26
July, 2017
Wednesday

Multikulti Project | MPCC 002 | 2011

A modern kamarazene és az avantgárd dzsessz valószínűtlen metszéspontjának szellemiségében készült Robert Kusiołek lengyel tangóharmonikás-zeneszerző bemutatkozó lemeze, amit az egyre erősödő Multikulti Project publikált valamikor a nyár elején. Kusiołek zenéje, és az albumon szereplő kvartett energikus, mégis letisztult, sallangoktól mentes előadása több mint kellemes meglepetésként ért.

Őszintén bevallom, Robert Kusiołek nevével most találkoztam először, de rövid nyomozás után kiderült: viszonylag fiatal komponista, aki a poznańi zeneakadémia elvégzése után Hannoverbe utazott – jelenleg is ott tanul Elsbeth Moser felügyelete mellett. Az elmúlt néhány esztendőben számos elismerést és ösztöndíjat kapott – páratlan tehetsége tehát elvitathatatlan. Kusiołek a harmonika mellett most modern zeneszerzést hallgat, ám a Nuntium anyagából is kiderül: a kortárs komolyzene mellett a szabaddzsessz is foglalkoztatja.

Első szerzői albumán olyan muzsikusok játszanak, mint a bolgár – és szintén igen fiatal – Anton Sjarov hegedűs; a lengyel dzsesszszíntér egy legjelentősebb bőgőse, Ksawery Wójciński, akit a legtöbben talán Mikołaj Trzaska szaxofonos vagy Wacław Zimpel klarinétos mellől ismerhetnek; valamint Klaus Kugel német dobos, akit nyugodt szívvel nevezhetünk az európai free jazz egyik legfoglalkoztatottabb dobosának.

A kvartett hét fejezetben meséli el a Kusiołek által megálmodott történeteket. Mindegyik rész más szerkezettel rendelkezik, a fókuszba állított hangszeresek variációja mindegyik tételben más és más. Nincs két hasonló epizód, a zene hangulata ugyanakkor nagyon is egységes, kiegyensúlyozott, olykor egészen meditatív. Ez persze monotonitást, egyhangúságot a legkevésbé sem jelent, ugyanis Wójciński és Kugel játéka mindvégig szenvedélyes, és a harmonika-hegedű páros sem tűz nélkül játszik. A zenészek virtuozitása elképesztő.

A lemez 47 perce során kiváló témák és még kiválóbb improvizációk váltják egymást. Legnagyobb szerencsénkre Kusiołek nem fél kísérletezni, új megoldásokat felfedezni, apró részleteket felnagyítani. Kompozícióit hallgatva ugyanazt gondolom, mint amit évekkel korábban a The Cracow Klezmer Band (későbbi nevén: Bester Quartet) esetében éreztem: a sokszor patikamérlegen kimért kortárs komolyzene és a zabolátlan szabaddzsessz nem zárja ki egymást. Sőt: ügyesen ötvözve új minőséget teremt.

Remek bemutatkozás, le a kalappal. Valószínűsítem, hogy a jövőben sokat hallunk még Robert Kusiołekről.

1. Chapter 1 [6:00] 2. Chapter 2 [8:33] 3. Chapter 3 [5:16] 4. Chapter 4 [5:53] 5. Chapter 5 [8:15] 6. Chapter 6 [7:14] 7. Chapter 7 [6:06]

robertkusiolek.com
antonsjarov.de
klauskugel.com
multikulti.com

Hozzászólás




Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek