18
November, 2017
Saturday

The Ken Silverman Septet – From Emptiness

Juhász László 2011 június 2.

SoundSeer | S1001 | 2011

Ken Silverman amerikai gitáros-zeneszerzőt bő egy hónapja a Macroscopia kvartett tagjaként mutattuk be, az azóta érkezett From Emptiness című korongon Silverman már mint saját szerzői lemezének és együttesének vezéreként szerepel. Az album a SoundSeer első kiadványa – a labelt természetesen a New York-i gitáros hívta életre.

A héttagú zenekar a modern dzsessz és a világzene sajátos, néha talán a kelleténél is sokszínűbb ötvözetét játssza. Silverman bandájában három „nagy név” is muzsikál: Roy Campbell trombitás-fuvolás, Blaise Siwula szaxofonos-klarinétos és Dave Miller dobos. A szeptett másik fele a zene world music-ízét erősíti: Tom Swafford hegedűn, Tom Shad egy cümbüş nevezetű, lényegében a bendzsóhoz hasonló hangszeren játszik, Kossan pedig kántál és sanshinon penget, ami nagyjából szintén a bendzsó távol-keleti megfelelője. Silverman a Metropolitan Művészeti Múzeum előtt, az utcán látta kántálni a buddhista szerzetes Kossant. Ennek már néhány éve, a szerzetes most a gitáros lemezén énekel.

A From Emptiness központi darabja az albumot nyitó 22 perces From, ami egy félig-meddig előre megírt improvizációs játék: a kvázi kompozíció váltakozó epizódok sorozata, amelyekben különböző hangszer-összeállítások szólalnak meg. A maradék hat rövidebb felvétel mindenféle kötöttségeket nélkülöző rögtönzések.

Bár zavarba ejtő a hangszerkavalkád, a nyugati és a keleti instrumentumok meglepően harmonikusan szólnak egymás mellett. A közel egyórás lemezen Silverman és bandája az első perctől az utolsóig kiváló arányérzékkel játszik: az összes hangszer egyszerre sosem szólal meg, a zenészek egymás játékát erősítve duókban és triókban szerepelnek. A trombita és a klarinét kettőse helyenként a New Orleans-i dzsesszhagyományok előtt tiszteleg, a szaxofon-klarinét páros western-hangulatot áraszt, a cümbüş hangja és Kossan kántálása az Ezeregyéjszaka meséinek zenéjét idézi. És mindeközben rövidke, de perzselő rögtönzések emlékeztetnek arra, hogy milyen zseniális játékosokat hallunk. Campbell és Siwula tényleg mindent visz – egyfelől. Másrészt viszont ott van a hangulatok vibráló kavargása, a hangszer-variációk állandó keveredése, ami miatt joggal érezhetjük: néha talán túl sok is a szédítő egzotikus csapongásból.

Ken Silverman bemutatkozó munkája erősen zen-szerű: a külső és a belső borítókon a gitáros végletesen egyszerű, fekete-fehér festményeit látjuk; a számcímeket összeolvasva pedig a „From emptiness thought and emotion” (Ürességből gondolat és érzelem) mondatot kapjuk. Ennek megfelelően a zenét is valamiféle zavaró teátrálisság és kétes tisztaságú spiritualitás lengi körül. Persze van, aki ezt kedveli, de én jobban szeretem, ha a dzsessz csak úgy jön, és tökön rúg.

1. From [22:03] 2. Empti [6:27] 3. Ness [4:28] 4. Thought [7:56] 5. And Emo [13:48] 6. Tion [2:34] 7. From (Reprise) [1:12]

kensilvermanguitarandstrings.com
roycampbellmusic.com
blaisesiwula.com
tomswafford.com

Hozzászólás




Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.