24
September, 2017
Sunday

Michael Pisaro | Greg Stuart – A Wave And Waves

Dusted Hoffman 2010 június 25.

Cathnor | Cath009 | 2010

Richard Pinnel lemezkiadójának három májusi újdonságának középső darabja egy igazi csoda. Michael Pisaro és Greg Stuart környezeti felvételekre és ütősökre írt, majd mesterien kivitelezett July Mountain című közös munkájáról márciusban már ódákat zengett az Improv.hu, és nagyon úgy tűnik, ez az A Wave And Waves lemez esetében sem lesz másképpen.

A lemezen hallható két darabot a tenger hullámai, a vízmolekulák mozgása ihlette – az első egyetlen hullámot, a második pedig hullámok sorozatát modellezi. Mindkét kompozíció másodpercre pontosan 35 perces, ebből az első egy perc tökéletes csönd. A korongon a két darabot négypercnyi csend különíti el egymástól – ez egy különálló, néma trackként jelenik meg. A két alkotást Pisaro kizárólag ütősökre írta, a grafikus partitúrák instrukcióit a zeneszerző egyik legmegbízhatóbb zenésztársa, Greg Stuart egy év alatt játszotta lemezre. Az ütős hangszereket persze itt tágabb értelemben kell venni, hiszen az apró dobok-ütősök mellett Stuart vonózott tam-tamokkal, gongokkal, cinekkel, vibrafonok lapjaival; rizsszemekkel, kavicsokkal, üvegdarabokkal; valamint száraz levelekkel és egyéb tárgyakkal játszik. A rövidke hangtöredékeket Stuart külön-külön rögzítette, majd Pisaro kottája alapján rendezte őket.

A kompozíciópáros első része, az A World Is An Integer egyetlen, szűnni nem akaró hullám, amit egy légies egészként hallunk, ám a felszín alatt roppant összetettség rejlik. A 35 perces darab egy meglehetősen bonyolult konstrukció eredménye: a teljes játékidő alatt összesen száz darab húsz másodperces „modul” variálódik. Az egységek természetesen fedik egymást, a zene legsűrűbb pillanataiban például ötven különböző, párhuzamosan szóló „modult” hallunk. A szellősebb részeknél jól érzékelhetőek a különböző ütősök jellegzetes hangjai (vagy például az üvegtálba hulló rizsszemek percekig tartó sistergése, kopogása), de a tömör szakaszoknál a sok apró hang egyetlen kásás zúgássá áll össze, hogy aztán később újra ritkulni kezdhessenek.

Összesen öt perc néma csönd után következik a második darab, az A Haven Of Serenity And Unreachable. A kompozíció alapjául a zeneszerző Közép-Kalifornia partjainál, egészen pontosan a Big Sur-nél tett megfigyelései szolgálnak. Pisaro hosszan tanulmányozta a partfalnak csapódó hullámok tulajdonságait, amik 15-20 másodperces időközönként, periodikusan változva érkeztek úgy, hogy minden hetedik egy „nagy” hullám volt. Az A Haven Of Serenity And Unreachable erről szól: bő fél óra alatt összesen száz hullámot hallunk, amik egyenként tíz párhuzamosan szóló hang kötegéből állnak, kivéve minden hetediket, amik negyven réteget tömörítenek. Ezek azok a bizonyos „nagy” hullámok. A zene természetesen folyton folyvást változik, hiszen két tökéletesen egyforma hullám sem létezik. A hanghullámok gyönyörűen halnak el, a precízen meghatározott hosszúságú lecsengésekkor egyre vékonyabbak a Stuart által feljátszott ütősrétegek.

Rengeteg féle-fajta apró és puha hangot hallunk megszólalni egy relatíve hosszú időskálán. A zene intenzitása a párhuzamosan szóló hangok mennyiségétől függ. Ezt a „rétegező” kompozíciós technikát láttuk már Pisaro Ricefall és An Unrhymed Chord című darabjainál, de az A Wave And Waves matematikai komplexitással komponált tételei még elődei zsenialitásán is túlmutatnak.

Michael Pisaro ezúttal is oly elmésen teszi azt, amit minden egyes művével tesz: most is arra sarkallja hallgatóját, hogy az valóban használja a fülét, az elméjét, és elgondolkodjon azon, hogy pontosan mit is hall.

1. Part 1: A World Is An Integer [35:00] 2. Silence [4:00] 3. Part 2: A Haven Of Serenity And Unreachable [35:00]

michaelpisaro.blogspot.com
cathnor.com

Hozzászólás




Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek

Watts, Weston és Hug az Emanem júniusi újdonságain

Juhász László
2011. június 17.

Nyáresti Jazzaj Extra: Lezuaso koncert a MÜSZI-ben

Juhász László
2014. július 28.

AMM | 2012. december 4., London

admin
2012. december 5.

Weber Kristóf háttérzenéje a Nappaliban

Dusted Hoffman
2011. július 29.