18
November, 2017
Saturday

Peira | PM13 | 2012

Ha létezik ilyen, akkor a cd-r kiadók mintapéldája kétségtelenül a chicagói Peira: címenként nem több mint száz példányra limitált professzionális kiszerelésű, klasszikus műanyagtokos lemez, majd ha azok elfogytak, jöhetnek a csökkentett árú mp3/flac virtuális kiadványok. A Mythic Bird bemutatkozó albumát például kézzelfogható formában már nem lehet kapni; utánnyomás nem lesz belőle. A Peirát diy-alapon működtető Brian Labycz kifogástalan ízléssel válogatja a megjelentetésre szánt hanganyagokat, nemigen hallottam olyat, amivel mellényúlt volna. A label működése és a produkciók globális színvonalat képviselnek, és bár kétségtelenül túlnyomó részben vannak, a kiadó katalógusa nem kizárólag chicagói zenészek munkáira korlátozódik.

A Mythic Birds kvartett első ránézésre a hangszer-összeállítás okán tűnhet izgalmasnak: három basszusklarinét plusz elektronika. Már ez sem nevezhető szokványosnak, de nézzük a zenészeket: Keefe Jackson, Jeff Kimmel és Jason Stein – három kiemelkedő kvalitású klarinétos, akikhez maga Labycz csatlakozott moduláris analóg szintetizátoron. A fúvósok a chicagói free jazz szcéna megbízható hangszeresei, mindhárman keresztezték már egymás útját. Jason Stein önálló kvartettjében, valamint Boris Hauf szextettjében Stein és Jackson játszik együtt; Kimmel saját négyesében Jacksonnal, Fred Lonberg-Holm csellista Lightbox Orchestrájában pedig Steinnel zenél. A klarinétosok mellett a korábban Koura alias alatt is alkotó Brian Labycz neve talán kissé ismeretlenül csenghet, bevallom, az ő játékával peirás lemezeken kívül még én sem nagyon találkoztam.

Az alig negyvenperces The Name By Which The World Knows Them lemez felvételeit 2011 márciusában rögzítette Jamie Wagner a chicagói Strobe stúdióban, és bár már az album anyaga sem mondható sterilnek, a kvartett zenéje, a hangszeresek közötti energiaáramlás élőben még intenzívebben működhet. Nem tudom, koncertek terén mennyire aktív, az utóbbi két évben például hány fellépése lehetett a zenekarnak, mindenesetre, amit művelnek, azt élő szituációban talán még jobban élvezném. A stúdiófelvétel érdekessége viszont az, hogy a zenészek külön-külön csatornákra keverve, szimmetrikusan szólnak: Stein jobbról, Jackson balról, Kimmelé a jobbközép, Labyczé pedig a balközép csatorna.

Az összjáték rendkívül komplex, a zenészek villámgyorsan reagálnak egymás ötleteire. Mint egy kisebb madárraj, aminek van ugyan egy közös iránya, egyes tagjai mégis szüntelenül cikáznak, időnként párokra bomolva ide-oda csaponganak. A zene olykor sűrű, olykor szellős, áramlása viszont mindvégig folyamatos, természetes. Az összefonódó basszusklarinét-szólamokat külön-külön nyomon követni lehetetlen vállalkozás, de Labycz elektronikus hangjainak beazonosítása sem magától értetődő feladat: mesterien rejti neszeit a fúvósok játéka közé, hasonul, imitál, állandó és kifinomult hangszőnyeget terít Jackson, Kimmel és Stein alá (vagy mögé vagy elé). Szárnyaló szabadzene, szó szerint.

Aki tárgyfetisiszta, az a Squidco-tól vagy a Downtown Music Gallery-től, esetleg a Discogs piacterén talán még beszerezheti a lemezt, aki pedig már áttért a digitális albumok gyűjtésére, az a Peira Bandcamp oldalán vásárolhatja meg a Mythic Birds albumát.

Akár így, akár úgy, megéri.

1. Without A Common Memory [5:08] 2. Forbidden Generosity [3:22] 3. Let Go Of The Long Tone [7:55] 4. Dissimulation [13:16] 5. The Name By Which The World Knows Them Is Not The One They Themselves Utter [4:34] 6. Realms Of Dream And Intoxication [5:08]

keefejackson.com
jeffkimmel.blogspot.com
jasonsteinmusic.com
brianlabycz.com
peira.net

Hozzászólás




Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek

Mombu-koncertek Szegeden, Budapesten és Nagyváradon

Juhász László
2013. március 29.

A Creative Sources májusi újdonságai

Dusted Hoffman
2011. május 10.

Stefan Thut – An Ort, 1-9

Dusted Hoffman
2011. március 8.

Nicolas Wiese – Living Theory Without Anecdotes

Dusted Hoffman
2013. július 3.