25
May, 2017
Thursday

Norbert Stein – Pata On The Cadillac

Juhász László 2013 április 17.

Pata Music | pata 21 | 2012

Norbert Stein német szaxofonos-komponista-zenekarvezető közel hét éve postázza újabb és újabb lemezeit, legutóbb a többnyire fúvósok által uralt oktettjének Pata On The Cadillac című munkáját. A legkülönbözőbb Pata-formációk – Pata Orchester, Pata Generators, Pata Masters, Pata Horns, Pata Trio és a többi – kiadványai csaknem három évtizede jelennek meg a Pata Music gondozásában, az albumsorozat jelenleg a huszonegyedik darabjánál tart. Szerencsére az új korong is kellően bizarr adalék a francia Alfred Jarry-féle patafizika elvei mentén épülő Stein-életműhöz.

A Pata On The Cadillac – ami éppúgy lehet Stein legfrissebb formációjának a neve, mint a lemez címe – zenéje játékosabb és szórakoztatóbb, mint az általam eddig hallott Pata-projektek bármelyike. A rafináltan komponált kamaradzsessz, a féktelen szabadimprovizáció és a kortárs komolyzene által határolt képzeletbeli háromszögön belül ide-oda cikázó alkotások bővelkednek meglepetésekben: a pattanásig feszített drámát a következő másodpercben fergeteges zenei gegek, az elhangzottakat idézőjelbe tévő irdatlan burleszkek oldják. Az idén 60 éves Stein zenéje mindig is az ICP Orchestra és a holland groteszk dzsessz halálosan komoly arccal muzsikáló mókamestereit juttatta az eszembe, ez a Pata On The Cadillac ezerszínű, jobbra-balra bukdácsoló, rajzfilmzene-szerű darabjaira hatványozottan igaz.

A tenoron játszó Stein mellett ebben a formációban Michael Heupel fuvolás, Ryan Carniaux trombitás, Georg Wissel altszaxofonos és Nicolao Valiensi eufóniumos (a hangszer, amit talán a tuba kistestvéreként lehet a legszemléletesebben leírni) alkotja a fúvósszekciót, amit Joschua Oetz nagybőgős és Christoph Haberer dobos támogat. A zenekar nyolcadik tagja Albrecht Maurer hegedűjátékos, aki hallhatóan pont olyan magabiztossággal és önfeledten lubickol Stein zenei bohózatában, mint amikor az Ensemble Dialogosban, vagy éppen Norbert Rodenkirchen fuvolás mellett játszik középkori és reneszánsz régizenét. A meghívott hangszeresek gondosan játsszák Stein ötleteit; és amellett, hogy precíz, fegyelmezett alkalmazott zenészek, érezhetően egytől egyig briliáns, színes személyiségek.

A tíz tétel mindegyike egy vibráló, színes kis epizód, amik függetlenül a lemez egészétől, önmagukban is megállják a helyüket. Ezúttal nincsenek nagyívű koncepciók, a Pata On The Cadillac célja pusztán a szórakoztatás. Stein darabjai úgy néznek ki, mint a lemez belső borítójában található fotó: egy autó-roncstelepet látunk, különböző színű, egymásra dobált autókkal. Nem tudnám megmagyarázni miért, de nem érzem szomorúnak ezt a képet. Norbert Stein legfrissebb zenéje is olyan, mint egy látványos, tarka roncstelep. Egymás hegyén-hátán a ritmusszekció fölényeskedően húzós-zúzós rocktémái, a hegedű és a fúvósok szándékosan túlhajtott szentimentalizmusa, egy kikacsintás itt, egy kikacsintás ott, a legapróbb gesztuson is érezhető az abszurditás. Stein utánozhatatlanul építi zenei univerzumát: elemeit a legkülönfélébb helyekről gyűjti, személyes prizmáján átszűrődő zenéje viszont mélyen szubjektív, és ami még ennél is fontosabb: rendkívül erős jellemzőkkel bír.

1. All Is No Thing [2:22] 2. On The Cadillac [5:14] 3. Cat Walk [6:11] 4. In A Man’s Mind [10:10] 5. Drifting [6:39] 6. Nondual Action [5:55] 7. The Gap [7:47] 8. Dinka Mood [9:17] 9. See You, Mara [6:06] 10. Roter Mund, Verrücktes Fest (Red Lips, Weird Party) [7:24]

patamusic.de

Hozzászólás




Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek

Musique Grotesque | 2014. október 29.

admin
2014. október 29.

Joe McPhee és Chris Corsano duója Nickelsdorfban

Juhász László
2016. február 5.

Csend, és ami utána van

Dusted Hoffman
2010. október 29.