25
September, 2017
Monday

Herman Müntzing – [[Självskalv]]

Dusted Hoffman 2012 június 28.

Treffpunkt | Treff 008 | 2012

Nagyon örülök ennek a lemeznek. Éppen ezért nem is tudok róla elfogulatlanul írni. Herman Müntzing volt az Improv Estek első komolyabb külföldi vendége 2007-ben, az akkoriban megjelent DeConstruCt című bemutatkozó szólóalbumát pedig szinte rotációban hallgattam. Aztán mintha egy kicsit visszavonult volna a zenéléstől, a Facebookon a koncertfotókat családi felvételek váltották. Herman most visszatért, itt a második önálló munkája, ami – mint ahogyan többször is felhívta rá a figyelmemet – merőben különbözik attól, amit eddig bármikor korábban hallottam tőle. Nos, ez valóban így van.

A svéd kísérleti zenész, komponista, tanárról és saját fejlesztésű hangszeréről öt évvel ezelőtt már mindent leírtunk, azóta a szegedi fellépésén annyi derült ki, hogy a flexichord valójában két elektromos gitár egybeépítéséből született. Miután megérkezett ez a lemez, utánanyomoztam, mit csinált Herman az elmúlt négy évben, és kiderült, nem is tűnt el teljesen, csupán nem volt szem előtt: a helyi Rhododendron String Bandben pengetett, illetve alkalmanként a meglehetősen képlékeny felállású Ensemble Morph vezetőjeként koncertezett. A nagyzenekar fellépésein Müntzing Morf 1 című darabját játssza, ami lényegében nem más, mint egy zenei társasjáték: a hangszeresek kártyákon lévő instrukciók mentén játszanak, minden zenésznek 52 lapja van, és előadásaik során voltaképpen az irányított improvizációt gyakorolják. A játéknak nincs nyertese vagy vesztese, művészi és pedagógiai aspektusa viszont annál inkább.

A [[Självskalv]] a malmöi Treffpunkt kiadó svéd művészeket bemutató sorozatának harmadik részeként jelent meg, ahol eddig Pär Thörn és Mathias Kristersson egy-egy munkája látott napvilágot. Kilenc darab negyven percben, amik tényleg nagyon másak, mint a DeConstruCt tételei. Müntzing ezúttal inkább a szemplerrel és az elektronikával játszik, semmint a házi készítésű instrumentumával. A hangok forrása feltehetően többnyire még mindig a flexichord, de a hangsúly most sokkal inkább a hangzásokkal való kísérletezésen, a stúdiótechnika maradéktalan kihasználásán van. A darabok minden eddiginél repetitívebbek, a címadó Självskalv és a Skånsk Dans, Kvalitetssäkrad esetében pedig Müntzing már-már az absztraktabb elektronikus tánczenék irányába kacsintgat. A lemez olyan gyönyörűen van keverve, hogy eleinte nem győztem kapkodni a fejem a hangfalak között. A hangok csak úgy cikáznak a csatornák között, a basszusok pedig olyannyira döbbenetesen izmosak, hogy abba még a nadrágszár is beleremeg. És ez a legkevésbé sem túlzás! Nem tudom, hány munkaórát töltött Herman a lemez anyagának összeállításával és Jakob Riis a mastereléssel, de nagyon régen hallottam már ennyire szépen szóló albumot.

Herman Müntzing – aki nem áll távol attól, hogy kiérdemelje tőlem a zseniális jelzőt – zenei hozzáállásában számomra talán az a leginkább csodálatra- és tiszteletreméltó, hogy egy viszonylag lehatárolt eszközparkkal (flexichord plusz egy szempler) is képes újra és újra kitalálni, majd felépíteni a saját világát. Sosem bocsátkozik önismétlésbe, ha nincs mit mondania, inkább csendben marad. És ez az új irány is bármilyen meglepő és szokatlan, kétségtelenül helyes.

Több mint rokonszenves lemez. Tánczene, másképpen.

1. Strömfödd [3:17] 2. Ett Strålande Liv [3:26] 3. Självskalv [7:07] 4. Lödledd [1:19] 5. Optimerad För Evigt [4:13] 6. Gasrytm [10:57] 7. Skånsk Dans, Kvalitetssäkrad [4:44] 8. Svagt Rörlig, Ännu Synlig [3:36] 9. Vad Av Dig Själv Du Vill Vara [3:11]

hermanmuntzing.com
treffpunkt.nu

Hozzászólás




Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek