22
November, 2017
Wednesday

Burkhard Schlothauer – ChamberEvents

Dusted Hoffman 2007 december 13.

Edition Wandelweiser | EWR 0502 | 2005

A 2001-es Piano Music és a közelmúltban kiadott Abregistrieren után a ChamberEvents a harmadik Schlothauer-korong, amit a német Wandelweiser kiadó jelentetett meg. Míg első két album ultraminimalista, szigorúan zongorára és orgonára komponált darabokat tartalmaz, addig az új lemezen helyet kapott három rövidebb mű már változatosabb hangszer-összeállításokra íródott.

Az albumon szereplő három kompozíción az elmúlt években párhozamosan dolgozott a jelenleg Berlinben élő Burkhard Schlothauer, akinek neve a Zeitkratzer nagyzenekarban való szereplésének köszönhetően vált viszonylag ismertté. Schlothauer a zeneszerzés mellett hegedűt, gitárt és nagybőgőt tanult Münchenben és Brémában – utóbbi kettő idővel elmaradt, mára fő hangszere a hegedű és a klarinét maradt. 1986 óta autodidakta módon foglalkozik modern kompozíciós technikákkal, és bár a zenész meglehetősen aktív a mai német komoly- és dzsesszzene területén, munkáival alig néhány hanglemezen találkozhatunk. A tavalyelőtt megjelent ChamberEvents fülszövege szerint az album darabjait a repetíció, és a csendek hangsúlyos használata köti össze.

Az 1999-ben komponált 55 Similar Events Plus Two Drummers című 15 perces művet a Zeitkratzer zenekar adja elő – kiváló lemeznyitás. A darabot két párhuzamos zenei cselekmény alkotja: egyrészt hét hangszeres – a trombitás Franz Hautzinger, a szaxofonos Ulrich Krieger, a tubás Melvyn Poore, Schlothauer hegedűn, a csellista Michael Moser, a nagybőgős Alexander Frangenheim és a tangóharmonikás Luca Venitucci – játszik mindig változó összeállításban nyolcmásodperces hangkötegeket, amiket négymásodperces csöndek követnek. A darab egészét összesen ötvenöt köteg alkotja, amivel párhuzamosan – de szerkezetileg ettől függetlenül – két ütőhangszeres (Reinhold Friedl és Ray Kaczynski) játszik részleteket Schlothauer 1998-as Two Drummers Drumming című művéből.

A sorban a következő darab, az Events # 5 már két zongorára és három basszusklarinétra íródott: a két billentyűshangszer összes szólamát Jongah Yoon és Jürg Frey játszotta fel – mégpedig évekkel korábban, egymástól függetlenül. Az Events # 5 ugyanis két korábbi Schlothauer-darab montázsa. Egy 1996-ban megjelent Frey-lemezen egy bizonyos Aus Atem című Schlothauer-kompozíciót játszik Frey, a 2001-es Piano Music korongon pedig Jongah Yoon játssza Schlohauer Ab Tasten című művét. A két darab részletei tökéletesen adnak ki egy harmadikat.

A 2003-as, négyrészes Organic Microtonal Polyphonia három fúvósra íródott. Antoine Beuger fuvolán, Schlothauer klarinéton, Craig Shepard pedig harsonán játszik. A kompozíció egy korábbi, Bunkermusik című mű rövidített és zanzásított változata, amiben a fúvósok időben meg nem határozott hosszúságú, ismétlődő részeket játszanak. A korábbi tizennyolc szekció ezúttal négyre, a szekciónkénti tíz perces időtartam pedig öt percre csökkent. Az Organic Microtonal Polyphonia – és Schlothauer – trükkje az, hogy minden szekcióban halljuk az eggyel korábbit, vagyis az elsőben három, a másodikban hat, a harmadikban kilenc, a negyedikben tizenkét hangszer hangja szól egyszerre. A hangok így egyre sűrűsödnek, míg a csendek idővel végleg eltűnnek.

Bár Schlothauer darabjaiban igenis sok a zenei történés, a hangok és a szünetek bölcs használata miatt a lemez három kompozíciója mégis a csend hangjairól szól. Gyönyörű, nagybetűs zene, ami ellazít, megnyugtat. Túlzás nélkül: fontos kiadvány.

1. 55 Similar Events Plus Two Drummers [15:22] 2. Events # 5 (3 Bass Clarinets, 2 Pianos) [23:55] 3. Organic Microtonal Polyphonia, Part 1 [5:47] 4. Organic Microtonal Polyphonia, Part 2 [6:03] 5. Organic Microtonal Polyphonia, Part 3 [6:00] 6. Organic Microtonal Polyphonia, Part 4 [6:30]

kompositionskunst.de
wandelweiser.de

Hozzászólás




Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek

Astrakan | 2012. április 21., London

admin
2012. április 21.

Jeff Platz’s Skull Session – Rise Above

Juhász László
2005. november 13.

Két új Pisaro-lemez a Gravity Wave-től

Dusted Hoffman
2011. augusztus 19.

Az Emanem kiadó augusztusi újdonságai

Juhász László
2014. július 25.

Ingrid Schmoliner – карлицы сюита

Dusted Hoffman
2014. július 16.