25
May, 2017
Thursday

Patrick Farmer | Dominic Lash – Bestiaries

Dusted Hoffman 2010 július 8.

Cathnor | Cath010 | 2010

Patrick Farmer fiatal oxfordi ütőhangszeres sötét tónusú, különlegesen nyers megközelítéssel készített természetfotóit előbb láttam, mint hallottam volna a zenéjét. Így nem lepett meg, hogy a Cambridge-i születésű, jelenleg Londonban élő Dominic Lash nagybőgőssel felvett albumon is maga a természet szólal meg. Fadarabok hasadása, repedése, reccsenése, roppanása – szinte hihetetlen, hogy ezek a hangok a Bestiaries lemezen az emberi kéz lenyomataiként vannak jelen.

Patrick Farmer 2005 óta készít felvételeket: kezdetben a The Good Anna duó tagjaként, később – saját útját járva – szólóban és alkalmi zenésztársaival. Bár máig a dob a fő hangszere, egyre jobban érdekli a környezeti felvételek zenébe való integrálása, és a kontaktmikrofonokkal ellátott tárgyak zaja. Számtalan privát kiadású szólómunkája mellett két kollektív improvizációs lemez érdemel említést: ez a Matt Milton hegedűs, David Thomas mélyhegedűs és Ryan Jewell ütőhangszeres társaságában felvett Bear Ground (Creative Sources, 2009); illetve a Loris trió The Cat From Cat Hill (Another Timbre, 2009) című korongja, amelyen Sarah Hughes zongorista és Daniel Jones turntablista játszik Farmer mellett.

Dominic Lash számos kontextusban mozog otthonosan: tagja az Oxford Improvisers Orchestrának, a London Improvisers Orchestrának és a Roland Ramanan Tentetnek; játszik duóban, trióban, kvartettben – Taylor Ho Bynum, Tony Bevan, Bruno Guastalla és Chris Corsano csak néhány zenésztárs a sok közül. Újabban a zenei ultraminimalizmus foglalkoztatja, idén Radu Malfatti és Michael Pisaro-darabokat rögzített lemezre.

A Cathnor kiadó által megjelentetett Farmer-Lash album millió apró sercegésből, roppanásból, pattanásból áll össze. Olyanokból, mint amiket akkor hallunk, amikor otthon a hőmérséklet vagy a páratartalom változásának hatására megreccsen a parketta. Ezek a hangok mindenki számára ismerősek – erre épülnek a Bestiaries kompozíciói. Farmer az ütősök mellett (vagy helyett?) természeti tárgyakat használ: tobozok, magvak, bogyók, apró fadarabok, ágak, szárított levelek és növények, faforgács és durva fűrészpor súrlódása adja a zene organikus hangzását. A nagybőgő hangja tisztán kivehető, igaz a húrok helyett itt is inkább a hangszer testének felületén zenél Lash. A két zenész mesterien bánik a hangerővel, az alig hallható motoszkálások és a szinte tökéletes csendek kellő feszültséget csempésznek a darabokba. A korong központi tétele egyértelműen a 25 perces Pard, a tízperces nyitódarab (Cinnamologus) és az ötperces zárás (Bonnacon) pedig tökéletes ívet rajzol.

A Bestiaries a menekülés dokumentációja. A két zenész egyszerre menekül két meglehetősen tradicionális hangszer rendeltetésszerű használatától; a rideg, élettelen tárgyak hangjaitól; és az elektronikus úton szintetizált hangfolyamok alkalmazásától. Patrick Farmer és Dominic Lash magabiztosan és sikeresen fordult a természet felé, és ami még ennél is fontosabb: alig 40 perces munkájukból érezhetően sugárzik az alázat. Két falevél is lehet hangszer, két fenyőtobozzal is lehet izgalmasat alkotni.

Különös kaland. A Bestiaries tipikusan olyan lemez, amit nem kell szoros figyelemmel követni, elég ha türelmesen hagyjuk kibontakozni.

A csodálatos borító Sarah Hughes munkája.

1. Cinnamologus [9:48] 2. Pard [24:57] 3. Bonnacon [5:13]

ideasattachedtoobjects.blogspot.com
dominiclash.co.uk
cathnor.com

Hozzászólás




Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek