22
June, 2017
Thursday

Anne Guthrie | Barry Chabala – Preston Hollow

Dusted Hoffman 2011 szeptember 21.

Roeba | roeba #10 | 2011

Anne Guthrie és Barry Chabala első közös munkája a távkollaboráció mintapéldája is lehetne. Ez azért meglepő, mert a két zenész egy városban él, ráadásul relatíve közel egymáshoz. A felvételt hagyományos módon is elkészíthették volna, ők mégis egy „személytelenebb”, mégis sok esetben izgalmasabb megoldást választottak. Preston Hollow egyébként egy vidéki falucska New York-tól mintegy kétszáz kilométerre északra, Albany megyében. Itt rögzítette Guthrie saját kürtjátékát egy madárénektől zajos környezetben. Chabala erre gitározott rá New Jersey-i házistúdiójában.

A brooklyni Anne Guthrie nevével először John Kannenberg Stasisfield netlabeljének katalógusában találkoztam. 2006-os Conversatoire című középlemezén környezeti felvételekkel és elektronikával kísérletezett, majd néhány évre eltűnt a szemem elől, tavaly viszont egy Standing Sitting (kiadó: Engraved Glass), idén pedig egy Perhaps A Favorable Organic Moment (kiadó: Copy For Your Records) című szólókiadvánnyal került ismét a figyelem középpontjába. A szólólemezek között persze Guthrie a legkevésbé sem tétlenkedett: a Delicate Sen trióban Billy Gomberg és Richard Kamerman a partnere, a Fraufraulein duót pedig Gomberggel alkotja.

Barry Chabalát Michael Pisaro komponista állandó gitárosaként ismertem meg, terjedelmes diszkográfiáját böngészve viszont rögtön kiderül: nevét sokkal inkább önmaga jogán illene emlegetni, semmint alkalmazott zenészként. Konceptualista gitárosként egyaránt foglalkoztatja az improvizáció és a kompozíció, megszámlálhatatlan kollaborációs kiadványon van túl, legutóbb Daniel Jones turntablista, Lee Noyes ütőhangszeres, és Jez Riley French „field recorder” társaságában készített duólemezeket.

A mindössze 35 perces Preston Hollow lemez történései három párhuzamos szálon futnak. Anne Guthrie bájosan tétova kürtimprovizációja már önmagában is elég izgalmat nyújtana, ám ehhez társulnak még az idillinek tűnő környezet hangjai – madárcsicsergés, méhek dongása, bokrok, falevelek nesze; és persze Guthrie mozgásának hangja, akinek lábai alatt ágak roppannak -, valamint Barry Chabala meleg tónusú gitárja. Nem tudni, pontosan mikor került sor a kültéri felvételre, de a természet vibráló élénksége tavaszi vagy nyári időpontra enged következtetni. A kürtös két-három hangos, esetenként egészen melodikus részleteket játszik; játéka néhol fals, néhol esetlen, érződik, hogy nem professzionális zenész, de ez most nem is erről szól. Guthrie kürtjátéka kislányosan naiv, panaszos, és a legkevésbé sem céltudatos – egyszóval: csodálatos.

És most nézzük Barry Chabala részét: a természetben felvett hangok mellett mintha valamiféle nagyon diszkrét elektronikát hallanánk, de Chabala minden bizonnyal kizárólag elektromos gitáron játszik, amit ebow-val szólaltat meg, és még azt effektezi pedáljaival, esetleg laptopjával. Bizsergetően mély zúgásokat, pengeéles magas sípolásokat egyaránt hallunk, néha a technika az előtérbe, a természet a háttérbe vonul – a bő fél óra alatt mindig minden mozgásban van. A szerkesztésért és a keverésért felelős Barry Chabala egy percig sem engedi meg magának, hogy az anyag unalomba, érdektelenségbe forduljon. Figyelmes és intelligens stúdiómunkásként nem nyomta agyon Guthrie részét, tökéletes arányérzékkel keverte az alkotóelemeket: a kint és a bent megbonthatatlan egységet képez. A gitár közelről, a kürt és a madarak távolról szólnak, az anyag mégis egynemű, természetes.

Kedves és egyszerű felvétel, ami nem csak a bioakusztika szerelmeseinek ajánlott.

1. Preston Hollow [35:18]

fraufraulein.com/anne
barrychabala.com

Hozzászólás




Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.