24
November, 2017
Friday

Tomaž Grom | Seijiro Murayama – Nepretrganost

Lenkes László 2013 november 10.

Zavod Sploh, L’innomable | zas cd 003 | 2010

Megszakíthatatlanság. A szlovén nepretrganost magyar megfelelője. Kontinuitás. Folyamat. És máris egy elvonatkoztatott közeg kellős közepén haladunk. Jó úton. A folyamattal való eggyé válás. Vagy a két zenész esetében: folyamat, amely közben a játékuk válik eggyé. Használhatnék nagy kezdőbetűket is egy-egy főnév esetében, de lehet, hogy az egészen más irányba sodorná az értelmezést. Puszta folyamat. Minimalizmus. Csupasz megszakíthatatlanság. Akusztikus flux… improvizált végtelenség. Három pont.

Tomaž Grom és Seijiro Murayama Nepretrganost című kiadványa mindenekelőtt egy akusztikus improvizációs lemez. Az öt szerzeményből álló egészet csupán egyetlen nagybőgő és egyetlen dob interakciója teszi ki. Mindezek ellenére hihetetlenül magával tudja ragadni a hallgatót e zenei minimalizmus. Az öt különálló rész csak látszólag van címezve, a címeket ugyanis az egytől ötig haladó számok teszik ki – szlovén nyelven. Mindez csak mélyíti a lényegi elvonatkoztatást, ami folytán egy absztrakt, lecsupaszított hangzású kísérleti zörejzenei improvizációs hanganyaggal állunk szemben.

A koncepció alapján a két improvizátor a rögtönzés folytán maximálisan kiaknázza a hangszereik akusztikája által nyújtott lehetőségeket. A cél a közös játék: az egymással való dialógus folytatása két akusztikus hangszer által. Magában a zenei folyamban az apró zörejhangoktól a sikítós zajig minden hallható az öt darab során, amit csak egy nagybőgő teste és húrjai, illetve egy ütős hangszer elbír. De néhány perc kell hozzá csupán, hogy rájöjjünk, mennyire kifejezetten két autonóm művész egymásra utaló összjátékáról szól a történet. És ez az elem teszi hozzánk közelivé, barátságossá a hanganyagot. A közelséget a hangzás teljes akusztikus mivolta pedig csak még jobban fokozza.

Seijiro Murayama japán dobos-zeneszerző 1982 óta aktív az improvizatív zenei színtéren. Olyan hangszeresekkel játszott együtt, mint Fred Frith, Tom Cora, Keiji Haino vagy Kazuyuki Kishino. Hangszere a dob, de sokszor egyetlen pergődobon játszik csupán, mint ahogy azt ezen a felvételen is teszi. Néhány éve Franciaországban él, ahol a improvizatív zene mellett színházi előadásoknak szerez zenét, vagy tánccsoportokkal működik együtt. Tomaž Grom szlovén zeneszerzőként, nagybőgősként ismert, emellett a ljubljanai Zavod Sploh nevű szervezet művészeti igazgatója, aki szintén egy sor improvizatív zenésszel dolgozott már eleddig együtt.

A Nepretrganost egy ízig-vérig szlovén kiadvány: 2009 decemberében rögzítették Kranjban, a szlovén címe és a szlovén nyelvű számcímek mellett a szlovén L’innomable minikiadó jelentette meg, illetve amit egy szlovén és egy japán művész egy sor hangulat és szín váltakozásának felidézése, illetve a két akusztikus hangszer megszólalási módjának dinamikája és interakciója tesz vonzóvá. Egy szlovén kiadvány, ami mégsem az. Sokkal több annál. Flux.

1. Ena. [7:43] 2. Dva. [8:20] 3. Tri. [10:17] 4. Štiri. [9:03] 5. Pet. [7:38]

seijiromurayama.com
sploh.si
linnomable.wordpress.com

Hozzászólás




Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek

Taku Unami | Takahiro Kawaguchi – Teatro Assente

Dusted Hoffman
2011. október 15.

Tog – An Unacceptable Color

Juhász László
2006. szeptember 16.

Két új Pisaro-lemez a Gravity Wave kiadótól

Dusted Hoffman
2011. január 25.