24
May, 2017
Wednesday

Erdem Helvacioğlu – Altered Realities

Juhász László 2007 április 14.

New Albion | NA 131 | 2006

Sokadik hallgatás után is nehéz elhinni ezekről a már-már finomra polírozott, tökélybe hajló kompozíciókról, hogy bármiféle korrekciós utómunka, rájátszás, vágás vagy keverés nélkül nyerték el végleges formájukat. A nagy presztízsű New Albion egyik legutóbbi kiadványának szöveges kísérője határozottan – és némi dicsőséggel – állítja: az isztambuli Erdem Helvacioğlu második szerzői albumára készített hangfelvételeket egyetlen akusztikus gitár, illetve valós időben kezelt élő elektronika (egy multi-effekt processzor, egy pedálos kontroller és az Audiomulch nevű szoftver) használatával rögzítették.

Helvacioğlu fiatal kora ellenére a török kísérleti indíttatású elektronikus zene egyik legmegbecsültebb figurája, darabjai a világ számos fesztiválján (Musica Viva, Sonorities, Tape Music stb.) bemutatásra kerültek, hosszasan listázható elismeréseinek és díjainak egyikét pedig egyenesen a Luigi Russoloról elnevezett elektroakusztikus zenei alapítványtól vehette át. Bár az Altered Realities még csak Helvacioğlu második nagylemeze, a legkevésbé sincs szó zenei egyéniségét és hangját bizonytalanul keresgélő szerzőről. A bemutatkozó, A Walk Through The Bazaar című munka az isztambuli nagypiacról összegyűjtött környezeti felvételek sokaságából építkezett, és bár az ötlet nem túl eredeti, a nyughatatlanul nyüzsgő török bazár hangjainak specifikussága, és az ezekből megkreált kompozíció rögvest elismerést hozott a fiatal Helvacioğlu számára. És hogy az elmaradhatatlannak tűnő dicsmondatok ezúttal se hiányozzanak: az utóbbi években olyan művészekkel dolgozott együtt, mint Kazuya Ishigami, Kevin Moore, Mick Karn vagy Saadet Turkoz; az elektronikus zenei darabok mellett pedig alkalmazott munkákat is készített színházak, filmek és multimédiás produkciók számára.

Hét lassan poroszkáló, véget érni nem akaró felvétel, megannyi valóságosan gyönyörködtető pillanattal. A disszonáns renitenskedés, a bátor kísérletezgetés ezúttal elmarad, az 54 perces lemez minden pillanatát rögtönzött melodikus gitártémák uralják, amik hol több, hol pedig kevesebb elektronikus csavarást kaptak. Üdítő változatosságnak, sokszínűségnek helye nincs, Helvacioğlu jellegzetes komótossággal építgeti improvizációit, amiket ugyanilyen módszerességgel egyszer sem tud (vagy nem akar) befejezni. A szerzemények egyik esetben sem kapnak logikus levezetést, a felvételek kivétel nélkül 6-7 perc után hirtelen, és furcsa esetlegességgel omlanak össze. Tetszik, hogy Helvacioğlu nem akart egy elektronikától hideg-rideg, elidegenített anyagot készíteni, és kiváló arányérzékkel mindig megtorpan ott, ahol az effektek már felül készülnek kerekedni az akusztikus gitár jóleső, pihe-puha dallamain. Akármennyi visszagerjedést, búgást, vagy éppen sercegést, recsegést generálnak a gitárhoz rendelt szoft- és hardverek, az Altered Realities mégiscsak egy kellemesen gyengéd és meleg-tónusú gitárlemezként marad meg az ember emlékezetében.

Néhány kritika túlontúl szentimentálisnak vagy modorosnak bélyegezte Helvacioğlu jelen munkáját, én viszont kötelességemnek érzem megvédeni ezt a lemezt: valóban könnyű és – szégyen vagy sem – kellemes hallgatnivaló az Altered Realities. Tökéletes zene álmodozóknak, szerelmeseknek – vagy akár a család minden tagjának.

1. Bridge To Horizon [7:34] 2. Sliding On A Glacier [7:39] 3. Frozen Resophonic [6:43] 4. Dreaming On A Blind Saddle [8:00] 5. Shadow My Dovetail [8:49] 6. Pearl Border [7:15] 7. Ebony Remains [7:10]

erdemhelvacioglu.com
newalbion.com

Hozzászólási lehetőség kikapcsolva

Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.