még feszesebben, agresszívabban. A zenekar csak kevéssel zenél többet egy óránál, ám a koncert utáni fáradtság nem csak a zenészeken, hanem a Rómer Ház mozitermében maradt, székeibe passzírozott közönségen is meglátszott. Részemről egy régi álom vált valóra Mats Gustafsson koncertjével, aminek egy darabig biztosan ott lesz a helye a valaha látott leghatásosabb zenei előadások között.

A Mediawave a megszokottnak nevezhető magyar élvonal, és a visszatérő vendégek mellett minden évben villant egy nagyot. Tavalyelőtt John Zorn, tavaly Ken Vandermark, idén Mats Gustafsson adott szaxofon-leckét. Kíváncsian várom, hogy hogyan lehet még ezt a névsort fokozni…

thingjazz.com

Hozzászólás




Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek

A NotTwo őszi újdonságai

Juhász László
2011. október 25.

Két új Al Maslakh-kiadvány

Dusted Hoffman
2010. október 22.

Chris Corsano és Céline Larrére Budapesten

Juhász László
2010. október 19.