23
March, 2017
Thursday

Justin Lépany – Agnes (In Redemption)

Dusted Hoffman 2015 szeptember 19.

Creative Sources | cs322 | 2015

Berlinből érkezett a francia Justin Lépany első szólólemeze, amit a portugál Creative Sources jelentetett meg. A korongon hallható három gitárkompozíció közvetlenül vagy közvetve kapcsolódik az év elején Párizsban bemutatott Agnes (In Redemption) című fotóinstallációhoz; alkalmazott zenéről van tehát szó, ami szerencsére van olyan erős, hogy önnön jogán is abszolút érvényes legyen, nem feltétlenül szükséges hozzá az Agnes-projekt vizuális oldalának empirikus ismerete.

Lépany Japánban született francia és amerikai szülők gyermekeként. Tinédzserként kezdett gitározni, a Université Paris 8 falai között dzsesszt és muzikológiát tanult. Előadóként és komponistaként azt vallja: egy zenésznek mindig előre kell tekintenie, kísérlet kísérlet után új utakat kell keresnie, ugyanakkor sosem szabad megtagadnia a korai, legelemibb hatásait. Justin Lépany stílusa ennek megfelelően fiatalkori, máig felvállalt behatások mentén alakult: a heavy metal, a blues, a modern jazz, a tradicionális világ- és a kortárs komolyzene mind-mind jelen vannak darabjaiban, komponáljon akár orgonára, két tenor szaxofonra, női kórusra, zongorára, hárfára, vagy éppen elektromos gitárra.

A zeneszerzés mellett Lépany másik meghatározó szenvedélye a fotózás: első, Arizona című audiovizuális installációját két éve mutatták be Berlinben, ahol a zenei részt egy szóló hárfára írt darab, a képi részt pedig az arizonai sivatagban (vissza a gyökerekhez) készített fotói adták. Az egyképes Agnes (In Redemption) munka fotója már urbánus közeget mutat. A fekete-fehér képet egy nagyméretű alumíniumlapra nyomtatták, amit enyhén meghajlítottak, hogy az egyedi perspektívát és mélységet kapjon. A fotó mellé applikált fejhallgatóból jelen lemez első tételének rövidített, de a végtelenségig loopolt anyaga szólt.

Nyers, végletekig lecsupaszított hangzású zakatolással indít a lemez. Gitáron ezúttal maga a szerző játszik, aki szerencsére nem bonyolította túl az eszközparkját: talán csak egyetlen loop stationt, egy delay-t és egy hangerőpedált használ, így a kompozíció is kellő megfontoltsággal, kapkodás nélkül, jóleső lustasággal bontakozik ki. Az Agnes mellé felsorakoztatott Tügüdüdü (God Of Smokes) és az And Raven Stole The Sun annyiban követik a bő 25 perces címadó darabot, hogy azok is hasonlóan minimalista hangzással szólalnak meg, és több, lazán egymáshoz fűzött epizódokból állnak.

Lépany debütáló albuma az instrumentális post rock emblematikus előadóit (legtöbbször talán a japán Mono és az amerikai Explosions In The Sky neve jutott az eszembe) idézi, azzal a különbséggel, hogy az ösztönösséget itt az akkurátus tudatosság váltja. A monotonon poroszkáló, vagy éppen gyorsuló-lassú hangokat Justin Lépany patikamérlegen méri, a váltásokat pedig szögmérővel, vonalzóval. Feszültséggel teli, szépen konstruált az Agnes (In Redemption) lemez három kompozíciója, és ez messze elég ahhoz, hogy kíváncsivá tegyen: milyen is lehet az, amikor a zeneszerző és az előadó nem egy és ugyanaz a személy. Kíváncsian várom Lépany harangjátékait, szaxofonokra, hárfára vagy éppen női kórusra írt darabjait.

1. Agnes (In Redemption) [25:40] 2. Tügüdüdü (God Of Smokes) [7:55] 3. And Raven Stole The Sun [14:38]

lepany.com
creativesourcesrec.com

Hozzászólás




Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek

Osvaldo Coluccino – Oltreorme

Dusted Hoffman
2013. május 29.

Tizenhat év után újra Budapesten koncertezik az AMM

Juhász László
2016. november 7.

Ayler és Coleman előtt tiszteleg Otomo Yoshihide

Juhász László
2010. november 26.

Nikos Veliotis | Klaus Filip – Slugabed

Dusted Hoffman
2011. február 18.