18
November, 2017
Saturday

Wozzeck – Act 5

Lenkes László 2014 március 1.

Intonema | int008 | 2013

A Wozzeck nevű szentpétervári kísérleti projektet 2007-ben alapította Ilia Belorukov és Mikhail Ershov; Belorukov alt szaxofonon és elektronikus hangszereken, Ershov basszusgitáron játszott. Eleinte free jazzes elemeket tartalmazott drone- és ambient-szerű zenéjük, amely később a tagok szerint egyre extrémebb zajjá transzformálódott, amit szaxofonnal, laptoppal és különféle effektekkel ellátott basszusgitárral értek el. 2009-ben Pavel Medvedev gitáros és Alexey Zabelin dobos csatlakozott a két zenészhez, így négyesben kezdtek egy újabb anyag írásába, amely matek-metál riffekkel tarkított improvizatív darabokat tartalmazott. A csapat ezután trióként folytatta működését: az utóbbi három évben gitáros nélkül dolgoztak együtt – így jött létre az Act 5 anyaga is.

A zenekar egymással – címeiben legalábbis – összefüggő albumokat adott ki, csupán a sorszám változott a kiadványok címei mellett – az Act 5 is így kapta a nevét. Az Act III például nem mellékesen az Intonema label debütáló kiadványa volt. Ez, a sorban az ötödik albumuk azért különleges, mert valójában egy kétszáz perces audio DVD-ről van szó. A lemez anyaga 2010-től 2013-ig készült. A kiadvány belsejében található, részletekbe menően és gazdagon összeállított könyvecske szerint Ilia Belorukov az Act 4 megjelenése után új szerzeményeken dolgozott, amiket később hármasban realizáltak. Mind az öt darab komponált szerzemény, amelyek megírását Belorukov szavai szerint Samuel Beckett szövegei, illetve abban az időben Lucio Capece, Radu Malfatti és Evan Parker zenei világa iránti fokozódó érdeklődése határozott meg. Mind az öt track, vagy alfejezet – Act 5.1, Act 5.2 és a többi – különböző ötletek megvalósításai, de kapcsolódási pontjaik is vannak.

A pszichedelikus effektust elérő, egyhangú tempóban folyó első darab jellemzője, hogy páratlan ritmusszerkezetekben íródott és látszólag ugyanaz a minta ismétlődik folyamatosan, miközben állandóan egy-egy apró részlettel változik a darab. A nyitó tétel hangulatával a következő szerzemény szöges ellentétben áll: a második tétel voltaképpen a szélsőséges metál zene és az avantgárd ötletek ötvözete, amihez a harmadik negyvenperces rész szorosan kapcsolódik. Ennek a szerzeménynek, a könyvecske szerint, egy black metal-riff az alapja. A darab szerkezete negyven egyperces szegmensből áll, amelyek félperces zúzások és félperces csendek másolt-beillesztett váltakozásából tevődnek össze. Az utolsó előtti és az utolsó track viszont már a nyitó darabhoz áll közelebb: lassú, drone-szerű, hosszú szerkezetek ezek, melyek hangáradatait több helyen is szintetikus hangokkal díszített ritmikus részek, illetve Belorukov elektronikus hangszereken (iPad, Korg Monotribe, egyéb szintetizátorok és laptopok stb.) játszott improvizációi színesítenek. Egy idő után ez a programozott, mondhatni mű zenei hangzásvilág, az ötletek érdekessége ellenére is, igen szürke és érdektelen nüánszokba fordul át, és összességében a nagy egész egyfajta óriási méretű kompozíciós gyakorlatnak tűnhet a hallgató számára.

A kétszáz perces kiadvány specifikusnak tetszhet a hossza és a rajta elhangzó ötletek miatt, viszont nem biztos, hogy sokan vannak, akik végig tudnák hallgatni egy szuszra az ötször negyven percnyi anyagot. Ami mindenképpen említésre méltó, az a digipack kiadvány tartalmas harmincoldalas melléklete, amiben részletesen feltüntették mind az öt darab létrejöttének folyamatát, eredetét. Orosz és angol nyelven olvashatjuk röviden a szerkesztések menetét, illetve különféle kis jegyzeteket, kották részleteit, valamint illusztrációként a programozás folyamatát megörökítő fényképeket is láthatunk az oldalakon. A kiadvány külső és belső borítóját a három fiatal zenészt ábrázoló apró fekete-fehér fotók kollázsa díszíti.

Az összkép – az említett különlegességek és visszásságokkal együtt – egy érdekes kiadvány, ami mindenképpen megér egy próbát.

1. Act 5.1 [40:00] 2. Act 5.2 [40:00] 3. Act 5.3 [40:00] 4. Act 5.4 [40:00] 5. Act 5.5 [40:00]

belorukov.blogspot.com
myspace.com/wozzeckuniverse
intonema.org

Hozzászólás




Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.