24
June, 2018
Sunday

Remi Álvarez – Intuición Y Resistencia

Juhász László 2015 szeptember 26.

Lengua De Lava | Lava004CD | 2015

Három kazettakiadvány után itt a Lengua De Lava első cd-formátumú megjelenése. És aki eddig a mexikói minikiadót az új amerikai kísérleti elektronika – Steve Flato, Joe Panzner, Jason Brogan, Gil Sansón és társaik – otthonának könyvelte el, az most megkapta azt, amire egészen biztosan nem számított: az Intuición Y Resistencia Mexikó legfontosabb free jazz szaxofonosának az első szólóalbuma. A lemez pontosan az, ami:  hat improvizáció, és négy kompozíció szűk 65 percbe sűrítve. Sziklaszilárd kinyilatkoztatás, kerek-egész Remi Álvarez-eszencia.

Az Európában jóformán ismeretlen Álvarez a nyolcvanas évek közepe óta fújja a legkülönbözőbb helyi és nemzetközi formációkban. A fáma szerint a hetvenes évek elején egy Don Cherry-vel való személyes találkozás nyitotta fel az akkor tizenéves Álvarez füleit a kötetlenebb zenei formákra; az autodidakta tanulást idővel formális oktatás váltotta olyan nagy nevű mesterek mellett, mint Anthony Braxton és Roscoe Mitchell New York-ban, később pedig Steve Lacy és Dave Liebman Párizsban. Eredeti hangszerét, a transzverzális (függőleges) fuvolát hamar alt-, tenor- és bariton szaxofonokra cserélte – az Intuición Y Resistencia tételein kizárólag tenoron játszik.

Remi Álvarez játéka szikár, néhol egészen bárdolatlan, ugyanakkor végtelenül lírai. Zenéjében benne van Mexikóváros lüktetése, vagy ahogyan ezt saját szavaival fogalmazta meg valahol: jelen vannak a város életének mindennapjai, annak minden zajával, lakójával, ételével, napsütésével, és Mexikó összes színével. A mindenre elszánt nyitottság a szaxofonos hajtóereje, ami feltétlenül hallatszik bő három évtizedes karrierjének legelső szólólemezének tételein. Az avantgárd disszonanciája kéz a kézben jár a tenor hangjának szeszélyes szépségével; a rögtönzések és a komponált darabok váltakozásával a radikális kísérletekről a harmonikus melódiákra való ugrálás egy percig sem kelt zavaró benyomást. Az album kiválóan lett összerakva, feszes ritmusa, eszesen felépített dramaturgiája van.

A sorszámmal ellátott Intuición című tételek hosszabb-rövidebb improvizációk, az önálló címmel rendelkező darabok pedig Álvarez saját kompozíciói. A lemezt nyitó éktelen tülkölést-sípolást egy Ornette Coleman-ra emlékeztető érzelmes téma követi, majd egymás után sorakoznak a meglepőbbnél meglepőbb fordulatok: a Lafahmisi – A Mi Hija felett Sonny Rollins szelleme lebeg, ami után ismét néhány hajmeresztő kanyar következik, a Composición No. Z pedig már Anthony Braxton előtt tiszteleg. Invenciózus új ötletek és alázatos hagyománytisztelet – mesterien adagolva.

Azt már fentebb leírtuk Álvarez baritonjátékáról, hogy karcos, szögletes, darabos, sokszor mintha egy sebzett vadállat haláltusáját hallanánk. Olykor egészen sokkoló, mégis mindvégig élvezetes. És egy Brötzmann-hasonlat itt és most teljesen adekvát és helyénvaló lenne, de már eddig is túl sok „olyan, mint…” nevet említettünk, amit mindig is méltatlannak éreztem egy egyéni hanggal szemben. A líraiság mellett a hangok gyönyörűen féken vannak tartva, minden amit hallunk ezerfelé ágazik, ugyanakkor nagyon is tudatosan kontrollált. Intuíció és ellenállás, a cím talán erre (is) utal.

Mind a külcsín (Matthew Revert jellegzetes dizájnjával), mind a belbecs tekintetében gyönyörű, erősen ajánlott kiadvány; tökéletes helye van John Butcher, Martin Küchen, Jean-Luc Guionnet vagy éppen Seymour Wright szólómunkái mellet.

1. Intuición 1 [7:50] 2. A La Resistencia – A Los Movimientos De Resistencia Civil Pacífica [2:25] 3. Intuición 2 [11:22] 4. A Lo Que Venga [3:47] 5. Intuición 3 [8:18] 6. Lafahmisi – A Mi Hija [2:46] 7. Intuición 4 [12:12] 8. Composición No. Z [2:00] 9. Intuición 5 [8:51] 10. Intuición 6 [4:30]

remialvarez.com
lenguadelava.org

Hozzászólás




Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek

A Slam Productions áprilisi újdonságai

Juhász László
2015. április 3.

Az Infrequency Editions januári újdonságai

Dusted Hoffman
2012. január 13.

Ava Mendoza Unnatural Ways triója az állóhajón

Juhász László
2016. március 28.

Elhunyt Rolf Julius német hangdesigner

Dusted Hoffman
2011. január 23.