bejegyzés megosztása:

Carnival Skin – Carnival Skin

Carnival Skin – Carnival Skin

Nemu | nemu 003 | 2006

A Nemu Records egy egészen fiatal, ám annál reményteljesebb címke a modern dzsesszre és kreatív improvizatív zenékre szakosodott hanglemezkiadók sorában. A labelt részben Klaus Kugel német dobos vezeti, és így talán már nem is annyira meglepő, hogy a kiadó katalógusában az eddigi és tervezett megjelenések között elsősorban Kugel és közelebbi zenésztársainak legfrissebb munkáit találjuk. A Nemu-kiadványok egységes, magas színvonalú, szemet gyönyörködtető digipack csomagolással rendelkeznek – a Carnival Skin külső és belső borítóján például Marc Lambrechts Melodies című művének részletei láthatók.

A Carnival Skin egy eddig alkalminak tűnő, azonos nevű formáció bemutatkozó albuma, amelynek tagjai a globális kortárs dzsessz legfontosabb hangszeresei közül kerültek ki: trombitán és zsebtrombitán Peter Evans, klarinéton Perry Robinson, gitáron Bruce Eisenbeil játszik; a ritmusszekciót pedig Hilliard Greene nagybőgős és Klaus Kugel dobos alkotja. A nemzetközi kvintett létrejötte 2004 közepére datálható: a Carnival Skin ötlete eredetileg ekkor kezdett formálódni Eisenbeil és Kugel közös munkájából, akik mindketten ismerték Greene-t, aki ekkor alkalmanként már együtt játszott Evans-szel. A formáció Robinson érkezésével vált teljessé, aki a Kugellel való, közel húszesztendős munkakapcsolat révén került a New York-ban alakult – majd a későbbiekben ugyanitt dolgozó – zenekarba. A Carnival Skin elsődleges inspirációját bevallottan a hatvanas évek dzsessz-hangzásából meríti, a kompozíciók nem éppen logikus felépítése és a hangszerhasználat viszont már ízig-vérig újító szándékú, és teljességgel mellőzi a nosztalgikus múltba tekintést.

Az albumon sorakozó kompozíciók kiválóan tükrözik a zenekaron belüli demokráciát: az első öt darab egy-egy hangszeres privát szerzeménye, amelyekben a szerzői kredit feltüntetése mellett a vezetői szerep is feltétlenül tetten érhető. A felvételek sorát Perry Robinson Journey To Strange című, vehemens szvingeléssel indító kompozíciója nyitja, ami nem lenne sokkal több egy bátor free bop-nál, ám a hangszeresek kreativitása, és a hangfelvétel páratlan minősége miatt rögtön egy döbbenetes sodrású felütésként érvényesül. A Peter Evans által szerzett Monster már egy tétován, vagy inkább óvatos tapogatózással építkező lassú blues-darab, amit időnként Eisenbeil és Kugel impresszív gitár- és dob-beszúrásai akasztanak meg. Hilliard Greene Iono című kompozíciója egy dagályosan nagyívű trombita-klarinét felvezetéssel indít, ami szinte észrevétlenül csusszan át egy vonózással végigvitt, majd végül káoszba forduló siratóba. A Bobosong Klaus Kugel nevéhez köthető, bár a meghatározó szerep ezúttal Bruce Eisenbeil gitárjáé, aminek fel-felhorkanó zajszilánkjai tökéletesen egészítik ki Kugel csengettyűinek, tárgyainak apró neszeit. A Diagonal People egy újabb, idővel egyre zaklatottabbá váló tétel, aminek fő irányvonalait Eisenbeil szögletes gitárjátéka jelöli ki. A lemez címadó, utolsó felvétele egy kollektív improvizáció, amelynek szerzőjeként mind az öt muzsikus fel van tüntetve. Ezt igazából csak egy rövidke fináléként tudom értelmezni, hiszen a Carnival Skin nem ad hozzá semmit az eddig tapasztaltakhoz.

A kvintett zenéje fölényes sikerrel prezentálja a modern dzsessz jelen állapotát. Ha ilyen vagy ehhez hasonló zenekarok mutatkoznának be Magyarország prominens dzsesszfesztiváljain, elfeledhetném végre azt a kellemetlen szájízt, ami legtöbbször a koncertszervezők szűnni nem akaró retrográdsága, nemtörődömsége, esetleg tájékozatlansága miatt marad bennem. Ez a dzsessz ma!

1. Journey To Strange [7:19] 2. Monster [7:47] 3. Iono [11:57] 4. Bobosong [12:19] 5. Diagonal People [9:28] 6. Carnival Skin [4:21]

carnivalskin.com
nemu-records.com


Újságíró, kurátor, producer. 2002 óta az Improv.hu online zenei magazin szerkesztője, 2007 óta koncertszervező Szegeden (Improv Est), 2015 óta alkalmanként Budapesten (No Wave Est), és 2016 óta Ljubljanában (FriForma, Confine Aperto). Maradék szabadidejében az Inexhaustible Editions hanglemezkiadót menedzseli, a horvátországi „Improcon – Congress Of Free Improvised Music, Arts & Thoughts” workshop fesztivált szervezi, és a szlovén Centralala.si online zenei magazint szerkeszti.

KAPCSOLÓDÓ BEJEGYZÉSEK

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

INSTAGRAM
hanghordozópornó | megjelenésfetisizmus
X