18
November, 2017
Saturday

Kontext – Rückblende

Juhász László 2006 szeptember 23.

PG Records | LC 08219 | 2004

Bécsből érkezett Daniel Pabst gitáros Kontext nevezetű trióformációjának második nagylemeze, ami ha radikális módon nem is írja felül a kreatív „gitározós” avantgárd dzsesszről alkotott vélekedéseinket, néhány igazán kellemes perccel, illetve nyolc könnyedén befogadható szerzeménnyel egészen biztosan megajándékozza hallgatóját. A vérvörös papírtokba rejtett közel 70 perc játékidejű korong egy érdekes, ám steril univerzumot mutat be, ahol legnagyobb sajnálatomra a legkevésbé nincs helye pornak, piszoknak, karcolásoknak.

A lemezen szereplő hangszeresek – különböző konzervatóriumok és zeneművészeti főiskolák padjait maguk mögött hagyva – a kilencvenes évek második felében váltak az osztrák dzsesszélet meghatározó szereplőivé. A zenészek profilját bogarászva rögvest megállapítható: a tagok a már-már túlképzett muzsikusok kategóriájába esnek, hiszen portfóliójuk hosszasan listázza a különlegesebbnél különlegesebb iskolákat, tanárokat, mesterkurzusokat és kollaborációkat. A triót vezető Pabst mellett Rue Kostron elektromos basszusgitáron, Rudi Fischerlehner dobokon játszik, illetve két felvétel erejéig vendégként Chris Janka elektromos gitáron közreműködik a Rückblende albumon. Janka és Pabst a Trafo nevű gitár kvartettben játszik együtt, Fischerlehner pedig a Pinx és a Blendwerk formációkkal vált ismertté – utóbbi zenekarban szintén Chris Janka gitározik.

Bármilyen ellentmondásos, a produkció erőssége egyben a gyengesége, hiszen a tökéletesre edzett hangszeres tudás, illetve a néhol fölényeskedőnek ható technikázás (vö. „csiribirizés”) miatt helyenként pontosan az egyéniség, az invenció és a spontaneitás az, ami elveszik az együttes muzsikájából. A Kontext zenéje egyébként jól ismert struktúrákat vesz alapul, amelyeket egy gondosan kimunkált terv szerint rombol le, szed szét apró darabjaira, hogy aztán kellő variálás után visszakanyarodva a kiindulási ponthoz felmutassa, hogy honnan is jutott el idáig. Az 5-6 perc körüli tételek mindegyike dinamikus és meglepően melodikus témával nyit, amiket aprólékosan, precízen bontogatnak szét a játékosok. A felvételek sorából toronymagasan lóg ki a 18 perces Stagnation című kompozíció, melynek rögzítése során a zenészek igazán nagyvonalúan bántak a közös improvizációra szánt idővel, és végre számtalan ötletes csavar után bele tudtak feledkezni az új utak bejárásába – így talán nem véletlen, hogy a Kontext trió legnagyszerűbb zenei ötletei éppen ebben a tételben lettek szétszórva.

Vegyes érzésekkel hallgattam, hallgatom újra és újra a Rückblende albumot, hiszen egyfelől egy kellemes és élvezetes, helyenként akár izgalmasnak is aposztrofálható munkáról van szó; másfelől viszont a sokadik nekifutásra már egy idővel elszürkülő és túlontúl kiszámíthatóvá váló zenét hallok. Bár a trió első, cím nélküli nagylemezét nem ismerem, viszonyítási alap híján képtelen vagyok bármiféle fejlődési ívről beszámolni. Azt pedig csak remélni tudom, hogy a következő anyag elkészítéséhez jóval fesztelenebbül és több kísérletező kedvvel látnak hozzá ezek a kiváló bécsi dzsesszisták.

1. Retro [6:49] 2. Zusetzung [6:39] 3. 7. April [8:11] 4. Anstalt [8:07] 5. Stagnation [17:20] 6. Vipera [4:56] 7. Techno [8:59] 8. Rückblende [8:01]

danielpabst.at
ruekostron.com
hoanzl.at

Hozzászólási lehetőség kikapcsolva

Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek