24
September, 2017
Sunday

Herman Müntzing – DeConstruCt: 10 Solo Pieces

Dusted Hoffman 2007 május 13.

Creative Sources | cs082 | 2006

Herman Müntzing svéd kísérleti zenész első szólómunkája a Creative Sources kiadó tavaly év végi lemezdömpingjének talán egyik legizgalmasabb albuma. A lisszaboni lemezcég villámgyors publikálási tempója akár fanyalgásra is adhatna okot, ám a megjelentetett anyagok tanúsága szerint Ernesto Rodrigues kiadóvezető az mennyiség mellett a minőséget is szem előtt tartja. Ennek megfelelően a DeConstruCt is egy briliáns bemutatkozás, pontosabban egy önálló fejlesztésű hangszer, és egy éveken át gyakorolt spontánkomponálási technika lenyűgöző prezentációja.

Herman Müntzing zenész, komponista, zenetanár a stockholmi Királyi Zeneakadémia elvégzése óta főként kísérleti- és szabadimprovizációs zenével foglalkozik. Az elmúlt években számos svéd és nemzetközi együttesnek volt résztvevője: játszott többek közt Phil Minton hangperformer, Mats Gustafsson szaxofonos, Thurston Moore gitáros, vagy éppen Raymond Strid ütőhangszeres társaságában. Jelenleg három aktív formáció hangszerese: Martin Küchen szaxofonossal és Andreas Axelsson dobossal az eddig két nagylemezt megjelentetett Sound Of Mucus trió tagja; a beszédes nevű ChadKlappMuntz hármasban a gitáros Eugene Chadbourne és a bemikrofonozott tárgyakon, illetve különféle elektronikus hangszereken zenélő Martin Klapper a partnere; a kilencvenes évek vége óta működő Random Buffs duót pedig Klapperrel alkotja. A zenei csoportok mellett tagja a Fylkingen és FRIM nevű szervezeteknek, amelyek svéd improvizációs zenészeket tömörítenek közös platformra.

Müntzing saját fejlesztésű hangszere, a flexichord leginkább egy üreges test nélküli preparált citerához hasonlít, aminek a megszólaltatásához különféle (és talán a leghétköznapibb) fémtárgyakat – csavarokat, csöveket, keféket, fémdörzsiket, különböző méretű és vastagságú fémlapokat stb. – használ. A kétszer hat húros flexichord által kiadott hangokat Müntzing egyetlen szempler segítségével rendezgeti, és a valós időben felvett zajokat, neszeket addig-addig gyorsítja, lassítja, hurkolja, effektezi, hogy néhány perc után már eszünkbe sem jut, hogy eredetileg egy fémhúros instrumentum hangjait halljuk.

A közel 42 perces DeConstruCt zsenialitása abban rejlik, hogy a lemezen nemhogy két közel egyforma, de még két hasonló kompozíció sem hallható. Az albumot nyitó és záró First Construction és Second Construction egy-egy pőre citerahangon megszólaló improvizáció, melynek loopolt rétegei folyamatosan sűrűsödnek, gyors egymásutániságban rakódnak egymásra. Az Out Of Sound című rövidke hangszkeccs során a flexichord már inkább egy kilazított húrú basszusgitár tónusával szól; a háromtételes New Times, New Tools ismét újabb hangokat mutat, amik ismét egy újabb zenei elgondolás szerint bontakoznak ki, rendeződnek különös struktúrába. Az Other Materials a hangszerből csiholt karcos zörejek mellett „talált hangokból” is építkezik, tehát alapvetően mind a tíz tétel más és más, a lemez egésze kellően változatos, ami – valljuk be – nem jellemzője a legtöbb szabadimprovizációs munkának.

Ritka nagyszerű felvételek ezek, amelyek elsősorban arról győztek meg, hogy Herman Müntzing – debütáló albumának címének ígéretével szemben – nem csak rombolni tud, hanem építeni is. Ráadásul nem is akárhogyan.

1. First Construction [4:00] 2. Out Of Sand [3:24] 3. Deconstruct I & II [4:41] 4. Door [4:01] 5. New Times, New Tools [4:48] 6. Other Materials [5:53] 7. Window [2:08] 8. Rebuild I, II & III [4:30] 9. Roof [4:26] 10. Second Construction [3:17]

hermanmuntzing.com
creativesourcesrec.com

Hozzászólási lehetőség kikapcsolva

Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek

én | Q | Ahad – Paw Music

Lenkes László
2013. szeptember 1.

Noxagt – Brutage

Ferenczy Aba
2014. május 25.

Klaus Filip: 36 Days Of Earthqauke In Japan

Dusted Hoffman
2011. július 26.