18
November, 2017
Saturday

Aural Terrains | TRRN0306 | 2009

Közel egyperces csend után, óvatosan szállingóznak a hangok az Instant-Cascade-Distant lemez nyitószerzeményében. Az album első perce után lassan kezdetét veszi a visszafogott rögtönzés, amelyet ütőhangszerek konkrét játéka vált fel, illetve minden olyan hangszeré, amelyet nem feltétlenül ütősként ismerünk, de amelyeken ütés által hozható létre hang. Így lesz a tompa dobok hangja egyfajta alap, amit preparált zongora, halk marimba és néhány erőtlen mellékzörej alakít sodró hangfolyammá. Ez a hangzás később – valahol a nyitótétel felénél – ismét álmos, szerényen visszafogott hangok játékába vált át. A borító szerint összesen tízféle hangszert használ az öt zenész, ezek válaszolgatnak tapintatosan egymásnak, és teszik álomittassá, szürreálisan széppé a zene folyamát.

Az album borítója egyszerűen és pontosan jelzi: minden, amit hallunk, rögtönzött zene. Így az Instant 2-nak elnevezett szerzemény is hangzásban az elsőhöz hasonló – vagy éppen annak folytatása is lehetne -, azzal a különbséggel, hogy az egymásba kapó hangok kicsit feszültebbé, direktebbé válnak, és ezek alatt szőnyegként már egy tompább, drone-szerű alap húzódik meg, ami előre viszi a közös játékot. Később ez egyre halkul és hangfoszlányok, zörejek, zörejkék, sistergések, sercenések, tárgyak és hangszerek halk hangjai keverednek zenévé. Egy idő után tisztán hallatszanak a dobok és a gitár ütögetése által kiváltott hangok, amiket aztán a laptop, a zongorabillentyűk és húros hangszerek zörejei váltanak fel. Majd így folyik a távolba a közös játék eredménye, válik az „instant” távollá és „distance”-szerűvé a „most”.

A lemez öt szerzeményt tartalmaz. Az öt részből álló egész a felosztás arányossága, illetve a számok megnevezése által nyer értelmet: az első kettő és az utolsó kettő szerzeményt Instant névvel jegyzik, a harmadik, központi szerzemény pedig ezek ellentéteként a Distant Cascade címet kapta. A lemez koncepciója tehát nagyon tiszta és egyszerű: öt tehetséges improvizációs zenész közös rögtönzését halljuk. Mind az 53 perc az öt egyén – Thanos Chrysakis, James O’Sullivan, Dario Bernal-Villegas, Oli Mayne és Jerry Wigens – tíz hangszert megszólaltató játékáról szól. Ahogyan a visszafogottság és egyszerűség mentén halad a zenei koncepció, maga a kiadvány kivitelezése, borítója sincs eltúlozva. A borító kívül-belül fekete, amelyen kívül egy kis sötétszürke papírnégyzeten található a néhány nélkülözhetetlen alapadat.

Thanos Chrysakis, Oliver Mayne és Jerry Wigens trióját Magyarországon már többször láthatta-hallhatta a közönség, ehhez a hármashoz csatlakozott 2007-2008 folyamán James O’Sullivan gitáros és Dario Bernal-Villegas, aki dobokon, marimbán és laptopon játszik, így rögzítették közösen ezt az anyagot. Felesleges lenne külön-külön ecsetelni a zenészek pályáját, mind az öt hangszeres a maga módján kiváló művész, és úgy gondolom, úgy juthatunk a legközelebb mindegyikőjükhöz, ha hallgatjuk őket. És ezt ezzel a remek kiadvánnyal már el is lehet kezdeni…

1. Instant 1 [8:37] 2. Instant 2 [15:55] 3. Distant Cascade [9:51] 4. Instant 4 [5:30] 5. Instant 5 [13:14]

jamesosullivan.co.uk
auralterrains.com

Hozzászólás




Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek

Bryan Eubanks – The Bornholmer Suite

Dusted Hoffman
2015. február 4.

Ava Mendoza Unnatural Ways triója az állóhajón

Juhász László
2016. március 28.

Chris Corsano és Céline Larrére Budapesten

Juhász László
2010. október 19.

Musique Grotesque | 2015. május 27.

admin
2015. május 27.