25
September, 2017
Monday

Creative Sources | cs314 | 2015

Közönséges zene – a szó egyszerű, szerény, és a legkevésbé sem pejoratív értelmében. Nikolaus Gerszewski, jelenleg Budapesten élő német zeneszerző 2007 óta írja klasszikus képzettségű-, autodidakta-, vagy éppen nem-zenészek által egyaránt előadható kompozícióit, melyek instrukciói grafikus diagramok mentén rendeződnek. A korábban vizuális művészetekkel és műkritikával foglalkozó Gerszewski darabjai az absztrakt képi gondolkodás egyenesági folytatásai, ha úgy tetszik, precízen konstruált hangfestmények, amelyek szónikus kontextusba helyezett kulcsszavai a terek, a felületek, a rétegek, vagy éppen a tárgyak.

Ahhoz, hogy megkíséreljük körülírni Nikolaus Gerszewski közönséges, egyben megfoghatatlan zenéjét, a vizuális ábrázolás, az elvonatkoztatott képzőművészetek felől kell közelítenünk. A konceptualista szerző érdeklődésének középpontjában mindig is az absztrakt, a konkrét vagy a nem-ábrázoló festészet állt: informális művészet vagy tachizmus, konstruktivizmus, absztrakt expresszionizmus, minimalizmus, radikális- vagy akciófestészet. Ezek voltak tipikusan azok az irányzatok, amelyek az ötvenes-hatvanas évek New York-i kortárs zenéjére is meghatározó befolyást gyakoroltak. A New York-i iskolához hasonlóan, Gerszewski Ordinary Music kompozíciósorozatát is ez az erős képi gondolkodás jellemzi.

Az autodidaktaként induló zeneszerző addig tanulmányozta és játszotta John Cage, Christian Wolff és Cornelius Cardew egyes grafikus partitúráit (Four6, Edges, Treatise és a többi), mígnem megtalálta azt, amit maga is szeretne. Főként képes instrukciókon alapuló, kellő előadói szabadsággal interpretálható zenét, ami megszólaltatása után pontosan annak tűnik, mint ami: predeterminált agyagból épülő ad-hoc kompozíciónak. Jelen darab sem igazán találkozik a hagyományos művekkel szemben támasztott elvárásokkal. A kotta például sokkal inkább egy kreatív zenei folyamatot segítő munkaalap, ami vegyesen biztosít zenei és nem-zenei jeleket, továbbá megengedő utasítások sorozatát, hogy ezeket a jeleket az előadók hogyan-miként használják.

Gerszewski célja az Ordinary Music-darabok esetében, hogy kijátssza a kompozíció és az improvizáció fogalmát és gyakorlatát. Mindkettőt megpróbálja kiküszöbölni, kizárólag magukra a hangokra koncentrál, ám azokra sem mint fizikai jelenségekre vagy szenzuális élményekre, sokkal inkább mint a kifejezés művészi formájára. A zeneszerző bevallása szerint például grafikus kottáinak alapvető funkciója, hogy meggátolja a szabad improvizációt, mindvégig konzisztens zenekari hangzást biztosítson, ami teljesen független az előadásban részt vevő zenészek leleményességétől, egyéni invencióitól.

A szériában a harmincötödik darab címe: szövetek; vagy struktúrák. Konkrétan meghatározott hangszer-összeállítás ezúttal nincsen, a zárójeles alcím mindössze ennyit köt ki: kreatív nagyzenekarra. Az előadó együttes egy Gerszewski portugál zenészbarátait tömörítő elektroakusztikus nonett, a zongorán és melodikán játszó szerző mellett Nuno Torres szaxofonossal, Armando Pereira tangóharmonikással, Ernesto Rodrigues brácsással, Guilherme Rodrigues csellistával, Pedro Roxo nagybőgőssel, Carlos Santos laptopzenésszel, Pedro Castello Lopes ütőhangszeressel és André Mota dobossal. A négytételes, szűk háromnegyed órás darabot négy és fél éve rögzítették Lisszabonban, lemezen való megjelenésére egészen mostanáig kellett várni.

Megérte.

1. Drone [15:23] 2. Loop [14:51] 3. Absent Minded [7:06] 4. Moments [6:23]

ordinary-art.com
creativesourcesrec.com

Hozzászólás




Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek

Laurent Rochelle – Conversations á Voix Basse

Juhász László
2006. szeptember 30.

Elektronikus zenei improvizáció workshop a MÜSZI-ben

Juhász László
2015. április 13.

Keith Rowe | Ilia Belorukov | Kurt Liedwart – Tri

Lenkes László
2014. július 6.

Új albumok, új lemezsorozat a Cathnor kiadótól

Dusted Hoffman
2013. március 10.

Új duólemez Keith Rowe-val és John Tilbury-vel

Dusted Hoffman
2011. november 4.