25
September, 2017
Monday

Radu Malfatti – Kid Ailack 5

Dusted Hoffman 2009 január 15.

B-Boim | b-boim 014 | 2008

A Kid Ailack 5 egy újabb ultraminimalista darab az osztrák harsonás-zeneszerző művei közül, ami felépítésében nem, csupán árnyalataiban és időtartamában különbözik az eddig hallott Malfatti-daraboktól. A komponista legutóbbi B-Boimos korongja nem különösebben bővelkedik meglepetésekben, ha csak azt nem nevezzük annak, hogy a Kid Ailack-kompozíciósorozat ötödik, leheletfinom, szinte hallhatatlan darabját nem kevesebb mint öt zenész játssza.

Radu Malfatti 2007 novemberében járt Japánban két másik, a Wandelweiser szerzői csoporthoz köthető kollégájával, a holland Antoine Beugerrel és a svájci Manfred Werderrel. Hármójukhoz csatlakozott két japán zenész, Taku Sugimoto és Taku Unami – az itt dokumentált koncerten így játszanak kvintett formációban. A fellépést a Tokió Meidaimae negyedében található Kid Ailack Hallban rögzítették, ami egyszerre múzeum, galéria, könyvtár, kávézó – és nem utolsósorban a mai japán kísérleti zenei színtér első számú koncertterme. A lemez címében az 5-ös szám az adott alkalomra komponált darab sorszámát jelöli. Malfatti harsonán, Beuger barokk furulyán, Werder szájharmonikán, Sugimoto elektromos gitáron, Unami laptopon játszik.

A Kid Ailack 5 ötven percében egyszerre kezdődő és végződő, hosszan kitartott száraz hangkötegeket és még hosszabb szüneteket hallunk. A három fúvós, a gitár és a laptopról bejátszott szinuszhullámok hangjai kifogástalanul simulnak egymásba; a hangmagasság, a dinamika kevéssé változik, a hangok és a csendek hossza viszont állandóan variálódik – mégpedig egy precízen meghatározott rendszer szerint.

A koncertet térmikrofonok segítségével rögzítették – ennek azért van jelentősége, mert a Malfatti által írt zene mellett a tér atmoszférája, azaz a hangszeresek mozgolódása, székeik recsegése-ropogása, az utcán elviharzó mentő- vagy rendőrautó szirénázása mind-mind részét képezik a darabnak. A szándékosságot jól illusztrálja a lemez borítóján elhelyezett Francis Brown-idézet: „Mi történik a másodperc töredéke alatt, két zenei hang között – még az is zene?” A válasz: igen, abszolút zene.

Radu Malfatti Kid Ailack 5-ját csak türelmes zenehallgatóknak ajánljuk; még egy alkotás, amit kizárólag fókuszált figyelemmel érdemes hallgatni.

1. Kid Ailack 5 [50:15]

timescraper.de/malfatti
timescraper.de/b-boim.html

Hozzászólás




Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek

Szombaton Reheat 2014 a Nickelsdorf melletti Kleylehofban

Juhász László
2014. augusztus 18.

Musique Grotesque | 2014. június 18.

admin
2014. június 18.

Musique Grotesque | 2014. július 2.

admin
2014. július 2.

A hang szabadsága a Ludwig Múzeumban

Juhász László
2012. november 20.