24
January, 2019
Thursday

Patrick Farmer | Dominic Lash – Bestiaries

Dusted Hoffman 2010 július 8.

Cathnor | Cath010 | 2010

Patrick Farmer fiatal oxfordi ütőhangszeres sötét tónusú, különlegesen nyers megközelítéssel készített természetfotóit előbb láttam, mint hallottam volna a zenéjét. Így nem lepett meg, hogy a Cambridge-i születésű, jelenleg Londonban élő Dominic Lash nagybőgőssel felvett albumon is maga a természet szólal meg. Fadarabok hasadása, repedése, reccsenése, roppanása – szinte hihetetlen, hogy ezek a hangok a Bestiaries lemezen az emberi kéz lenyomataiként vannak jelen.

Patrick Farmer 2005 óta készít felvételeket: kezdetben a The Good Anna duó tagjaként, később – saját útját járva – szólóban és alkalmi zenésztársaival. Bár máig a dob a fő hangszere, egyre jobban érdekli a környezeti felvételek zenébe való integrálása, és a kontaktmikrofonokkal ellátott tárgyak zaja. Számtalan privát kiadású szólómunkája mellett két kollektív improvizációs lemez érdemel említést: ez a Matt Milton hegedűs, David Thomas mélyhegedűs és Ryan Jewell ütőhangszeres társaságában felvett Bear Ground (Creative Sources, 2009); illetve a Loris trió The Cat From Cat Hill (Another Timbre, 2009) című korongja, amelyen Sarah Hughes zongorista és Daniel Jones turntablista játszik Farmer mellett.

Dominic Lash számos kontextusban mozog otthonosan: tagja az Oxford Improvisers Orchestrának, a London Improvisers Orchestrának és a Roland Ramanan Tentetnek; játszik duóban, trióban, kvartettben – Taylor Ho Bynum, Tony Bevan, Bruno Guastalla és Chris Corsano csak néhány zenésztárs a sok közül. Újabban a zenei ultraminimalizmus foglalkoztatja, idén Radu Malfatti és Michael Pisaro-darabokat rögzített lemezre.

A Cathnor kiadó által megjelentetett Farmer-Lash album millió apró sercegésből, roppanásból, pattanásból áll össze. Olyanokból, mint amiket akkor hallunk, amikor otthon a hőmérséklet vagy a páratartalom változásának hatására megreccsen a parketta. Ezek a hangok mindenki számára ismerősek – erre épülnek a Bestiaries kompozíciói. Farmer az ütősök mellett (vagy helyett?) természeti tárgyakat használ: tobozok, magvak, bogyók, apró fadarabok, ágak, szárított levelek és növények, faforgács és durva fűrészpor súrlódása adja a zene organikus hangzását. A nagybőgő hangja tisztán kivehető, igaz a húrok helyett itt is inkább a hangszer testének felületén zenél Lash. A két zenész mesterien bánik a hangerővel, az alig hallható motoszkálások és a szinte tökéletes csendek kellő feszültséget csempésznek a darabokba. A korong központi tétele egyértelműen a 25 perces Pard, a tízperces nyitódarab (Cinnamologus) és az ötperces zárás (Bonnacon) pedig tökéletes ívet rajzol.

A Bestiaries a menekülés dokumentációja. A két zenész egyszerre menekül két meglehetősen tradicionális hangszer rendeltetésszerű használatától; a rideg, élettelen tárgyak hangjaitól; és az elektronikus úton szintetizált hangfolyamok alkalmazásától. Patrick Farmer és Dominic Lash magabiztosan és sikeresen fordult a természet felé, és ami még ennél is fontosabb: alig 40 perces munkájukból érezhetően sugárzik az alázat. Két falevél is lehet hangszer, két fenyőtobozzal is lehet izgalmasat alkotni.

Különös kaland. A Bestiaries tipikusan olyan lemez, amit nem kell szoros figyelemmel követni, elég ha türelmesen hagyjuk kibontakozni.

A csodálatos borító Sarah Hughes munkája.

1. Cinnamologus [9:48] 2. Pard [24:57] 3. Bonnacon [5:13]

ideasattachedtoobjects.blogspot.com
dominiclash.co.uk
cathnor.com

Hozzászólás




Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek

Tizenhat év után újra Budapesten koncertezik az AMM

Juhász László
2016. november 7.

Elhunyt Milton Babbitt amerikai zeneszerző

Juhász László
2011. január 30.

Elhunyt Rolf Julius német hangdesigner

Dusted Hoffman
2011. január 23.

The Table – Sirens

Dusted Hoffman
2011. október 19.

Thomas Lehn és Benoît Moreau az állóhajón

Juhász László
2014. április 15.