28
March, 2017
Tuesday

Tao G. Vrhovec Sambolec | Tomaž Grom – Tilt

Lenkes László 2013 november 9.

Zavod Sploh, L’innomable | zas cd 002 | 2006

A Tilt egy szlovén improvizációs duó, amelyet Tomaž Grom és Tao G. Vrhovec Sambolec alkotnak. A szintén szlovéniai L’innomable kiadó által 2006-ban kiadott albumuk sorban a második, amelyen a debütáló kiadványukhoz hasonlóan az akusztikus és az elektronikus zene határmezsgyéjén mozognak – a darabok Tomaž Grom nagybőgőjátéka és Vrhovec Sambolec élő elektronikája által való manipulálásokként jönnek létre. Mindkét művész külön-külön is tevékeny az avantgárd művészeti színtér egy-egy szegmensében a Titnek keresztelt formációjuk mellett, amelyre a szabad improvizáció és egyfajta minimalista ív jellemző, lévén a zenéjükben az elektronika és a nagybőgő találkozása által létrejövő legkülönfélébb hangokat tárják a hallgató elé, amely hangok között sokszor igen jelentős szerepet kap a csend, a szünet.

A lemez hanganyagát hét, cím nélküli darab alkotja, amelyeket 2006-ban rögzítettek Ljubljanában és Alicantéban. Szavakra fordítva voltaképpen koppanások, pattanások, sípolások, az előbb említett csöndek, elektronikus ciripelések, csipogások, sípolások, ezekkel rokon zörejhangok és egyéb hasonló zajok összjátéka hallható a lemezen. Mindezek a hangok remek interakciója egy rögtönzött elektroakusztikus zenei világot tár elénk, aminek értelmezését a két művész teljes mértékben a befogadóra hagyja, ugyanis a fehér borító, a rajta lévő néhány alapvető adat, a borító sarkában lógó szürke inga és az „Untitled” címeken kívül semmilyen egyéb irányt, jelzést, eligazítást nem kapunk a kiadványtól – azzal a kitétellel, hogy ez a legtöbb esetben nem feltétlenül rosszat jelent. Egyfajta enyhe ingadozásra, lejtésre, (ki)billenésre való utalást észlelhetünk a borító ingája és a csapat neve által való utalásból, és innentől kezdve értelmezhetünk szabadon.

Érdemes megjegyezni, hogy a csörrenések, dobbanások és a csendek egymásra hatása általi világ hamar el tudja csábítani a hallgatót, észlelhető egyfajta elvont magával ragadó erő a címtelen zajokban. Ugyanakkor a kísérleti, improvizatív zenei műfajokhoz mérten viszonylag rövid, néhány perces szerzemények szerepelnek a kiadványon, amelyek a rájuk szabott időben pontosan át tudják adni mindazt a mondanivalót és hangulatot, amire hivatottak, amennyiben a hallgató elegendő mértékben figyel.

Ha a szlovén improvizatív zenei színtérrel szeretnénk ismerkedni, ez a kiadvány mindenképpen egy kitűnő kiindulópontként szolgálhat. Mind a Tilt zenéjével, mind a két művész külön munkáival is el lehet kezdeni a szlovén improvizatív zenei régió feltárását.

A Tilt időközben négytagú csapattá bővült, viszont a zene és a koncepció a régi maradt. Mindenképpen ajánlatos nyomon követni mind a Tilt, mind a hozzá hasonló szlovén hangművészeti, improvizatív és kísérleti zenei kiadványokkal foglalkozó L’innomable kiadót tevékenységét is a jövőben.

1. Alicante Live 2004, Untitled #1 [7:35] 2. Alicante Live 2004, Untitled #2 [10:21] 3. Alicante Live 2004, Untitled #3 [6:10] 4. Ljubljana Live 2004, Untitled #1 [6:56] 5. Ljubljana Live 2004, Untitled #2 [1:58] 6. Ljubljana Live 2004, Untitled #3 [2:47] 7. Ljubljana Live 2004, Untitled #4 [3:09]

taogvs.org
sploh.si
linnomable.wordpress.com

Hozzászólás




Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek

Trio 876+ – Otto Sette Sei

Juhász László
2016. február 24.

Joe McPhee és Chris Corsano duója Nickelsdorfban

Juhász László
2016. február 5.