29
April, 2017
Saturday

Andrey Popovskiy – Rotonda

Lenkes László 2015 január 11.

Intonema | int012 | 2014

Andrey Popovskiy szentpétervári kísérleti zenész debütáló szólóalbuma a helyi Majakovszkij Központi Városi Könyvtár körtermében adott koncertjének felvételét tartalmazza. A borítóbelső tanúsága szerint Popovskiy a fellépés során lap steel gitárt, apró tárgyakat és analóg elektronikát használt. Ezen hangszerek és hangkeltők hangjait a felvételből ugyan nem mindig ismerjük fel azonnal, ám ennek jelentősége a korong hallgatása közben idővel teljesen jelentéktelenné válik, ugyanis a zene oly mértékben redukált, hogy egy idő után már csak az itt-ott megszólaló hangok és a közéjük ékelődő súlyos csendek váltakozásának dinamikájára irányul a figyelem.

Popovskiy zenéje a végletesen absztrakt, brit elektroakusztikus improvizációs zenehagyományt írja tovább. Az első asszociáció talán Keith Rowe esztétikája lehet, azzal, hogy a lokáció fontosságának kiemelésével itt most egy izgalmas többlettel állunk szemben: a Rotonda lényegét voltaképpen az előadás helyszínének megválasztása képezi – innen ered a kiadvány lényegre törően beszédes címe is. A zenész több helyi zárt tér akusztikájának vizsgálata után a könyvtár nagytermének tökéletes kör alapja miatt, valamint a rotundaszerű, azaz a köralapú templomokat idéző épületbelső hangzása miatt választotta azt a teret, amelyben végül a lemezen dokumentált koncertet játszotta 2013 őszén. Ennek eredményeként tehát azzal a hozzáadott plusszal állunk szemben, hogy a megszólaltatott hangszerek, illetve azok rögtönzött megszólalási metódusa mellett a tér akusztikája által kínált lehetőségek kiaknázására is nagy hangsúlyt fektettek.

Az elhangzott neszekből és zajokból épülő metazene leírására nem térnék ki részletekbe menően. A korong iránt érdeklődők sejthetik, hogy mit várhatnak a fent felsorolt instrumentumok és eszközök hangjai, illetve a hosszú visszhangokat biztosító, speciális körtemplomszerű pétervári könyvtárterem akusztikai lehetősége általi közjáték alapján. Ami érdekes a 37 perces kiadvány kapcsán, az a megvalósítás mögötti koncepció. És annak fényében, hogy ez a radikálisan minimalizált kísérleti zenét tartalmazó hanghordozó – ami még egyszer: a fiatal Popvskiy legelső szólólemeze – rendkívül erősre sikerült, csak azt tudom mondani: kíváncsian várom a művész következő munkáját.

Az Intonema tizenkettedik kiadványa ötletében a label két évvel ezelőtti Lucio Capece-szólólemezéhez kapcsolódik, ami a Rotondával karöltve a belső terek akusztikájának lehetőségeit vonja be a zenei játékba. Capece egy templomban, Popovskiy pedig egy körtemplomszerű teremben szólal meg. Mindkét album megvalósításáért a kiadó mögötti személyek kompetenciáját dicsérhetjük.

Figyelemre méltó debütáló kiadvány egy mind jobban teljesítő kiadótól. Ajánljuk.

1. Rotonda [37:26]

intonema.org

Hozzászólás




Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek

The Apophonics – On Air

Juhász László
2013. december 25.

Szerdán startol az UH Fest 2010

Juhász László
2010. október 5.