17
October, 2017
Tuesday

Birgit Ulher – Matter Matters

Sós Gergő 2017 október 7.

Hideous Replica | HR14 | 2017

Birgit Ulher hamburgi komponista-trombitás új szólóalbumát hallgatva nehéz eldönteni, hogy milyen irányból is akar az ember közelebb kerülni az anyaghoz. Három tétel hallható a lemezen, ami egy számomra rendkívül impozáns formában és csomagolásban jelent meg, nem több, mint száz sorszomozott példányban. Az A5 formátum és a fólia tok minden, csak nem szokványos. A brit Hideous Replica kiadványát kézbe véve a DIY-színtér hangulatát és a kortárs képzőművészet eszköztárát lehet érezni: a csomagolás egyszerre sugároz közvetlenséget és nagyon is következetes szerkesztettséget. Az elülső borítón a művész saját fotója szerepel, a belső oldalon pedig a kötelező produkciós információk, valamint az első tétel, a Traces notációja, miliméterpapíronm színes ceruzával, előadási megjegyzésekkel, sorszámozott, jó minőségű printként. Ez a layout és a mögötte sejthető szándék már a hallgatás előtt hatással volt rám.

Az album címe tovább pozícionálja az anyagot a vizuális megjelenéssel együtt – Matter Matters, vagyis az anyag számít. Egy önmagára való visszautalás: az anyag saját létezését legitimálja, ok-okozati folyamatot sejtet, ami egy erősen konceptuálisnak nevezhető lemez esetében több mint jó, és a tételcímek is csak ráerősítenek erre.

Az első kompozíció (Traces) trombita, rádió, hangszóró és objektekből épül – a darabot Birgit Ulher komponálta és játszotta fel egyaránt. Itt a hangszer és Ulher viszonyára ki kell térni: az ok és okozati kérdés, ami már a címben is felvetődik, elkezd kibomlani. A tétel a nyomhagyásra épít és nyomot csak külső beavatkozás hagy, ami az adott tárgy súlyától, formájától és konzisztenciájától függ, valamit a felülettől, amibe belemélyül. A trombita Ulher kezében sokkal inkább szerkezeti és anyagtechnikai tárgy, mint hangszer – amit hallunk, az a levegő nyomhagyása egy hajlított, több ponton szűkített rézcső ötvözeten. A kompozíció megszólalásában a trombita csupán a támasztott hangzó igényeknek a művész által választott egyik eszköze. Az elkülönülő panelek szemcsézettsége és textúrája izgalmas, a változó hangnyomás, az intenzivitás és üresjáratok stabil alapot adnak a darab bő húszperces játékidejéhez viszonyítva.

A második tételt (From Die Schachtel) már Christoph Schiller komponálta. Itt is a szándékok és azok következményei megkerülhetetlenek. Schiller zenei munkásságát képzőművészeti tanulmányok előzték meg, ez ha indirekt módon is, de hallható, érezhető munkáján. A képzőművészeti logika és a zeneelmélet vívódása. Ezen a tételen markánsan érződik az élő rögzítési eljárás. Nyers és domináns gesztusok váltakoznak járulékos zenei elemekkel. Jól elkülöníthetőek a tettek és azok tonális következményei.

A harmadik darab Michael Maierhof és Birgit Ulher közös szerzeménye. Járulékos megjegyzésem, hogy ennek a tételnek is nagyon szívesen megnézném a notációs elképzeléseit. Az ötlet és az eszköz, hangszer és tárgyhasználat egymásnak feszülése teszi izgalmassá. A munkacím Splitting 21, egy alapvetően destrukcióra építő kifejezés, mégis árnyalt módon szólal meg a kompozíció. Maga a hasítás, hasítódás is olyan formában alakul zeneművé, mint ahogyan a trombita is egy fémcsővé, ami képes nagy spektrumú rezonanciával megszólalni. És itt kanyarodnék vissza az album kézbevételéhez: az egész anyag sokkal inkább egy konceptuális alkotás, mint „album”. Komplexebb, viszont egy sokkal kisebb, intimebb kört ír le, mint egy klasszikusan soktételes, szerteágazó album. Sokkal szűkebb, de érdemibb információt ad az alkotók fejében megszületett célokról. Erre a fajta kortárs művészeti atmoszférára erősít rá Michael Maierhof munkássága is: szériákban dolgozik és kifejező, mégis konceptuális címeket – Splitting, Shopping, EXIT stb. – használ munkáiban.

A Matter Matters kerek egész és a maga módján zárt egységet alkot. Tény, hogy nem adja magát könnyen, de egy izgalmas és aktív befogadói munkát és lehetőséget ad, ami ennek a stílusnak az egyik legfőbb érdeme. Birgit Ulher jelenléte, speciális játéktechnikája és logikája izgalmas kontúrt ad a hallható közel egyórás elméleti halmaznak.

1. Traces [20:59] 2. From Die Schachtel [11:54] 3. Splitting 21 [10:33]

birgit-ulher.de
hideousreplica.co.uk

Hozzászólás




Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek

Dave Douglas és Uri Caine duója a Zeneakadémián

Juhász László
2016. február 25.

A Winds Measure lemezkiadó őszi újdonságai

Dusted Hoffman
2017. augusztus 25.

Mediawave 2013: Gush, Dangerous Musics és a többi

Juhász László
2013. április 27.

Elhunyt Johannes Bauer német harsonás

Juhász László
2016. május 6.