11
December, 2017
Monday

Rant – Land

Dusted Hoffman 2011 május 29.

Schraum | schraum 13 | 2011

A majd csak júniusban megjelenő Land a gitáros Torsten Papenheim és a dobos Merle Bennett Berlinben működő duójának harmadik nagylemeze. A minimalista, melankolikus posztrockot játszó Rant új munkája a kettősségek jegyében született: tudatosan felépített hanyagság, nagy pontossággal előadott lazaság, zajos környezetbe helyezett angyali melódiák jellemzik a Land dalait. Direkt lo-fi.

Torsten Papenheim szerzőként és előadóként különleges érzékenységgel közelít a zene felé, munkáiban lenyűgözően egyensúlyozik a zajos és a melodikus elemek között. Bármihez nyúl, a végeredményen mindig érezhető az egyfajta lo-fi, bájosan „barkács” megközelítése. Gilles Aubry laptopzenésszel és Antoine Chessex szaxofonossal készített közös lemezét 2005-ben a portugál Creative Sources; Some Of The Things We Could Be című szólólemezét 2009-ben a Schraum jelentette meg. Utóbbi albumon olyan hangszeresek játszottak Papenheim keze alá, mint Michael Thieke klarinétos, Matthias Müller harsonás, Ute Völker tangóharmonikás, vagy éppen Clayton Thomas nagybőgős.

A Rant duó másik fele, Merle Bennett a hamburgi zenekonzervatóriumban kezdte, majd Berlinben folytatta dzsessz- és könnyűzenei, valamint zenepedagógiai tanulmányait. Míg dobosként a Rantban kísérletező kedvű, instrumentális posztrockot, addig az öttagú Erik & Me együttessel pörgős, vérbő popzenét játszik. A két zenekar mellett Bennett ad hoc jelleggel improvizációs munkákban, és táncszínházi produkciók készítésében is érdekelt; jelenleg kisgyermekeknek tanít ének-zenét Berlinben. A Land a harmadik közös lemeze Torsten Papenheimmel a 2004-es Seumsund / Sundseum és a 2006-os A Direct Sensuous Pleasure után.

A mozdulatlanságot árasztó, nyugodt hangvételű debütáló, és a jóval virulensebb, experimentális popzenét tartalmazó második album után a Land mintha az előző két lemez – jó érelemben vett – keveréke lenne. A duó puritán, végletekig lecsupaszított gitár-dob hangzását helyenként sávhalmozásos megoldások, absztrakt hangkollázsok beszúrása, nagyvárosi környezeti felvételek használata töri meg. A kiadvány sajtóanyaga szerint a Dave Bennett producer irányításával felvett album munkálatai számos stúdióban, sok türelemmel és még több munkaórával folytak. A mindössze 34 perces, 13 számos lemez dalainak nagy részét koncerten már tesztelte a duó, de a felvételek során születtek olyan kompozíciók is, amiket kifejezetten erre az albumra írt Papenheim és Bennett. A dalokban tökéletes egyensúlyban van a patikamérlegen kimért pontosság és a hányaveti lazaság; a precíz gitártémák dallamközpontúsága és a dobok tétova esetlensége különös kettősséget kölcsönöz a Land tételeinek. Bár a felvételek lecsupaszított témáinak és minőségének van egyfajta amatőr bája, kétségtelen, hogy ez is a céltudatos zenekari és hangmérnöki munka eredménye.

Végeredményében egy kiváló, görcsmentes lemez a Land. Akik kedvelik a lassan hullámzó, posztrock-ízű instrumentális lo-fi zenét, azok számára kihagyhatatlan.

1. Stel [0:22] 2. Radik [3:59] 3. Rasch [2:50] 4. Starrnh [1:06] 5. Hunderer [2:54] 6. Bluhm [4:07] 7. Luen [3:23] 8. Krupunder [3:57] 9. Sterrnh [2:13] 10. Resch [2:46] 11. Rees [0:37] 12. Orlando [5:19] 13. Gees [0:19]

rantmusik.de
torstenpapenheim.de
schraum.de

Hozzászólás




Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek