24
November, 2017
Friday

Another Timbre | at48 | 2012

Tegnapelőtt végre személyesen is volt alkalmam találkozni az Another Timbre lemezkiadót vezető Simon Reynell-lel, akit – mindkettőnk legnagyobb örömére – le is raboltam egy tucat AT-koronggal. Néhány korábban megjelent, de a gyűjteményemből még hiányzó album mellé megkaptam tőle a label két legutóbbi „kiadványkötegét”, aminek a darabjait most nem fűzi össze semmilyen koncepció, szimplán csak lenyűgöző alkotások. Mind a kilenc cd-ről megkísérlek írni néhány épkézláb gondolatot, Magnus Granberg és a Skogen munkája után jöjjön most egy lemez egy radikális elektroakusztikus improvizációban utazó női triótól. Krebs, Caddy és Mayas: Thread.

Annette Krebs (Homburg-Saar, 1976) és Magda Mayas (Münster, 1979) neve már többször előfordult az Improv.hu-n, egyedül talán a Melbourne-i születésű Anthea Caddy-ről nem írtunk még. Jelenleg mindhárman Berlinben élnek, a zongorista Mayas és a csellista Caddy hat éve rendszeresen játszik duóban, Caddy és a gitárokkal, majd elektronikus hangszerekkel is kísérletező Krebs pedig négy éve, egy multimédiás installáció zenéje kapcsán dolgozott először együtt. Hármójuk zenekara – amit több helyütt The Magnets néven tüntettek fel – egy zártkörű lakáskoncerten debütált 2008-ban. Ezt rögtön további, már nyilvános fellépések és stúdiómunkák követték – bemutatkozó albumukon is egy koncert- és egy stúdiófelvétel szerepel.

A Thread két része csak látszólag áll szemben egymással, igazából tökéletesen idomulnak egymáshoz. A Sands egy tízperces berlini stúdiómunka 2008-ból, a Shore pedig egy közel félórás bostoni koncert anyaga 2009-ből. A természetes különbségek ellenére a két darab tökéletesen passzol, és kellően hasonlít egymáshoz ahhoz, hogy a lemez egésze világos és egységes képet adjon a trió kezdeti tevékenységéről. Csak egyetlen példa: az első felvételben Krebs szalagról bejátszott beszédfoszlányokat alkalmaz, amikhez hasonlók később – sokkal hangsúlyosabban – a koncertfelvételen is megjelennek. A hasonlóságok és az előre (vagy vissza) utalások miatt a Sands mintha a Shore bevezetése lenne. Akár tudatos, akár nem, a végeredményt tekintve a megoldás több mint szerencsés.

A két akusztikus hangszer kifogástalan balanszban van Krebs eszközeivel, aki a két felvétel alkalmával egy preparált elektromos gitárt, válogatott tárgyakat, hangszalagokat és egy saját keverőpultot használt. Mayas ezúttal is leginkább zongorájának a belsejét használja: a belső fémhúrokat egészen biztosan többször érinti, mint a külső billentyűsort. A három játékos többnyire egyszerre, hullámszerűen mozdul, a rövidke részeket csöndek tagolják. Az arányok persze folyamatosan változnak, az egyik játékos gyakran folytatja a másik által elkezdett frázist, kiegészítik, ösztönzik, vagy éppen visszafogják egymást; érződik, hogy ismerik a másik játékstílusát, improvizációs habitusát. Röviden, tömören: az összjáték kiváló.

Ezzel a koronggal együtt egy Angharad Davies, Tisha Mukarji és Dimitra Lazaridou-Chatzigoga közös albumot is kaptam, méghozzá közvetlenül Jennifer Allum, Sarah Suhges és Lazaridou-Chatzigoga triójának első közös koncertje után. A fiatal hölgyek Reynell felkérésére játszottak együtt, és a kollaborációból valószínűleg hamarosan lemez is fog születni. Nagyon mennek ezek a női hármasok, és ez roppant mód jól van így!

1. Sands [9:55] 2. Shore [26:00]

annettekrebs.eu
mapsofme.wordpress.com
magdamayas.jimdo.com
anothertimbre.com

Hozzászólás




Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek

Musique Grotesque | 2015. március 25.

admin
2015. március 25.

Brit-magyar szabadzene a Sirályban

Juhász László
2011. április 12.

Musique Grotesque | 2013. július 3.

admin
2013. július 3.

Trio 876+ – Otto Sette Sei

Juhász László
2016. február 24.