18
November, 2017
Saturday

Nörz – (Also Known As) Acker Velvet

Lenkes László 2013 november 16.

Schraum | schraum 10 | 2009

A Nörz névre keresztelt osztrák duót Andreas Trobollowitsch és Johannes Tröndle alkotja. Trobollowitsch villanygitárt, basszusgitárt, preparált melodikát, visszhangot használ hangjainak produkálásához, Tröndle neve után pedig csellót, preparált csellót és élő elektronikát olvashatunk a szürkés-fekete, minimalista dizájnú kartonborítón. A 2009-es Schraum-kiadvány leginkább formájában tér el a megszokott improvizált zenei együttműködéseket tartalmazó lemezektől.

A Nörz (Also Known As) Acker Velvet című debütáló lemeze éppen hogy csak túl lépi a félórát, viszont ebben a harmincvalahány percben is nyolc olyan szerzeményt sorakoztat fel, amelyek alapján máris nyugodt lelkiismerettel, még ha az EAI műfaj élére nem is, de sorban valahová előre tehető ez az osztrák kettős. A kiadvány remek példája annak, hogyan működhet együtt változatosan és izgalmas megoldásokkal fűszerezve egy akusztikus hangszer elektronikus forrásból eredő hangokkal. A Nörz azzal válik különlegessé, az által hagy maga után mélyebb nyomot, hogy a puszta elektroakusztikus improvizációs zenét egyfajta kísérleti konceptualizmussal mélyíti. Amellett, hogy esztétikailag a hangszerek abszolút szabad együttjátékára alapoznak, a viszonylag igen rövidre vágott szerzemények egyfajta minimalista ötlet mentén válnak egésszé, és egyben egész vagy kész mivoltukban részekké, fragmentumokká. Ugyanis nem mellékes elem a fragmentáltságra való utalás e zene befogadásában, amit a címek is hangsúlyoznak. A címek nem jelentenek, vagy részben jelentenek csak, inkább jeleznek, ami által még szabadabbá válik előttünk az értelmezési lehetőség.

A lemez hallgatása közben végig egyfajta magával ragadó ingadozás, változatosság, dinamika tapasztalható, amit az előre eltervezett ötletek és az improvizáció kettősségének feszültsége hordoz. Nyugodtan leszűrhetjük, hogy két kompetens és izgalmas improvizátor munkájáról van itt szó, akiknek a zenéje gyönyörűen ágazik szerte az elejétől a végéig, megannyi érdekes ötlet keveredik eggyé, így egyetlen másodpercben sem hagy hidegen az album, folyamatosan meséli is a történetét, éppen ezért folyamatos figyelmet igényel. Az első darab egyfajta lassú, homályos és egyenesen David Lynch-i világot tapasztalhatunk, mintegy bevezetésként, amelyben a feltekert sistergés keveredik a lassan pötyögő, a semmibe pottyanó hangokkal, majd a második szerzemény egyfajta feszültséget húz széjjel, tágít szét mély drone-szerű résszé, amit valószínűleg a cselló mély hangjai és az elektronika együttállásával hoztak létre. Később mindenféle rögtönzések, kvázi harmonikus dallamok, elektronikus drone-ok, sistergések és egyéb érdekes megoldások váltják egymást és építenek egy fragmentált teljességet.

A Nörz első lemeze azok közé a kiadványok közé tartozik, amelyek már az első, „ismerkedő” hallgatás közben sugallják a többszöri újrahallgatást és a további értelmezést. Magam is számtalanszor lejátszottam már, és amellett, hogy folyton újdonságokat fedezek fel benne, viszonylagos rövidsége ellenére sem tudom megunni. Egy kitűnő első lemez az (Also Known As) Acker Velvet, két olyan zenésztől, akikre mindenképpen érdemes lesz odafigyelni.

1. Mo [3:02] 2. Su [7:44] 3. So [1:34] 4. Me [3:17] 5. Ra [3:00] 6. No [4:13] 7. Ka [6:16] 8. Li [3:19]

myspace.com/noerznoerz
schraum.de

Hozzászólás




Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek