18
November, 2017
Saturday

Tim Blechmann | Klaus Filip – Pinna

Dusted Hoffman 2012 június 29.

Another Timbre | at49 | 2012

Semmit sem akarnak, mégis mindent visznek. Vannak olyan zenészek, akikről mindig ez a veretes megállapítás jut az eszembe. Tim Blechmann és Klaus Filip minden kétséget kizáróan ilyen művész. A két Bécsben élő laptopzenész konzekvensen, fegyelmezetten, koncentrált figyelemmel halad egy előre átgondolt úton, ami persze a legkevésbé sem jelenti a kísérletező kedv hiányát – sőt. Végtelenül egyszerű zenei gesztusokkal, a monumentalitásra fittyet hányva teremtenek légies, szinte átlátszó, mégis megrendítő darabokat – a Pinna is ilyen.

A zenei extremitások kutatásában érdekelt Klaus Filipről már többször írtunk: jóformán bármihez nyúl, akkorát gurít, hogy bábuk nem maradnak állva. A Kai Fagaschinskivel alkotott Los Glissandinos nevű duójának Stand Clear című albumáról, valamint a harsonás Radu Malfattival, majd a csellista Nikos Veliotis-szal készített duólemezeiről emlékeim szerint csupa szépet és jót írtunk; de a tavalyi Konfrontationen fesztivál egyik legemlékezetesebb produkciója, a 36 Days Of Earthqauke In Japan című, kivételes mód megrázó hanginstalláció is az ő nevéhez fűződik. Filip a kilencvenes évek eleje óta foglalkozik elektronikus kísérleti zenével, ezen belül megálmodója és fáradhatatlan fejlesztője a Lloopp nevű szoftvernek – ezt használja a Pinna felvételein is.

A laptopduó másik fele, a német származású – és civilben szintén szoftverfejlesztő – Tim Blechmann Filip mellett a japán Seijiro Murayamával és az osztrák Manuel Knapp-pal játszik rendszeresen duóban, emellett számtalan alakalmi kollaborációs partnerrel zenélt már a dél-koreai Hong Chulkitól a maláj Goh Lee Kwangon át egészen a cseh Ivan Palacký-ig. Moka Bar néven netlabelt vezet, időnként koncertsorozatok kurátorának kérik fel, öt éve a budapesti Share egyik résztvevője volt. A Klaus Filippel működtetett duójának neve is van: Taus. A Taus sok mindent jelenthet: többek között egy indiai vonós hangszert, a görög ábécé t betűjét, de leginkább a Tim és a Klaus nevek összevonását. A duó 2007-ben már megjelentetett egy The Organ Of Corti című korongot a szlovén L’Innomable kiadónál – ennek a folytatása a Pinna.

Az ötvenperces felvétel egy bécsi koncert egyetlen térmikrofonnal rögzített, vágatlan anyaga. A fellépés helyszíne a tér lemezen jól hallható, jellegzetes atmoszférája miatt sem mellékes: az osztrák főváros egyik legrégebbi templomáról, a nyolcadik századból származó, ma kísérleti zenei programokat is befogadó St. Ruprechtről van szó. A tér mély vibrálása, valamint Blechmann és Filip ultrahalk hangjai az első öt-tíz percben szinte megkülönböztethetetlenek, majd a hangerő emelkedésével a szoftverekkel előállított szinuszhullámok és zajszövetek egymásba simulva sűrű, mégis könnyed hömpölygésbe kezdenek. A két zenész hangjai folyamatos crescendóval, egymással párhuzamosan haladnak; ha jól sejtem, a szürkés, szemcsésebb, mély morajlás Blechmanntól, a magasabb, élesebb sípolás pedig Filiptől származik. A zene drámai lassúsággal fejlődik, egy-egy újonnan érkező hang a többihez viszonyítva először hangosabban szól, majd az egyre sűrűsödő háttérbe halkulva találja meg a végső helyét. „Közelről hallgatva” nagyon is sok minden történik a darab játékideje alatt, végeredményében viszont mégis csak egy végtelenül elegáns, minimalista, megkockáztatom: meditatív darabról van szó.

Kíváncsiságból kísérletezgettem a lemez anyagával: két június végi estén nyitott ablak és halk tücsökciripelés mellett, egyszer pedig alumínium ablakpárkányon kopogó esőcseppek kíséretében hallgattam végig a Pinnát. Nem működött. Blechmann és Filip munkája steril körülményeket, zárt teret, és mindenekelőtt egy jó fejhallgatót igényel.

(A lemezkritika – de leginkább a zene – képes illusztrálásához Fiona Robinson brit grafikus Study – unfolding című zsírkréta- és grafitrajzának egy részletét használtam, amit – az analógia kedvéért – minimálisan, az órajárásával ellenkezően megdöntöttem.)

1. Pinna [50:15]

tim.klingt.org
losglissandinos.klingt.org/klaus2.html
anothertimbre.com

Hozzászólás




Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek

Burkhard Schlothauer – ChamberEvents

Dusted Hoffman
2007. december 13.

Ezek voltak a kedvenceink 2014-ben…

admin
2014. december 31.

Agustí Martínez – Are Spirits What I Hear?

Juhász László
2007. június 9.

Csütörtökön kezdődik a Next Festival 2010

Juhász László
2010. november 30.