16
December, 2017
Saturday

Norbert Stein Pata Generators – Direct Speech

Juhász László 2008 szeptember 29.

Pata Music | pata 19 | 2008

Norbert Stein legutóbbi, Graffiti Suite című ólomsúlyú dupla albuma után a legkevésbé sem vártam habkönnyű szórakozást a Pata Generators most megjelent lemezétől, a szögletes német szabaddzsessz szigorú szemű mesterének mégis sikerült meglepnie. Na nem mintha a Direct Speech légies hallgatnivaló lenne, mégis viszonylag emészthető és kevésbé komplex, mint bármely általam eddig hallott Pata-zene.

Stein az európai kreatív dzsessz és improvizációs muzsika talán egyik legöntörvényűbb, legbizarrabb figurája, aki privát munkáinak publikálására önálló hanglemezkiadót hozott létre. A legkülönbözőbb Pata formációk (Pata Orchester, Pata Generators, Pata Masters, Pata Horns, Pata Trio és a többi) kiadványai 1986 óta jelennek meg a Pata Music gondozásában – az albumszéria jelenleg a tizenkilencedik darabjánál tart. A francia Alfred Jarry-féle patafizikai elvek mentén épülő Norbert Stein életmű, valamint a hasonló elgondolások alapján működő Pata Music kiadó egy olyan mesterséges univerzumot kreált önmaga köré, amiben minden ki van találva, minden látványos, sokoldalú, ugyanakkor világos. (A patafizika a lehetetlen dolgok tudománya. Következtetéseihez az emberi tudás minden szegmensét felhasználja, de azok csakis akkor helyesek, ha tökéletesen használhatatlanok.) Stein kiváló konceptualista.

A szaxofonos és zeneszerző képzettségű Norbert Stein 1977 óta működik közre különféle zenei csoportokban, a nyolcvanas évek első felében Karlheinz Stockhausen mellett éppen úgy megtalálhattuk, mint később a kölni Saxophon Mafia renegátjai között. A Pata Music gyűjtőnév alatt futó ideiglenes vagy hosszabb távú projektek alkalmával készített albumokat brazíliai együttesekkel vagy éppen indonéz gamelán muzsikusokkal. Bárkivel is játszott, bárkinek is komponált, végeredményként minden esetben meglepetésekkel teli, bonyolultan strukturált, nehezen követhető darabok születtek. Stein célja – amit számtalan sajtónyilatkozatában világossá tett -, hogy kizárólag olyan munkákat hozzon létre, amelyek folyamatos mozgásban vannak, változnak, szerkezetüket és hangulatukat tekintve egyedülállóak. Ez általában sikerül is.

A tárgyalt lemez szereplői többé-kevésbé ismert figurái a mai német dzsesszéletnek: a tenoron játszó Stein mellett Michael Heupel fuvolázik, Matthias Muche harsonázik, Sebastian Gramss bőgőzik és Christoph Haberer dobol. A Pata Generators néhány éve egy lemezt már megjelentetett: akkor más szereplői voltak a ritmusszekciónak, az itt játszó fúvósok mellett pedig szerepelt még egy trombitás, egy klarinétos és egy vibrafonos is. A Generators lecsupaszítása jó ötlet volt: a feszes big band-szerű hangzás megmaradt, a darabok felépítése így viszont áttekinthetőbb lett – már amennyire. A dob-basszus szvinges húzása és a gyakorta megjelenő – a modern elektronikus tánczenékből jól ismert – tört ütemek kiválóan ellenpontozzák a három fúvós egészen bonyolult, egymás mellett rohanó, vagy éppen egymáson átbukdácsoló játékát.

Emlékszem, korábban valami olyasmit mondtam Stein 2006-os Graffiti Suite lemezéről, hogy régen hallottam már ennyire drámaian tömör és feszültséggel teli zenét. Nos, ezt mindmáig fenntartom, és a fenti állítás a Direct Speech-re is érvényes.

1. Chameleon Nature [7:40] 2. Music For Stand-Alone Player [4:27] 3. For: Get It! [7:31] 4. Die Tochter des Papstes (The Daughter Of The Pope) [4:54] 5. Die Zen Gebote (The Zen Commandments) [6:45] 6. Daily Life [5:16] 7. No Bird Beyond The Cage [5:12] 8. Les Yeux de l’Oiseau de la Guerre (The Eyes Of The Bird Of War) [6:50] 9. Direct Speech [7:25] 10. Alice in der parallelen Welt (Alice In The Parallel World) [8:21] 11. Borderline [5:10]

patamusic.de

Hozzászólási lehetőség kikapcsolva

Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek

Musique Grotesque | 2014. október 15.

admin
2014. október 15.

Free jazz ikonok a hajón

Juhász László
2010. augusztus 27.

ErstAEU: új sublabelt indít az Erstwhile kiadó

Dusted Hoffman
2011. november 22.

Folyamatos múlt, tökéletes jövő

Dusted Hoffman
2010. szeptember 28.

A CRAM lemezkiadó októberi újdonságai

Juhász László
2013. szeptember 13.