25
September, 2017
Monday

eRikm – Variations Opportunistes

Juhász László 2007 május 19.

Ronda | rnd08 | 2007

eRikm két, szinte egyszerre kiadott munkája közül a francia Reverter fivérek mini-kiadójánál, a hagyományos kiadványokat, illetve ingyenesen letölthető kislemezeket prezentáló Rondánál megjelent Variations Opportunistes az egyik; míg a másik, egészen kalandos történetű kollaborációs munka, a 2005 őszén elhunyt Luc Ferrari és Thomas Lehn közreműködésével készült Les Protorythmiques album. Mi sem bizonyítja kiválóbban, hogy eRikm egy másodpercig sem tétlenkedik, mint az, hogy máris útban van egy Dieter „Dieb13” Kovačič-csal közös, Chaos Club munkacímű produkció, amit valamikor a nyár elején jelentet meg az Erstwhile.

A kilencvenes évek eleje óta aktív eRikm mára megkérdőjelezhetetlenül a francia experimentalista zenei színtér elitjébe verekedte magát. Pályáját bár gitárosként kezdte, hangszerét hamar lemezjátszókra cserélte, manapság pedig már inkább különböző analóg és digitális elektronikus berendezések segítségével, felettébb bravúros technikával állít elő hangkollázsokat. Christian Marclay, Norbert Möslang, Andy Guhl, Günter Müller és Jérôme Noetinger csak néhány név azok közül, akikkel az évek során egészen zavarba ejtő improvizációs lemezeket készített. eRikm rendhagyó zenei útja során egyre bátrabb, és kockázatosabb terveket valósít meg, amelyek közül az egyik legszemléletesebb bizonyíték a hibaesztétikán alapuló Variations Opportunistes lemez.

Az album 8-10 perc közötti játékidejű felvételei komplex digitális folyamatok sorozatának eredményeként születtek, melynek alapvető lényege, hogy a felhasznált hangok előbb blokkolásra, majd sűrű ismétlésre kerültek, melyek egy cd-lejátszó defektjeinek köszönhetően torzultak, illetve az így nyert eredmény még különféle hangmanipulációk végrehajtása után nyerte el végleges formáját. A mindössze 27 perces korongon elsőként szereplő Corrélation I rögtön a fent leírt folyamat eredménye. A darab forrásául Jean-Philippe Rameau egy meg nem nevezett zeneművének öt másodperce szolgált, amit eRikm az internetről töltött le. A nyolc és fél perces tétel tehát öt másodpercnyi már létező zenéből építkezik, úgy, hogy az eredeti hangtöredék rövidke szegmenseinek sebességével, hangmagasságával, hangszínével és hangosságával játszadozik a zenész. A második trackként a Corrélation I nyersanyaga, azaz Rameau barokkos zenerészlete szolgál, éppen csak a felhasznált néhány másodperc, az is egy bizarr hangeffekttel a végén, hogy véletlenül se keltsen a részlet publikálása jogi aggályokat. A Corrélation II ugyancsak egy öt másodperces komponált forrásból építkezik, ami szintén az internetről került letöltésre, szerzője pedig Igor Stravinsky. A Générescence – Soustractive már más technikával készült: ezúttal nincsenek korábban létrehozott kész hangforrások, a nyolcperces darab minden másodperce önállóan generált hangokból áll, és amely hosszas és gondos rendezői munka után nyerte el bonyolult, ám lenyűgözően koherens végső formáját.

A kiadvány belső borítójának tanúsága szerint eRikm már 1997 óta kísérletezik kész zenedarabok hibás, vagy éppen szándékosan szabotált digitális lejátszókon való átengedésén. Az első tapogatózások hagyományos házi hi-fi berendezéseken zajlottak, majd egyre specifikusabb módon kezdett a szerző a lejátszók optikai lencséjének modifikálásába, melyek során például szilikonos vagy olajos folyadékokat vitt fel a cd-játszó prizmájára. Ilyen és ehhez hasonló metódusokkal létrehozott kompozíciók szerepeltek a Zygosis (Sonoris, 1999) lemezen, és a Frame (Metamkine, 1999) című mini-korongon.

eRikm aktuális albuma mindenképpen kreatív és érvényes alkotás, ám végeredményében inkább érdekes, mintsem élvezetes. Reményteljes eséllyel indulna egy technikai „Ki mit tud?”-on.

1. Corrélation I [8:24] 2. Source C. I [0:13] 3. Corrélation II [10:02] 4. Générescence – Soustractive [8:05]

erikm.com
ronda-label.com

Hozzászólási lehetőség kikapcsolva

Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek

Bent Leather Band a pécsi NemArt Galériában

Dusted Hoffman
2010. október 12.

Elhunyt Tony Levin brit dzsesszdobos

Juhász László
2011. február 7.

Rowe és Malfatti lemezfelvétel Bécsben

Dusted Hoffman
2010. november 12.

Michael Pisaro | Greg Stuart – July Mountain

Dusted Hoffman
2010. március 16.