bejegyzés megosztása:

Bik Bent Braam – Extremen

Bik Bent Braam – Extremen

BBB | BBBCD10 | 2008

Bik Bent Braam, vagyis Big Band Braam. Fonetikusan, flamandul. A zongorista Michiel Braam 22 éve vezeti változó összetételű nagyzenekarát, és ha a muzsikusok olykor-olykor cserélődtek is, a mai holland groteszk dzsessz egyik legmeghatározóbb társasága mindig 13 taggal játszott. A kollektíva nemrég a hetedik albumával jelentkezett.

A bandagazda Michiel Braam elsősorban a Bik Bent Braam vezetőjeként szerzett magának elismertséget, és az ezzel járó ismertséget: a big band mára az egyik legnépszerűbb nagyzenekarrá vált a semmivel össze nem téveszthető, bájos humorral operáló holland groteszk dzsessz műfajában. Ami a hatvanas évek második felétől volt az Instant Composers Pool vagy a Willem Breuker Kollektief, az manapság a Bik Bent Braam, olyan kortárs helyi nagyzenekarok mellett, mint például a Sean Bergin’s Mob vagy éppen Cor Fuhler Corkestrája.

Braam – aki 1997-ben elnyerte Hollandia legtekintélyesebb dzsessz-elismerésének számító Boy Edgar-díjat – elsősorban európai muzsikusokkal kollaborálva tanulta ki a műfaj csínját-bínját. Komponistaként, hangszerelőként Duke Ellington zsinórmértékét követi, de inspirációja a XX. század népszerű zenei műfajaiból is nyilvánvaló: szving és avantgárd elemek egyaránt bőven hallhatók darabjaiban. Braam azonban a legkevésbé sem veszi túlságosan komolyan a művészlétet, a legkomplexebb harmóniáinak, legkövethetetlenebb dallamvezetéseinek katartikus káoszát is összetéveszthetetlen humorral képes néhány pillanat alatt két idézőjel közé helyezni.

A Braam privát lemezkiadója által megjelentetett “Extremen” 77 perce pontosan erről a jóleső csapongásról, játékos “húzd meg-ereszd meg” örömzenélésről szól. A kompozícióknak van valamennyi előre megírt váza, de az igazi csemegét a hangszeresek improvizációi jelentik. A közreműködő 13 zenész – tíz fúvós, egy zongorista, egy nagybőgős és egy dobos – félkörben elhelyezkedve játszik. Mondhatnánk, hogy láttunk már hasonlót John Zorn Cobra-projektjeiben vagy Anthony Braxton kollázsai esetében, ám a Bik Bent Braam által elővezetett zenei társasjáték nem csupán a zenészek számára érdekes, hanem a hallgatóknak is fergeteges szórakozást kínál. Némi túlzással: itt minden percben történik valami komikus zenei szituáció.

Az “Extremen” anyagát 2008 február elsején rögzítették élőben az amszterdami Bimhuis-ban. Hogy közönség előtt vagy sem, arról nem szól a fáma, ám a felvétel sterilségéből következtetve valószínűleg a nemrégiben az Ij folyó mellé költöztetett műintézmény stúdiójában vették fel a darabokat. A lemezen helyet foglaló 12 felvétel mindegyikének van egy “felelőse” – legalábbis ez derül ki a címekből, illetve erre lehet következtetni abból a néhány mondatból, amit Braam mondott valahol a Bik Bent Braam működéséről. Minden kompozíciót egy meghatározott hangszeres kezd el, majd a becsatlakozó zenészek befolyásolják a zeneszámok menetét. Braam, bár korábban ő volt a nagyzenekar egyedüli karmestere, időről időre egyre több játékteret és zenei felelősséget ruházott át a hangszereseire, mert mint állítja: azok a zenészek, akik karmesterek instrukciói alapján cselekszenek, előbb-utóbb ellustulnak és kreativitásukat vesztik.

A szaxofonos Frank Gratkowski, a kornettes Eric Bören, a harsonás Wolter Wierbos, a tubás Carl Ludwig Hübsch, és persze Braam megszokott ritmusszekciója – Wilbert de Joode nagybőgős és Michael Vatcher dobos – persze elég magabiztosságot adhat egy zenekarvezetőnek, hogy rájuk merje bízni a kompozíciók menetét. És egy olyan nagyzenekarban, amely Hollandia legkipróbáltabb dzsesszmuzsikusait gyűjtötte egybe, nem nehéz vakon bízni.

Michiel Braam minden megnyilvánulására a zenei sokszínűség, a hatások korlátlan befogadása a jellemző. A végeredmény viszont egységes, és mindenek előtt: egyedi. Végre egy dzsesszkomponista, aki amellett, hogy elképesztő mód fajsúlyos dolgot alkot, minden létező produkciójával szórakoztat.

1. Frankx [11:56] 2. Michielx [6:13] 3. Wollox [6:06] 4. Michaelx [5:59] 5. Puttex [4:06] 6 Angelox [7:11] 7. Wilx [6:16] 8. Erix [5:00] 9. Franxs [7:12] 10. Haeks [4:30] 11. Pjax [5:59] 12. JWX [5:47]

michielbraam.com
myspace.com/bikbentbraam


Újságíró, kurátor, producer. 2002 óta az Improv.hu online zenei magazin szerkesztője, 2007 óta koncertszervező Szegeden (Improv Est), 2015 óta alkalmanként Budapesten (No Wave Est), és 2016 óta Ljubljanában (FriForma, Confine Aperto). Maradék szabadidejében az Inexhaustible Editions hanglemezkiadót menedzseli, a horvátországi „Improcon – Congress Of Free Improvised Music, Arts & Thoughts” workshop fesztivált szervezi, és a szlovén Centralala.si online zenei magazint szerkeszti.

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

INSTAGRAM
hanghordozópornó | megjelenésfetisizmus
X