30
March, 2017
Thursday

Albrecht Maurer Trio Works – Movietalks

Juhász László 2007 július 2.

JazzHausMusik | JHM 119 | 2002

Albrecht Maurer triójának Movietalks című munkája nem kevesebb, mint öt éve jelent meg a kölni JazzHausMusik lemezkiadónál, meglehetősen megkésett promócióját – nem is olyan meglepő mód – most mégis a Klaus Kugel és Maurer által vezetett Nemu végzi. A Movietalks megjelenése évében csak néhány dzsessz-zenei szaklaphoz jutott el Németországban, most viszont világszerte rádióállomások, és zenei magazinok százai kapták meg azt a kiváló lemezt, amit a legkevésbé sem kellett volna eddig titokban tartani. Az album alapötlete egy filmes élmény hatására fogant, a zenei megvalósításhoz pedig olyan kiválóságokat sikerült Maurernek megnyernie, mint a harsonás Wolter Wierbos és a zongorista Benoît Delbecq.

Ami a hangszeresek rövid bemutatását illeti: Albrecht Maurer klasszikus végzettségű hegedűjátékos, aki tanulmányai után még néhány esztendőt eltöltött a Kagel-féle iskola fiatal komponistáival; ennek köszönhetően természetes otthonossággal mozog az új- és kísérleti zenék világában; zongoristaként, programozóként, énekesként, de főleg persze hegedűsként számtalan kortárs komolyzenei és dzsessz formációban fordult meg, játszott többek között Kent Carter, Barre Phillips vagy éppen a nálunk is nemrégiben bemutatott Norbert Stein társaságában. Wolter Wierbos a holland groteszk dzsessz egyik legjelentősebb pozanosa; az ICP Orchestra, az Available Jelly vagy éppen a Sean Bergin’s Mob tagjaként számtalanszor játszott Magyarországon. Benoît Delbecq munkásságát – saját bevallása szerint – John Cage, Conlon Nancarrow és Ligeti György életműve befolyásolta meghatározó módon, sajátságos modorát, formabontó játékstílusát, mellyel főleg preparált zongorákon játszik, jól jellemzi az a kritikai kommentár, amely Delbecq technikáját felettébb innovatívnak, sőt mi több, az új hangok közül is a legújabbnak nevezte.

Albrecht Maurert a Movietalks szerzeményeinek megírása előtt és közben mozifilmek inspirálták, valós vagy a manapság oly’ közkedvelt képzeletbeli filmzenének viszont a legkevésbé sem nevezhetők ezek a tételek, hiszen nem szándékoznak bármiféle alkalmazott aláfestő, vagy háttérzeneként funkcionálni. A kilenc hosszabb-rövidebb, saját lábán kifogástalanul megálló darabot különböző filmek ihlették, melyek jellegzetes atmoszférájukkal, megkapó történetükkel vagy éppen cselekményük strukturájával hatottak Maurer zeneszerzői énjére. Az 58 perces Movietalks kompozícióit olyan alkotások inspirálták, mint Jacque Tati Kisvárosi ünnepe (Jour De Féte), Jean-Pierre Jeunet és Marc Caro Delicatessene, Philip Kaufman A lét elviselhetetlen könnyűsége (The Unbearable Lightness Of Being) című Kundera adaptációja, Tom Tykwer Fuss Lora, fuss! (Lola rennt) című mozija, vagy éppen Scorsese, a XIV. Dalai Lámá önéletrajzi írásain alapuló Kundun című filmje. A zene élvezetéhez persze nem szükséges ismerni a filmeket, hiszen a Kisvárosi ünnep, vagy A lét elviselhetetlen könnyűségének korábbi filmes élményének köszönhetően akarva sem hallom más füllel a kapcsolódó darabokat. Szellősebb felépítésű, játékos rögtönzésekkel telített tételek a Kisvárosi ünnep ihlette kompozíciók (“Jour De Féte – Avant”, “Horizontal Shower”, “Jour De Féte – Passé”); a hangszerek apró zajaival, neszeivel dolgozik az “A Mandala To Liberation” és az egészen provokatív “To Unknown Movies” című darab; átellenes végletként pedig, jól megkomponált kamarazene benyomását kelti a “Lola rennt… nicht immer” és a drámai “Delicatessen” szerzemény.

A koncepció, amely talán egyedülálló módón kombinálja Maurer egyedi kompozíciós és improvizációs törekvéseit, jelesre vizsgázott. Wierbosnak és Delbecqnek pedig abban van elvitathatatlan érdeme, hogy ilyen magától értetődő természetességgel, hitelességgel keveseknek sikerült volna improvizációjaikkal interperetálni Albrecht Maurer egészen személyes darabjait. A lemezen tehát három zenész játszik, akiknek zenei talentumának reprezentálására keresve sem található szemléletesebb lemezanyag, mint a Movietalks.

1. Jour De Féte – Avant [1:36] 2. Cyberlola [6:42] 3. Lola Rennt … Nicht Immer [12:41] 4. A Mandala To Liberation [8:21] 5. Horizontal Shower [5:21] 6. Delicatessen [9:04] 7. The Unbearable Lightness Of Being [8:40] 8. To Unknown Movies [3:52] 9. Jour De Féte – Passé [1:11]

albrechtmaurer.de
delbecq.net
wolterwierbos.nl
jazzhausmusik.de

Hozzászólási lehetőség kikapcsolva

Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek

Musique Grotesque | 2015. április 22.

admin
2015. április 22.

Wozzeck – Act 5

Lenkes László
2014. március 1.

Musique Grotesque | 2013. szeptember 4.

admin
2013. szeptember 4.