bejegyzés megosztása:

Anne-Gabriel Debaecker | Patrick Defossez | Simon ...

Anne-Gabriel Debaecker | Patrick Defossez | Simon Goubert – Pourquoi Tant De…?

Leo | CD LR 608 | 2011

Az Autres Voix De Piano Anne-Gabriel Debaecker és Patrick Defossez egészen különleges intimitású zongoraduója: Debaecker elektromos zongorán, szempleren és egyéb elektronikus kütyükön, Defossez pedig hagyományos versenyzongorán játszik. A páros minden évben más zenészt kér fel, hogy csatlakozzon hozzájuk, ez 2010-ben a francia modern dzsessz egyik megkerülhetetlen dobosa, Simon Goubert volt. Közös munkájuk eredménye a Pourquoi Tant De…? című szvit, aminek egésze egy nagy kollektív produkció, rafinált módon mégis egyaránt tartalmaz trió, duó és szóló részeket.

A szóban forgó nyolcrészes szvitet talán a dzsessz és a kortárs komolyzene hibridjeként lehetne leírni. A hibrid szót itt természetesen nem pejoratív értelemben gondolom, sokkal inkább arról van szó, hogy a trió által konstruált építmény a komponált darabok pontosságát alapul véve, de a szabadon improvizált zenékre jellemző túlcsordulással épült. Defossez és Goubert briliánsan lendületes szólói egy jól megtervezett szerkezetet ékesítenek, minden szóló vagy duó kiállásnak pontos helye van, sokszor az az érzésem, hogy a 70 perces mű során a játékosok nem sok mindent bíztak a véletlenre.

A két zongorista és a dobos egy furcsa, törékeny háromszöget alkot: a darabot főként Defossez és Goubert egymásba fonódó akusztikus elemei dominálják, amik közé Debaecker digitális zajai mintha higanyként szivárognának be. A lemezen hallható zenében van valamifajta jóleső feszültség, ami miatt csak ritkán és nagyon rövid ideig érzem egyensúlyban a három zenész játékét. Érdekes, hogy a zavart keltő komponens nem a kívülről érkező harmadik, hanem bizonyos szempontból maga Debaecker, akinek töredezett, szilánkszerű hangjai gyakran Ikue Mori munkáira emlékeztetnek.

A három zenész művészi mentalitásának, formanyelvének, hangszerismeretének, hangzásának érvényességéhez kétség nem fér: mindhárman kifogástalan játékosok. Van itt azonban valami más. Két billentyűs kontra egy ütős, két akusztikus kontra egy elektronikus hangszer, egy összeszokott duó kontra egy vendégzenész, két férfi kontra egy nő – nem tudom megmondani, hogy pontosan mi az oka annak a nyugtalanító, de közel sem kellemetlen érzésnek, ami Debaecker, Defossez és Goubert összjátékát, és így a lemez egészét is jellemzi. Érdekes, megfejthetetlen.

Ritkán hallani ennyi feszültséget egy dzsesszlemezen. A trió munkája friss, energikus, és ami a legfontosabb: nem magától értetődő. Van benne valami megfoghatatlan, nem mindennapi csavar.

1. Pourquoi tant de…? [4:58] 2. Et Si Peu De Lumière! [4:58] 3. Lumière, Tu Nais, [4:58] 4. …Tu Lascives, [4:58] 5. …Tu T’Irises, [4:58] 6.. …Tu T’Asphyxies, [4:58] 7. …Tu Te Précieuses, [4:58] 8. …Tu Émanes, Tu Souris. [4:58]

2dlyres.net
simongoubert.com
leorecords.com


Újságíró, kurátor, producer. 2002 óta az Improv.hu online zenei magazin szerkesztője, 2007 óta koncertszervező Szegeden (Improv Est), 2015 óta alkalmanként Budapesten (No Wave Est), és 2016 óta Ljubljanában (FriForma, Confine Aperto). Maradék szabadidejében az Inexhaustible Editions hanglemezkiadót menedzseli, a horvátországi „Improcon – Congress Of Free Improvised Music, Arts & Thoughts” workshop fesztivált szervezi, és a szlovén Centralala.si online zenei magazint szerkeszti.

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

INSTAGRAM
hanghordozópornó | megjelenésfetisizmus
X