16
December, 2017
Saturday

Intonema | int009 | 2013

Az Intonema kilencedik kiadványa a minimalizmus „less is more”, vagyis a „kevesebb több” mottójául szolgáló alapelv továbbértelmezéseként jött létre. A lemez két hosszú drone-szerű darabot tartalmaz, amiket Lucio Capece Berlinben élő és alkotó argentin származású zeneszerző saját performanszai alkalmával hozott létre. Ami a hangzóanyagot illeti: mindvégig egyetlen hanghullám enyhe változásait halljuk, amely az első tételben néhol sejtelmesebb, sötétebb, monumentálisabb; a másodikban pedig kristálytiszta, üveghangszerű, halkabb-hangosabb hullámként szólal meg.

Az album belső borítója fényképek és egy rövid magyarázat segítségével világosítja fel a hallgatót a két tétel létrejöttéről: a harmincöt perces első részt (Das Temperierte Berner Münster) Capece egy berni kísérleti zenei fesztivál felkérésére, a berni székesegyházban előadott performansza előtt egy nappal rögzítette, ugyanott. A fülszövegben olvashatjuk, hogy a zenész különböző hosszúságú és keresztmetszetű kartoncsövekbe helyezett mikrofonokat, és a csövekben létrejött különböző hangmagasságok hozták létre a rögzített hangokat. Később ezekből szerkesztett össze egyetlen hosszú felvételt, amit különböző hangmagasságokban dolgozott fel. Ezeket játszotta le a katedrálisban történő performansza során a közönségnek, amelyet a lejátszás ideje alatt a templomban létrejövő hangokkal kevert. Minőségi minihangszórókat használt fel a felvételhez, amelyeket kartondobozokban helyezett el a székesegyházban. Emellett a közönség feje fölött szálló léggömbökre rögzített hangszórókból is szólt a felvétel: Capece segédei a koncert során hárompercenként továbbmozdították a léggömböket, amelyek helyváltoztatása is variációkat kölcsönzött a hangképnek.

A performansz-jellegű koncert audio eleméhez Capece vizuális elemet is társított: tervei szerint, a három 90 cm-es léggömb sárga, kék és piros színű volt, a katedrális szürke falának kontrasztjaként. Az alapszínek felhasználása egyben az alaphangokra való bontás intencióját is jelzik. Mindemellett, különböző időpontokban Capece hosszan kitartott, visszafogott hangokat játszott szaxofonján az élőben megszólaló drone mellé, miközben a léggömbök, a vezeték nélküli hangszórók és a közönség között sétált.

Az első tétel ellenében, amelyben néhol koppanás, fehér zaj vagy egyéb pillanatszerű hangokat is észlelhetünk, a második tétel egészen légies, üvegtiszta. A második részhez (Music For Pendulums And Sine Waves In Different Tuning Systems) Lucio Capece házi stúdiójában három darab, ingára rögzített hangszórót mozgatott, amelyek amplitúdói különböző hangmagasságokat hoztak létre. A koncepció eredetileg Steve Reich (lásd: Pendulum Music), Gordon Mumma (lásd: Speaker Swinging) és más zeneszerzőktől ered. Capece részben ezt a gyakorlatot követte, azzal a különbséggel, hogy mikrofonok helyett kis hangszórókat mozgatott. A hangszórók közül kettő szinuszhullámokat játszott különböző hangolásokban, a harmadikból pedig egy magnetofon által gerjesztett visszhang szólt. A három hangszóró játékához a szerző analóg szintetizátoron játszott hozzá a kompozícióhoz illő magasságú hangokat, amely hangok egy héliumos léggömbre szerelt hangszóróból eredtek. Capece 2013 májusában berlini stúdiójában rögzítette ezt a huszonnyolc perces szerzeményt.

Lucio Capece Less Is Less című kiadványa Alvin Lucier, Brian Eno és a hozzájuk hasonló minimalista komponisták munkáit kedvelők számára kiváló ínyencség lehet, de magában is egy értékes kísérleti-konceptuális zenei kiadványt jelenthet a kortárs avantgárd zene iránt érdeklődőknek.

1. Das Temperierte Berner Münster [35:14] 2. Music For Pendulums And Sine Waves In Different Tuning Systems [28:18]

luciocapece.blogspot.com
intonema.org

Hozzászólás




Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek

Két új Paal Nilssen-Love vinyl a Bocian kiadótól

Juhász László
2014. szeptember 26.

Mike Hansen – At Every Point

Juhász László
2007. június 1.

Nicolas Wiese – Living Theory Without Anecdotes

Dusted Hoffman
2013. július 3.

Undivided – Moves Between Clouds: Live In Warsaw

Juhász László
2011. december 7.