20
September, 2017
Wednesday

Undivided – The Passion

Juhász László 2010 november 15.

Multikulti Project | MPI 011 | 2010

A lengyel Wacław Zimpelre még mindig mint Ken Vandermark Resonance nevű nagyzenekarának izzadságtól csillogó homlokú, örökké megfelelni akaró fiatal klarinétosára emlékszem. A Resonance tavaly őszi turnéján Zimpel volt a beugró, a meglepetésember, ő játszott Vandermark tíztagú csapatában a korábbi basszusklarinétos, az ukrán Yuriy Yaremchuk helyett. Wacław Zimpel nevével akkor találkoztam először.

A varsói klarinétos-zeneszerző eddig két kiváló nagylemezt rögzített Wojciech Traczyk nagybőgőssel és Robert Rasz dobossal; a chicagói Tim Daisy dobossal két éve jelentetett meg egy Four Walls című duóalbumot; Dave Rempis szaxofonossal, Mark Tokar nagybőgőssel és Daisy-vel tagja a Four nevű formációnak; a Reed Trióban pedig Ken Vandermark és Mikołaj Trzaska mellett fúj. Zajlik tehát az élet a ’83-as születésű Zimpel körül, bár kétségtelen, a legtöbb nemzetközi kollaboráció a Resonance projektben való részvételének köszönhető.

Az Undivided zenekarral azonban más a helyzet: a kezdetben trióként működő, erősen nemzetközi formáció Zimpel kezdeményezésére jött létre. Mark Tokar ukrán nagybőgős és Klaus Kugel német dobos mellett olyan zenészeket sikerült megnyernie, mint Perry Robinson klarinétos, vagy a The Passion lemezen is játszó Bobby Few. Utóbbiról elég annyit tudni, hogy a hatvanas évek második felében Albert Ayler mellett zongorázott, majd később Steve Lacy, David Murray és Daniel Carter oldalán játszott.

A The Passion egy húsvéti lemez: tavaly húsvétkor egy toruni koncert alkalmával rögzítették, a megjelenést pedig 2010 húsvétjára időzítették. A Zimpel által írt és hangszerelt szvit-szerű mű Jézus szenvedéstörténetéről szól. Szenvedés, fájdalom, halál – a téma ellenére a zene közel sem patetikus. Az album fülszövegéből kiderül: a dallamok egy részét Zimpel – aki a passióval foglalkozó zeneművek kutatása során egészen a középkorig nyúlt vissza – más szerzőktől adaptálta. A végeredmény bármennyire túlkomponáltnak és túlkontrolláltnak tűnik, a The Passion mégiscsak egy letisztult, izgalmasan „sztorizós” dzsesszlemez. Az egymásba olvadó tételek egy fondorlatosan megírt ív mentén sorakoznak, amelyekben a hangszeresek a hangulatok egészen széles skáláját járják be: a szívbemarkolóan szentimentális témákat (Droga Krzyzowa) eksztatikus kirohanások (Rozpacz) követik, hogy aztán később ismét egy disszonanciától mentes tétel hozza a feloldást. A vezető szerep természetesen a klarinétjait alkalmanként tárogatóra cserélő Wacław Zimpelé, és a még mindig elképesztő intenzitással brillírozó Bobby Fewé. Persze igazságtalan lenne Tokart és Kugelt a háttérbe helyezni, hiszen aprólékos játékuk bőven túlmutat egy szimplán megbízható ritmusszekcióén.

Nagyon megírt zenét játszanak nagyon fegyelmezett hangszeresek. Zimpel kompozíciós stratégiája mintha jobban alkalmazkodna a zenekari kötöttségekhez, mint az improvizáció szabadságához. Az Undivided zenéjében a spontaneitásnak nem sok helye van, pedig a véletlenek néha nem várt csodákat szülnek.

A nemzetközi zenészgárda ellenére a The Passion az év egyik legnagyszerűbb lengyel dzsesszlemeze. NotTwo, Kilogram, Multikulti Project, Laurence Family, DTS – újra fókuszba került a „polish jazz”.

1. Noc (The Night) [1:41] 2. Getsemani (Getsemani) [11:52] 3. Zdrada Judasza (Judas Treason) [12:27] 4. Król Wysmiany / Zaparcie Sie Piotra (Ridiculed King / The Denial Of St. Peter) [17:47] 5. Droga Krzyzowa / Ukrzyzowanie / Smierc (Way Of The Cross / Cruxifixion / Death) [13:06] 6. Rozpacz (Despair) [6:53] 7. Zmarwychwstanie (Resurrection) [3:06]

undivided.pl
waclawzimpel.pl
bobby-few.com
marktokar.info
klauskugel.com
multikulti.com

Hozzászólás




Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek

Három új kiadvány Jonas Kocher főszereplésével

Dusted Hoffman
2015. december 4.

Axel Dörner | Jassem Hindi – Waterkil

Dusted Hoffman
2012. június 21.

Az Erstwhile őszi újdonságai

Dusted Hoffman
2011. augusztus 4.

Pa Homas – Free Improv a Sirályban

Juhász László
2011. május 6.