25
September, 2017
Monday

Eva-Maria Houben – Von Da Nach Da

Dusted Hoffman 2008 március 18.

Edition Wandelweiser | EWR 0705 | 2007

Úgy tűnik, a tavalyi esztendő alighanem Eva-Maria Houben éve volt. A Works For Flute után és a Works For Tromba Marina előtt a Von Da Nach Da a harmadik olyan nagylemez, amit tavaly jelentetett meg a német Wandelweiser kollektíva szerzőinek műveit publikáló Edition Wandelweiser. A szólófuvolára, és tengeri trombitára – vagy más néven apácahegedűre – írt darabok mellett itt a trióra komponált Von Da Nach Da, a másik két koronghoz hasonlóan diszkrét, halk hangokkal, és persze sok-sok csenddel.

A 2005-ben született Von Da Nach Da alcíme: 55 kép három előadóra. A zenészek a lemezfelvétel során nem játszották el mind az 55 „képet”, szelektáltak, majd tetszőleges sorrendben adták azokat elő. Az album 58 perce alatt összesen 17 „kép” jelenik meg, majd tűnik el. Houben magyarázata szerint jelen munkája esetében a „kép” jelenthet zenei képet, de látványt, szituációt és teret is. Az előadók Rommel Ayoub (hegedű), Sebastian Jeuck (szaxofon) és maga Eva-Maria Houben (orgona).

Feszültséggel teli, súlyos csendekkel kezdődnek és végződnek a Von Da Nach Da két és öt perc közötti időtartamú epizódjai. Ez persze a legkevésbé sem meglepő, hiszen Houben zenéjének egyik – ha nem a – legfontosabb eleme a csönd, illetve a hangok elhalványulása, lassú-lassú elmúlása. Tévedés az hinni, hogy a darab egyes részeiben nem történik semmi, ugyanis a három hangszer hangja lebilincselően kerülgeti, egészíti ki egymást. Közel sincs két egyforma „kép”, az egészen halk zene dramaturgiája tételenként variálódik. A hegedű magas, a szaxofon közép, és az orgona mély hangmagassága gyönyörűen ad ki egy meleg tónusú, homogén egésznek ható hangköteget. A hangszerek neszeinek, leghalkabb hangjainak is irdatlan jelentősége van: a hegedű vonójának a lábon való lassú csúsztatása, egy-egy hosszan kitartott orgonahang rendkívüli hatást eredményez. Sebastian Jeuck szaxofonjának a hangját például néhány epizódban többször gondoltam atmoszférának, távoli környezeti hangoknak, pedig a lemezt ultrasteril körülmények között rögzítették a dortmundi egyetem stúdiójában. Kezdem elhinni: minél halkabb a zene, annál izgalmasabb.

Bár Eva-Maria Houben neve viszonylag ismeretlen, és még mindig csupán egy nagyon szűk réteg követi a érdekfeszítő munkásságát, szerintem az egyik legjelentősebb mai komponistáról van szó. Sokkal, de sokkal több figyelmet érdemelne a Wandelweiser csoport egyetlen női zeneszerzője.

Mi mást mondhatnék összegzésként? Lelkesítő, mi több: lebilincselő lemez.

1. Untitled #1 [2:52] 2. Untitled #2 [4:58] 3. Untitled #3 [3:58] 4. Untitled #4 [3:18] 5. Untitled #5 [2:40] 6. Untitled #6 [2:32] 7. Untitled #7 [4:00] 8. Untitled #8 [3:22] 9. Untitled #9 [2:26] 10. Untitled #10 [3:14] 11. Untitled #11 [4:02] 12. Untitled #12 [2:32] 13. Untitled #13 [3:46] 14. Untitled #14 [3:46] 15. Untitled #15 [4:36] 16. Untitled #16 [2:56] 17. Untitled #17 [3:12]

evamariahouben.de
wandelweiser.de

Hozzászólás




Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek

Musique Grotesque | 2015. május 27.

admin
2015. május 27.

rubik.erno.quintet – Telling Tales: Live At JazzaJ

Lenkes László
2014. március 9.

Új kiadó, új Pisaro-album

Dusted Hoffman
2010. október 1.