bejegyzés megosztása:

Derek Bailey | Franz Hautzinger – Bailey Hau...

Derek Bailey | Franz Hautzinger – Bailey Hautzinger

Grob | GROB 425 | 2002

A Felix Klopotek, Simon Görtz, Josef Suchy és Hans Grob által alapított és kurált, többnyire rögtönzött szabadzenék publikálásával foglalkozó német Grob kiadó figyelemre méltó módszerességgel dokumentálja a legkülönbözőbb – ugyanakkor a zenéről nagyon is hasonlóan gondolkodó – művészek kollaborációit, együttzenéléseit. A különleges (és legtöbbször egyszeri) zenei találkozások egyik érdekfeszítő és megkapó példája ez az ízléses borítóba csomagolt lemez. A borító jellegzetes tipográfiája, az információk elrendezése már rögtön sejtetni engedi, hogy milyen zene is hallható a lemezen…

A két zenész nevével ellátott korongon kettejük zenei találkozását, ismerkedését, párbeszédét hallhatjuk. A lemez borítóján semmiféle utalást nem találunk a felvétel pontos időpontját illetően, a sajtóanyag is nagyvonalúan mindössze 2001-et említ és egy londoni stúdió nevét (Moat Studios).

Derek Bailey-t véleményem szerint nyugodt szívvel aposztrofálhatjuk a szabadon improvizált zenekészítési metódusok és formák egyik élő legendájának; több mint 35 esztendőt felölelő zenei pályafutása során megannyi muzsikussal, a radikális improvizációs zenék szinte minden jeles képviselőjével dolgozott már. Preparált és hagyományos gitárokon, valamint egyéb pengetős/húros hangszereken játszott ad hoc-jellegű felvételeit számtalan lemezen hallhatjuk. Az osztrák fővárosban élõ és alkotó Franz Hautzinger sem szorulhat különösebb bemutatásra, hiszen õt a magyar vonatkozású Abstract Monarchy Trio, majd Quartet tagjaként ismerheti az itthoni közönség. (A Sőrés Zsolt, Kovács Zsolt, Helge Hinteregger és Hautzinger alkotta magyar-osztrák együttes legutóbb az Ultrahang Fesztivál keretén belül prezentált két zseniális fellépést.) Hautzinger sajátságos trombitajátéka sem a konvencionális hangszerhasználaton alapszik, speciális készítésű negyedes trombitáját folyamatosan újrafelfedezi, ismeretlen megszólaltatási formulák és egy teljesen új, klisé-mentes zenei nyelvezet után kutat; ezért van az, hogy hangszere csak a legritkább esetben szólal meg úgy, ahogy azt egy trombitától várnánk. Hautzinger inkább belesziszeg, belemotyog, beleberreg, fújja, szívja – ezáltal mindig kizárólag a legszélsőségesebb hangokat csalja elő instrumentumából. A ritmusokat, dallamokat, melódiákat teljességgel nélkülöző lemez a két zenész sajátos és privát nyelvezetű útinaplója, melynek dekódolása a hallgatóra van bízva. A szerzemények címei is a lemez napló-jellegét erősítik, hiszen Bailey és Hautzinger londoni találkozását, zenei együttműködését, majd búcsúját a 11 tétel címén is nyomon követhetjük az első teától (Tea) egészen a legutolsó búcsúig (Good B)…

Nyugodt szívvel ajánlom ezt a lemezt azoknak, akik kedvüket lelik az egyszeri és megismételhetetlen – bár legtöbbször nehezen érthető és emészthető -, kötöttségeket és határokat mereven elutasító zenei találkozásokban.

1. Tea [5:54] 2. Cricket [11:50] 3. Talk [15:36] 4. Contracts [4:39] 5. Weather [5:22] 6. Appointment [7:54] 7. Details [3:58] 8. Krautrock [5:09] 9. The Vietnamese Driver [4:15] 10. Out 147 [1:15] 11. Good B [0:46]

franzhautzinger.com
churchofgrob.com


Újságíró, kurátor, producer. 2002 óta az Improv.hu online zenei magazin szerkesztője, 2007 óta koncertszervező Szegeden (Improv Est), 2015 óta alkalmanként Budapesten (No Wave Est), és 2016 óta Ljubljanában (FriForma, Confine Aperto). Maradék szabadidejében az Inexhaustible Editions hanglemezkiadót menedzseli, a horvátországi „Improcon – Congress Of Free Improvised Music, Arts & Thoughts” workshop fesztivált szervezi, és a szlovén Centralala.si online zenei magazint szerkeszti.

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

INSTAGRAM
hanghordozópornó | megjelenésfetisizmus
X