21
September, 2017
Thursday

Ilia Belorukov – Selected Works, Vol. 3

Lenkes László 2013 november 3.

Szerzői kiadás | 2011

Ilia Belorukov ezen kiadványa hét élő felvételből összeválogatott kompilációként jelent meg, mindössze harminc példányban, csináld magad alapon, a lehető legegyszerűbb kivitelezésben. A lemezen hallható hét szerzemény mindegyike különbözik egymástól, annak ellenére, hogy végig kizárólag szólóban játszik a tőle már megszokott hangszerein: alt szaxofonon, effekteken és laptopon. A citromsárga, rém egyszerű, sima papírborító hátulján olvasható, hogy mikor és hol rögzítették a darabokat, illetve azt, hogy az élőben felvett szerkesztetlen anyag, vagy a rögzített koncert utókevert változata került-e a lemezre.

A Belorukovtól megszokott, főként szaxofonon előadott „rétegezett” kísérleti zenei világ köszön ránk az első másodpercektől a lemez végéig. Műfajilag az elvont, drone-szerű folyamoktól a free jazzen át az ambient-jellegű, kísérleti zajokig terjed a skála. Ellentmondásszerűen, az egyszínű papírborító fekete betűinek egyszerűségével szemben annál komplexebb a cédén hallható zenei világ. A szentpétervári improvizációs zenész, aki egy ideje saját kiadóját is működteti, ezen a mindössze néhány példányt számláló DIY-kiadványán a szerzeményének címe által jelzi azoknak a turnéállomásoknak a helyét és idejét, ahol és amikor előadta ezeket a rögtönzéseket. Ilia Belorukov 1987-es születése révén az improvizációs zene fiatalabb generációjához tartozik, de életkorát meghazudtoló módon már megannyi helyen járt, és játszott együtt a legkülönfélébb improvizatív zenét játszó művészekkel Európa-szerte. Magyarországon is járt már, és a környező országokban is hallhattuk játékát. A címek alapján tehát leszűrhető a kompozíciók létrejöttének helye és ideje, viszont ezen információkon kívül semmi mást nem árul el a szerző a hanganyagról, ami nem feltétlenül rossz dolog, hisz általa is csak az értelmezési tér mind szélesebb mezejét hagyja ránk.

Mindenképpen jó benyomást keltő, igazi „csináld magad!”-szellemiségű kiadványról beszélhetünk Ilia Belorukov pusztán „sárga cédéjének” elnevezett korongjával kapcsolatban. Minden olyan zeneszerető embernek ajánlandó, aki a zenében az akusztikus hangszerek és az elektronika bármilyen ötvözetéhez szívesen közelít, és egyben mindazoknak, akiktől nem áll távol a szó szerinti underground vagy szamizdat-szerű kiadványok világa sem. Jelen esetben egészen pontosan a szaxofon, a flutophone, illetve a laptop és az effektpedálok kitűnő interakciójáról van szó, amely hangszerek összjátéka Belorukov védjegye is egyben. Első látásra tehát egy olcsó kivitelezésű földalatti kiadványnak tűnhet a cédé, miközben a kiadvány tartalma teljesen ellentmond bármiféle amatörizmusnak. Egy érdekes, egyszerű és kedvelni való kiadvány.

Érdemes utánanézni.

1. Saint-Petersburg, 05 11 2007 (Live) [4:54] 2. Saint-Petersburg, 05 02 2011 (Live) [7:16] 3. Saint-Petersburg, 01 11 2010 (Rehearsal) [4:36] 4. Naples, 04 04 2011 (Live + Edited) [7:04] 5. Smolensk, 23 07 2011 (Live + Edited) [4:11] 6. Warsaw, 15 04 2011 (Live) [4:31] 7. Petrozavodsk, 28 06 2007 (Live) [12:16]

belorukov.blogspot.com
iliabelorukov.bandcamp.com

Hozzászólás




Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek