23
February, 2017
Thursday

Birgit Ulher | Gregory Büttner – Araripepipra

Sós Gergő 2016 február 12.

Hideous Replica | HR4 | 2014

A legéleterősebb gondolat, ami az album meghallgatása után megmaradt bennem, az a „többdimenziós megközelítés” volt. Egy filológiai értelmezéshez hasonlít az eszközhasználat: a hangszer mint funkcionális tárgy részletes elemzése, tulajdonságainak és lehetőségeinek maximalizálása, ha nem is cél, de következmény jelen esetben.

Birgit Ulher hamburgi trombitás munkásságára mindig is hatással voltak vizuális művészeti tanulmányai, képzőművészeti attitűdje meghatározó a trombitához való kutató- és kísérletező viszonyában. Gregory Büttnerrel közös duólemezén trombitát, rádiót, apró hangszórókat, valamint saját készítésű- és talált eszközöket használ. Büttner szintén hamburgi hang- és képzőművész szerteágazó munkásságában az ezredforduló óta hanginstallációkra, illetve elektroakusztikus kompozíciókra, kísérletekre esik a fő hangsúly. Alkalmazott eszközei a számítógép, hangszórók, objektek, talált tárgyak, illetve különböző méretű és teljesítményű ventilátorok. A két művész uniója egészen egységes a nyolc tételen keresztül, a legkülönbözőbb gesztusok összemosódnak és biotóp hangzó egységet alkotnak.

A londoni Hideous Replica által megjelentetett album címe Araripepipra, ami egy brazil természettudós által 1998-ban felfedezett ritka madárfaj neve, és aminek mára csupán körülbelül mintegy nyolcszáz példánya létezik. A borító zöldes színárnyalata kísértetiesen megegyezik a faj tojó egyedének színével – a borítófotó Gregory Büttner munkája. Minél közelebb kerültem a hanganyaghoz és a két alkotóhoz, úgy állt egyre jobban össze a kollaboráció koncepciója. A számcímek mindegyike ritka és már rég kihalt, vagy a kihalás szélén álló állatfaj használt vagy éppen kevésbé használt nevei: a második tétel címe, a Chaco-Pekari egy Paraguayban élő, majdnem teljesen kihalt vaddisznófajta; a harmadik, Igopogo egy kanadai kígyószerű mitikus vízi lény; a negyedik, Quagga egy már kihalt fokföldi zebra alfaj; a Kongamato egy szintén kihalt szárnyas dinoszaurusz neve; a hatodik tétel címe Aye-Aye, ami a madagaszkári véznaujjú maki; a hetedik, Tzuchinoko egy mitikus kígyó- és gyíkszerű japán lény; végül pedig a nyolcadik tétel címe Kouprey, ami egy dél-kelet ázsiai tulokfajta, aminek már csupán néhány példánya él elszigetelt füves területeken a kihalás szélén.

Ezen háttér-információk által már egy izgalmas koncepció kezd körvonalazódni. A hangok egy elszigetelt rendszere és törékeny, kis ideig fenntartható konstellációja válik érthetővé és hallhatóvá ebben a nyolc tételben. Nagyon összefüggő és egységet alkotó tételek. A trombita marginális hangjai, a hangszórók mint tárgyak pattogásának és rezonáltatásának eszközei finom hangszövetet alkotnak. A két művész kísérletező, következetesen nem funkciócentrikus hangképzése egy elsőre nehezen dekódolható, ám annál izgalmasabb folyamat. A kattogó és feszített zörejek, trombitahangok, hangszóróvibrálások és a loopok valahol a tételek címének ismeretében indirekt, hangzó zoológiai tanulmányok – az adott állatok elképzelt hanginstallációi. Ezeknek az állatoknak – a rendkívül limitált egyedszámuk, már kihalt vagy éppen soha nem létezett mivoltuk miatt – a hangjuk sohasem volt ismert.

Az albumot a trombita és az elektronika peremterületeinek bejárása és funkcionalitásuknak újszerű vizsgálata teszi izgalmassá. A hangszórók vibrációja által az azokra szórt apró tárgyak hangjai érdekesebbé válnak, mint maguk az elsődleges hangzó hangok. A trombita mozgó alkatrészeivel létrehozott zörejek úgyszintén jelentősebbekké válnak, mint a fújás által létrehozott elsődleges funkcionális hangok. Ezeknek a sorrendeknek a felcserélődése és repetíciója adja a hanganyag feszültségét, frissességét.

Az Araripepipra időt és energiát igényel, ám ha az ember bele tud süppedni, kinyílik és pontosan annyit ad, mint amennyit kivesz a hallgatóból.

1. Araripepipra [5:49] 2. Chaco-Pekari [5:06] 3. Igopogo [4:20] 4. Quagga [5:32] 5. Kongamato [7:25] 6. Aye-Aye [5:57] 7. Tzuchinoko [4:26] 8. Kouprey [5:33]

birgit-ulher.de
gregorybuettner.de
hideousreplica.co.uk

Hozzászólás




Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.