28
March, 2017
Tuesday

Tutu Combo | Heddy Boubaker – Le Grain De L’avoine

Dusted Hoffman 2006 augusztus 12.

Insubordinations | insub09 | 2006

Hogy Heddy Boubaker készítette-e hatodik lemezét a Tutu Combo-val, vagy a francia kvartett kérte fel debütáló kiadványukon való közreműködésre a kiváló szaxofonost, az voltaképpen teljesen indifferens; a legfontosabb, hogy ez a mindössze 18 perces minialbum – megfelelő hangerőn és kellő odafigyeléssel hallgatva – egy pillanattal sem kevesebb, mint 18 emlékezetes percet nyújthat hallgatójának. Kétségtelen, bizonyos pillanatokban igazán hatásos és hálás hallgatnivaló tud lenni Boubaker és a Tutu Combo bájosan bizonytalan, jólesően döcögős kamarazenéje.

A Le Grain De L’avoine a – pontosan fél éve működő – svájci Insubordinations netlabel kilencedik kiadványa. A felvételeket még tavaly októberben rögzítették Boubaker La Maison Peinte nevű lakásklubjában, ami néhány év alatt a dél-francia improvizációs zenei színtér fellegvárává nőtte ki magát: azon túl, hogy a világ legkülönbözőbb pontjairól érkező hangszeresek megfordultak már itt, számtalan koncertlemezt is ebben a félig privát, félig nyilvános labarthei klubban vettek fel.

Az ezredforduló óta aktív Tutu Combo szabadon rögtönzött zenét játszó fiatalokat tömörít (jelenleg: Catherine S. Massicotte – hegedű, Patrick-Guy Desjardins – gitár, Robin Servant – tangóharmonika, Éric Normand – nagybőgő); koncertjeik legtöbbjén tisztán akusztikus, analóg és digitális berendezéseket mellőzve játszanak, de kísérleteztek már extrém kihangosításokkal és elektronikus beépítések használatával is. Rövid biográfiájukból az is kiderül, hogy szívesen kollaborálnak más művészeti ágakban dolgozó művészekkel, az évek során zenéltek már írok-költők felolvasásai mellett, illetve videóművészek kísérleti munkáinak vetítésével párhuzamosan is. 2003 óta egy Tour de Bras nevű kreatív művészeti- és produkciós szervezetet működtetnek, amivel elsősorban magukat és a hozzájuk közel álló előadó- és képzőművészeket menedzselik.

Heddy Boubaker remélhetőleg nem szorul különösebb bemutatásra, Sébastien Cirotteau trombitással alkotott Vortex nevű duójáról már korábban is írtunk, vele kapcsolatos aktuális információ esetleg az lehet, hogy néhány hete jelent meg első kereskedelmi forgalomba szánt szólómunkája, Lack Of Conversation címmel.

Bár mind az öt hangszeres valamilyen módon végig jelen van a most megjelentetett koncert – illetve vélhetően csak koncertrészlet – minden pillanatában, a zene mégis csupán parányi, pontszerű zörejek egymásra dobált kusza halmazából áll össze. A zenészek – előre eltervezett vagy éppen habitusokból adódó – szűkszavúsága, minimalizmusa vitathatatlan: egyszerre csak egy-egy apró, visszafogott hangot vetnek a közösbe, egyedül talán Robin Servant harmonikás az, aki hangszerének jellegzetesen elnyújtott hangjával egyfajta állandóságot képvisel a zenében. Folytonossággal vagy bármiféle „valahonnan-valahová” ívvel csak nagyon ritkán rendelkeznek ezek a tételek, ám ez mégsem szül hiányérzetet, a hangok céltalannak tűnő jövés-menése egy pillanatig sem zavaró. A lemezen szereplő három felvétel egyike sem ér véget megszokott módon, tisztességes levezetéseket vagy lezárásokat felesleges lenne keresni, ugyanis mindhárom tétel úgy végződik, mintha a befejezések előtt, egy tetszőleges pillanatban leállították volna a felvétel rögzítését. Ez a lezáratlanságból adódó szögletesség furcsa egy kissé, és úgy érzem, körültekintőbb utómunkálatokkal egy teljesebbnek tetsző anyagot kerekíthettek volna ezekből a koncertrészletekből.

A Le Grain De L’avoine lemezt egy pillanatig sem gondolom kimagasló remekműnek vagy bármiféle mérföldkőnek, mindössze néhány igazán emlékezetes percnek, valamint az Insubordinations egy újabb olyan mp3-kiadványának, amely egy nagyobb, hagyományos lemezkiadó katalógusában is megállná a helyét, sőt! Egy szó, mint száz: egy letöltést mindenképpen megér!

1. Le Grain De L’avoine [11:06] 2. L’autre Grain [3:30] 3. Moudre [2:49]

tourdebras.com
boubaker.net
insubordinations.net

Hozzászólási lehetőség kikapcsolva

Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.