18
November, 2017
Saturday

Ulrich Krieger – Up & Down 23

Dusted Hoffman 2010 május 20.

B-Boim | b-boim 019 | 2009

Mint négy egymásra helyezett hófehér papírlap. A jelenleg Los Angelesben élő német zeneszerző és szaxofonos négy párhuzamosan szóló szoprán szaxofonra írta az Up & Down 23 című kompozíciót. A hatvan perces, egyetlen tételből álló ultraminimalista darabot maga Krieger játszotta lemezre. A végeredmény trükkössége a lejátszás hangerejében rejlik.

Ulrich Kriegert általában John Cage szaxofonra írt műveinek (lásd a Cage Of Saxophones című lemezszériát) avatott előadójaként, és az 1975-ös Metal Machine Music című Lou Reed-lemez átírójaként szokták emlegetni. Utóbbi, hosszútávú projektben Krieger arra tesz kísérletet, hogy Reed elektromos gitárjának gerjedésit lekottázza, és soktagú együttesekre hangszerelje. A Metal Machine Music nagyzenekari változatait eddig olyan kollektívák adták elő, mint a stockholmi The Great Learning Orchestra, vagy a berlini Zeitkratzer, aminek korábban Krieger maga is tagja volt. Jelenleg a Los Angeles-i Sonic Boommal és a New York-i Fireworks-szal dolgozik a Metal Machine Music újabb változatain.

A 2005 januárjában Berlinben rögzített Up & Down 23 lemezt Radu Malfatti cd-r kiadója, a B-Boim jelentette meg. A label elsősorban Malfatti saját, és a Wandelweiser kollektívához köthető zeneszerzők – Jürg Frey, Michael Pisaro, Taku Sugimoto és mások – darabjait publikálja. Bár Krieger sosem jelentetett meg lemezt az Edition Wandelweiser címke alatt, sokan egyértelműen a szélesebb kollektíva tagjaként kezelik, hiszen már számos Wandelweiser-közeli komponista művét adta elő.

Az Up & Down 23 hosszan kitartott hangokból áll, amelyeket néhány másodperces csendek tagolnak. A négy szoprán szaxofon hangja csak leheletnyit különbözik egymástól, a hangok egy-egy „blokk” során nem változnak, a zene sűrűsége attól függ, hogy éppen mennyi hangszer szól egyszerre. Dallamok, ritmusok nincsenek, a hangok magassága és hangereje nem változik, a darab az idő előrehaladtával mégis folyamatosan fejlődik. Egy-egy „blokk” jóval hosszabb, mint amennyit egy emberi tüdő elbír – valószínűleg utólagos hangnyújtásról van szó, de az is elképzelhető, hogy Krieger körkörös légzési technikával játszotta fel a később egymásra úsztatott hangrétegeket.

A lemez belső borítóján a zeneszerző azt tanácsolja: vagy nagyon halkan, vagy nagyon hangosan hallgassuk a darabot. Krieger szerint a két szélsőséges lehetőség totálisan eltérő szónikus élményt nyújt. A halk verzió egy „ambientes”, kellemes, pihentető lemezt mutat; a hangos hallgatás során pedig a taktikusan alkalmazott hangközök miatt szédülhetünk, akár a fejünk is megfájdulhat. És a javaslat valóban működik: két halk és két hangos meghallgatás után az album alacsony hangerőn való tapasztalását tanácsolom. Pszichoakusztika ide vagy oda, jobb nem keresni a bajt.

A lemez szépsége a példátlan letisztultságában és a kiszámíthatóságában rejlik: egyszerű, mint négy egymásra helyezett hófehér papírlap.

1. Up & Down 23 [60:27]

ulrich-krieger.de
timescraper.de/b-boim.html

Hozzászólás




Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek

AMM | 2015. december 5., London

admin
2015. december 6.

Amplified Gesture – végre önálló dvd-ként is

Dusted Hoffman
2012. november 23.

Watts, Weston és Hug az Emanem júniusi újdonságain

Juhász László
2011. június 17.

Michael Pisaro – Fields Have Ears

Dusted Hoffman
2011. június 21.