24
June, 2017
Saturday

Improv Est #1 – #10

admin 2002 május 1.

Improv Est #10

az Improv.hu online zenei magazin és a Rádió MI (FM 89.9 MHz) szervezésében
(az est a VIII. Super 8mm Fesztivál programsorozatának a része)

2009. szeptember 9. (szerda), 21.00
Szeged, Régi Zsinagóga

21.00 Thomas Thiery & Veres Szabolcs Duo (FR-H)
21.30 S8 Improv Collective (H)
22.00 Blank Disc (SRB-H)

Az estre a belépés ingyenes!

Blank Disc (SRB-H)

· Srđan Muc (gitár, válogatott tárgyak)
· Rózsa Róbert (önmagába visszakötött keverőpult, elektronika, válogatott tárgyak)

Srđan Muc és Rózsa Róbert 1997 óta működő duója a vajdasági Nagybecskerekről érkezik Szegedre. A Blank Disc meghatározó és biztos pontja a Balkán improvizációs zenei életének, alapítói pedig tagjai a Svájc-Balkán kreatív zenei tengelynek. Blank Disc Trio néven Georg Wissel német szaxofonossal és Jonas Kocher svájci tangoharmonikással épp úgy koncerteznek, mint legutóbb a legendás “AMM-veterán” Keith Rowe-val. A duó az elmúlt években olyan nagy hírű nemzetközi fesztiválokra kapott meghívást, mint a prágai Alternativa, a bécsi Ex Eu, vagy a belgrádi Ring Ring. Számtalan kísérleti workshopon vettek részt, melyeket a szcéna olyan emblematikus zenészei vezettek, mint például Otomo Yoshihide, Kazuhisa Uchihashi, vagy éppen Matthew Ostrowski. (myspace.com/duoblankdisc)

Thomas Thiery & Veres Szabolcs Duo (FR-H)

· Thomas Thiery (laptop elektronika)
· Veres Szabolcs (elektronika)

A Marseille-i Thomas Thiery és a sepsiszentgyörgyi születésű, de jelenleg Budapesten élő Veres Szabolcs a 2008-as Simultan videó- és médiaművészeti fesztiválon találkozott előszőr Temesváron. Veres Szabolcs vizuális művészként képeket alakít hangokká, melyekből rövid szekvenciákat készít, hogy azokat aztán egy koherens egésszé rendezze. Thomas Thiery – az Aide Auditive duó egyik fele, illetve a Blank Pages és a Larseneur nevű virtuális kollaborációs projektek elindítója – különböző szenzorokkal és kontrollerekkel irányítja improvizatív zenéjét. Kettejük közös munkáját Szegeden mutatják be először.(myspace.com/matohawk, myspace.com/veszabolcs)

S8 Improv Collective (H)

· Juhász László (preparált hegedű, válogatott tárgyak, laptop elektronika)
· Kiss Gábor (gitár, lo-fi elektronika, válogatott tárgyak)
· Kiss Márk (gitár, válogatott tárgyak)
· Szokol Szilárd (vetítés, videomix)

A harmadik születésnapját ünneplő, jelenleg öt taggal működő improvizációs kollektíva számára ritkán léteznek előre meghatározott tematikus irányvonalak, a tagok játékát sokkal inkább a rendelkezésre álló hangszerek és tárgyak hangjainak kimerítő feltérképezése, illetve ezen hangokkal való ad hoc-szerű építkezés, önfeledt játszadozás jellemzi. Az S8 Improv Collective – igaz, akkor még Csoport néven – a 2006-os Super 8mm Fesztiválra alakult – egyszeri alkalomra. Azóta meghívást kaptak többek között az Ultrahang, a Privatelekro Headphone és a Simultan nemzetközi kortárs kísérleti zenei fesztiválokra; emellett rendszeres fellépői a szegedi Improv Esteknek. Ahogyan azt a zenekar neve is jelzi, a formáció fellépéseit Szokol Szilárd super 8mm-es filmvetítései egészítik ki, melyek a professzionális és amatőr S8-as filmkultúra legkülönbözőbb leleteit vonultatják fel. (improv.hu/s8collective)

Improv Est #9

az Improv.hu online zenei magazin és a Rádió MI (FM 89.9 MHz) szervezésében

2009. június 15. (hétfő), 21.00
Szeged, Grand Café

21.00 Trio Laplin (H)
21.30 Mezei Szilárd & Márkos Albert Duo (H)
22.00 Matthew Mitchell Group (NZ-H)

Az estre a belépés ingyenes!

Mezei Szilárd & Márkos Albert Duo (H)

· Mezei Szilárd (mélyhegedű)
· Márkos Albert (cselló)

Mezei Szilárd 1974-ben született a vajdasági Zentán. Mint hegedűs, brácsás, nagybőgős és zeneszerző a kilencvenes évek legeleje óta zenél különböző összetételű zenekaraival. Ezekkel az együttesekkel kortárs rögtönzött zenét játszik – elsősorban saját darabokat. Komponistaként fő érdeklődési területe az improvizáció és kompozíció kapcsolata – így a Lutoslawski-féle aleatorikus zene, illetve Anthony Braxton muzsikája –, a dzsessz és a népzene. Fiatal zenészként a bartóki és szabadosi vonal követője. Márkos Albert csellista, zeneszerző 1967-ben született Kolozsváron. Klasszikus zenei tanulmányait itt kezdte és itt is fejezte be. A Kolozsvári Zeneakadémiát két év után otthagyta, 1988 és 1992 között a marosvásárhelyi és a kolozsvári szimfonikus zenekarokban dolgozott, valamint a Concordia Kamarazenekar tagja volt. 1992 óta improvizatív, kortárs, alkalmazott és kísérleti zenével foglalkozik. 1993 óta él Magyarországon. Mezei és Márkos 2008-ban jelentetett meg egy közös lemezt “Korom” címmel a portugál Creative Sources kiadónál – ezen az estén ennek az anyagát mutatják be Szegeden. (szilardmezei.net)

Matthew Mitchell Group (NZ-H)

· Matthew Mitchell (bariton szaxofon)
· Resch Béla (nagybőgő)
· Kertész Ákos (ütősök)

Matthew Mitchell és Resch Béla visszatérő zenészei az Improv Esteknek. Az új-zélandi származású multiinstrumentalista Mitchellt már egyetemi évei óta foglalkoztatja a szabadimprovizáció és az elektroakusztikus zene világa. Mindkét műfajban számos nagylemeze jelent már meg olyan kísérleti és avantgarde zenéket publikáló hanglemezkiadók gondozásában, mint például a magas presztízsű Leo, a Loop vagy a Type Records. Mitchell – Bevan Smith társaságában – tagja a nemrégiben a szegedi Jazz Kocsmában is fellépett Skallander duónak, szólófelvételeit újabban pedig The Muriel Tsains név alatt készíti. Játszott már többek között Evan Parker, Jürg Solothurnmann és John Edwards oldalán, Improvart Recordings néven saját mini labelt működtet. Resch Béla, a rögtönzés és a free jazz terén eddig Matthew Mitchell zenekaraiban, illetve a Dél-Alföldi Szaxofon Együttesben gyűjtött tapasztalatokat; fellépett már William Parker nagybőgős és Hamid Drake dobos társaságában. Szeged dzsesszéletének legaktívabb figurái ezen az estén – Kertész Ákos dobos, ütőhangszeressel trióvá egészülve – egy eddig még sosem hallott, új programmal lépnek a közönség elé. (myspace.com/matthewgmitchell)

Trio Laplin (H)

· Juhász László (preparált hegedű, válogatott tárgyak, laptop elektronika)
· Kiss Gábor (gitár, lo-fi elektronika)
· Tóth Árpád (preparált hegedű, válogatott tárgyak, laptop elektronika)

Egy újabb Laplin inkarnáció: a Trio / Duo Laplin két alaphangszerese ezen az estén Kiss Gábor gitárossal lép fel. Juhász László egy speciális preparátumokkal kiegészített hegedű és apró háztartási tárgyak találkozásából születő neszeket hangosítja ki, melyeket talált hangok elektronikus úton szerkesztett montázsával egészít ki. Kiss Gábor elektromos gitárjának hangjait analóg- és digitális effektek hosszú sorával módosítja, a végeredményben pedig éppen úgy megtalálhatók a lassan változó ún. drone zene jellemzői, mint a Mogwai-féle post rock dallamos megoldásai. Tóth Árpád hegedűn, majd ütősökön kezdte zenei pályáját, jelenleg környezeti felvételekből és elektronikusan generált hangokból szerkesztgeti lenyűgöző érzékenységű hangkollázsait. A trió három hangszerese ezúttal egy minimálisan, ám folyamatosan mozgó hangfolyam létrehozásával kísérletezik, amelyhez egy elektromos gitár, válogatott háztartási tárgyak, apró elektronikus berendezések, két kontaktmikrofonokkal ellátott preparált hegedű és két laptop hangját használják. (improv.hu/s8collective)

Improv Est #8

az Improv.hu online zenei magazin és a Rádió MI (FM 89.9 MHz) szervezésében

2009. június 4. (csütörtök), 20.00
Szeged, Jazz Kocsma

20.00 Uramichi (J)

Az estre a belépés ingyenes!

Uramichi (J)

· Masuda Keisuke (gitár, ének)
· Yoshida Takayoshi (gitár)
· Ebina Hajime (dobok)

Az Uramichi zenekar Tokió Ikebukuro nevű negyedében alakult, ahol első koncertjeit is adta 2003-ban. Az alapító Masuda Keisuke (alias Despera) scum-punk muzsikája Yoshida Takayoshi (Sugo) és Ebina Hajime (Joko) csatlakozásával fokozatosan a Velvet Underground-féle pszichedélia irányába szelídült. Az Uramichi zenéje ma a pszichedelikus post rock, a csilingelő ambient és az érdes zajzene világa közötti vékony pengeélen táncol. A trió első kislemeze egy 2006-os koncertfelvétel, a “Live At Koenji 20000V”, amelynek megjelenését követő évben Keisuke a magyar Sőrés Zsolttal is elkezdett zenélni. Kettejük munkája arra inspirálta, hogy saját triójának koncertjein is több teret engedjen a kollektív improvizációnak. Az Uramichi első Japán határain túli, legendás koncertje az amerikai Rhode Island-beli Providence városában volt, amely fellépés hanganyaga lett második megjelentett lemezük, a 2007-es “Live At The Vanishing Point”. Providence-be később még visszatértek és számos helyi muzsikussal játszottak rögtönzött koncerteket. Tavaly egy stúdiólemezük is megjelent “Untitled” címmel, amit már két újabb koncertlemez követett. (myspace.com/uramichi)

Improv Est #7

az Improv.hu online zenei magazin és a Rádió MI (FM 89.9 MHz) szervezésében
(az est a Rádió MI negyedik születésnapi programsorozatának, valamint a szabad rádiók országos találkozójának a része)

2009. március 14. (szombat), 21.00
Szeged, Grand Café

21.00 Trio Free Radio (H)
21.30 Jerry Wigens + Oli Mayne + Thanos Chrysakis (GB-GR)
22.00 Matthew Mitchell & Resch Béla Duo (NZ-H)
22.30 Brand #34 (H)

Az estre a belépés ingyenes!

Jerry Wigens + Oli Mayne + Thanos Chrysakis (GB-GR)

· Jerry Wigens (klarinét)
· Oli Mayne (vibrafon)
· Thanos Chrysakis (laptop elektronika)

A három zenész improvizációinak kiindulópontja egy szűken lehatárolt, jól definiált, szigorú zenei megközelítésen alapszik, amely a zenei formák láthatatlan minőségeinek egymásba olvadásából és egymással való ütközéseiből alakul ki. A klarinétos Jerry Wigens 19 évesen találkozott a rögtönzéssel, amikor részt vett John Stevens workshopjain. Azóta számos zenei területen megfordult, legutóbb kortárs zeneszerzésben próbálta ki magát. A vibrafonos Oli Mayne több londoni improvizációs fesztiválon és eseményen vett részt, egyebek között az Evan Parker, Eddie Prévost és Martin Davidson által szervezett Freedom Of The City fesztiválon. Thanos Chrysakis elsősorban elektronikus hangszereken játszik és akusztikus hangstrukturákkal dolgozik. Munkáiban a hang energia- és anyagszerűségével kísérletezik, esztétikai és fizikai értelemben egyaránt. A trió következő közös munkája, az “Instant-Cascade-Distant” idén júliusban jelenik meg az Aural Terrains hanglemezkiadó gondozásában. (auralterrains.com)

Matthew Mitchell & Resch Béla Duo (NZ-H)

· Matthew Mitchell (gitár, bariton szaxofon)
· Resch Béla (nagybőgő)

Az új-zélandi származású multiinstrumentalista Matthew Mitchellt már egyetemi évei óta foglalkoztatja a szabadimprovizáció és az elektroakusztikus zene világa. Mindkét műfajban számos nagylemeze jelent már meg olyan kísérleti és avantgarde zenéket publikáló hanglemezkiadók gondozásában, mint például a magas presztízsű Leo, a Loop vagy a Type Records. Mitchell – Bevan Smith társaságában – tagja a Skallander duónak, szólófelvételeit újabban pedig The Muriel Tsains név alatt készíti. Játszott már többek között Evan Parker, Jürg Solothurnmann és John Edwards oldalán, Improvart Recordings néven pedig saját mini labelt működtet. Az esten fellépő duóformáció másik hangszerese, Resch Béla, a rögtönzés és a free jazz terén eddig Matthew Mitchell zenekaraiban, illetve a Dél-Alföldi Szaxofon Együttesben gyűjtött tapasztalatokat; mindketten felléptek már William Parker nagybőgős és Hamid Drake dobos társaságában. (myspace.com/matthewgmitchell)

Trio Free Radio (H)

· Hizsnyik Dénes (környezeti felvételek)
· Juhász László (preparált hegedű, válogatott tárgyak, laptop elektronika)
· Kovács Balázs (lemezjátszók, elektronika)

A Trio Free Radio zenészeit számos dolog köti össze, ám ezek közül a legfontosabb: szabadrádiós műsorvezetők, akik alkalmanként zenélnek. A formáció alapötlete a Szabad Rádiók Magyarországi Szervezetétől származik, akik az I. Szabadrádiós Fesztiválra négy rádió nyolc műsorvezető-zenészét hozták össze egy kollektív rögtönzés erejéig. A Trio Free Radio ennek az alkalmi csoportosulásnak a továbbgondolása. Az első kollaboráció rendkívül hangos és zajos volt, a mostani trióformáció fellépésén inkább a résztvevő zenészek közti párbeszédre, a zenei átgondoltságra, illetve letisztultságra kíván koncentrálni. Hizsnyik Dénes (Remete Rádió) előre rögzített környezeti felvételeiből szelektál, Juhász László (Rádió MI) egy asztalra fektetett hegedű, apró háztatrási tárgyak és egy laptop hangjait használja, Kovács Balázs (Periszkóp Rádió) pedig különböző analóg és digitális eszközöket szólaltat meg. (triofreeradio.tumblr.com)

Brand #34 (H)

· Kiss Márk (gitár)
· Juhász László (preparált hegedű, válogatott tárgyak, laptop elektronika)
· Andrássy Áron (basszusgitár, elektronika)
· Almási Krisztián (dob, ütős hangszerek)

A Brand #34 alkalminak indult formációja az Improv Est koncertsorozatának egyik akarva-akaratlanul létrejött mellékterméke. A projektum egyik fő mozgatórugója az a folyamatos mozgás, alakulás, átalakulás, amit a hangok fenntartható fejlődésének és degradációjának migrációja szül. Bár az együttes hangszeresei merőben más zenei ízléskörrel rendelkeznek, egy valami mégis összeköti őket: a tagok között az S8 Improv Collective hálójának finom szövedéke képez kapcsolatot. (myspace.com/mareq34)

Improv Est #6

az Improv.hu online zenei magazin és a Rádió MI (FM 89.9 MHz) szervezésében

2009. február 12. (csütörtök), 21.00
Szeged, Grand Café

21.00 Pent Leditgrant Emlékzenekar (H)
21.30 Rovar17 (H)
22.00 Re-Drum & Rattus (RUS)
22.30 Tigrics (H)
23.00 Fullogic & Kometa (H)

Az estre a belépés ingyenes!

Re-Drum & Rattus (RUS)

· Pavel Alyoshin (elektronika)
· Alexey Sukhorukov (elektronika)

A Re-Drum álnéven alkotó Pavel Alyoshin és a Rattus alias mögött meghúzódó Alexey Sukhorukov az orosz kísérleti ambient két fiatal alakja. 2008-ig külön utakon jártak, tavaly viszont megjelentettek egy “Inhalation” című zseniális közös lemezt a német Minor kiadónál. Alyoshin eddig négy cd-r szólólemezt (“Fragments Of A Faith Forgotten” – 2003, “In The Shadow” – 2004, “Four Whispers For The Bees” – 2005, “No Name” – 2005) adott ki; Sukhorukov pedig Rattus And The Scientific Method Orchestra név alatt jelentetett meg három post-rock albumot (“Karta Mira” – 2005, “Kind Of Hell” – 2006, “Solar Chronicles” – 2007). Közös projektjük egyaránt használ mély és zajos hangmintákat, valamint kellemes melódiákat. (re-drum.net)

Tigrics (H)

· Bereznyei Róbert (elektronika)

Bereznyei Róbert a kilencvenes évek közepe óta foglalkozik elektronikus zenével. Már első, Márton Péterrel és Mezei Marcival alkotott ambient/noise triója, a Rianás kijelölte számára a tömegzenei trendekre és aktuális underground divatokra fittyet hányó örök ellenzéki szerepét. Tigrics egy meg nem alkuvó, csak önmagának megfelelni akaró művész benyomását kelti, ugyanakkor ha mai zenéjét a Rianás felől nézzük, az a széles közönség számára befogadhatóbb; spleenes, s egyre inkább ritmusorientált; játékos, ugyanakkor véresen komoly. Hazai pályatársai többségével ellentétben nem csupán egy fiatalon kiválasztott zenei műfaj elkötelezettje, hanem nyitott és jó ízlésű zenehallgató, széles zenei műveltséggel rendelkezik, és ez művein is jól érződik. Korábbi lemezei a német Keplar, a hazai Ultrahang, Diaspóra, Neon Music és Ding Ding labelek kiadásában jelentek meg, legfrissebb munkáit pedig a londoni Highpoint Lowlife gondozza. (tigrics.hu)

Rovar17 (H)

· Pongrácz Kálmán (laptop elektronika)

A Rovar17 egy a kortárs elektronikus zene határterületeit ostromló egyszemélyes formáció. Pongrácz Kálmán olyan elektronikus hangkeltő eszközökkel kreált és irányított zenét játszik, amely – ha körülíró műfaji meghatározással szeretnénk élni – leginkább egy “electro-acoustic-dark-ambient-noise” jelzőkkel ellátott zenei és vizuális kollázsként aposztrofálható. A zenekar 2002 augusztusában alakult, volt már duó Bod Leventével, trió Bod Leventével és Fekete Zoltán képzőművész részvételével, mostani inkarnációja szóló produkció. A Rovar17 negyedik, “Malleus Maleficarum” című lemezét néhány hete jelentette meg a do it yourself-csomagolású, erősen limitált példányszámú cd-r lemezekre szakosodott francia Fragments kiadó. (myspace.com/rovar17)

Fullogic & Kometa (H)

· Fazekas János (elektronika)
· Kometa (elektronika)

A Budapest-Székesfehérvár-Pécs háromszögben fel-feltünő Fazekas János térbe vetített képek, valamint talált tárgyak felhasználásával készít úgynevezett environmenteket. Fullogic néven komponált zenéire is jellemző, hogy maradéktalanul használja – és kihasználja – a teret. Partikon és a Moiré Kollektíva által szervezett koncerteken tesztelt hangszerét maga építi Max/MSP környezetben. A moduláris rendszer huroklejátszókból, hanggenerátorokból és modulátorokból, filterekből áll. A végeredmény sötét, törzsi mechanikák a noise, a techno és az ambient környékén. Fullogic ezen az estén Kometával közösen lép fel. (25bar.hu)

Pent Leditgrant Emlékzenekar (H)

· Maller Nándor (házi építésű elektronika)

Az illúzió sikolya. Elfojtott szürrealizmus, kísérleti expresszionizmus, hangok elektronikus és/vagy instrumentális előadása. Modulációs viharkutatás. Teljes improvizáció saját készítésű elektronikus hangkeltőkön… (pushya.hu/ple)

Improv Est #5

az Improv.hu online zenei magazin és a Rádió MI (FM 89.9 MHz) szervezésében
(az est a “Szabad frekvencia napja” programsorozat része)

2008. október 23. (csütörtök), 21.00
Szeged, Grand Café

21.00 Trio Free Radio (H)
21.30 triPhaze (D)
22.00 Goh Lee Kwang (MAL)

Az estre a belépés ingyenes!

Goh Lee Kwang (MAL)

· Goh Lee Kwang (preparált sztereo keverő)

A malájziai audiovizualista művész, zenekritikus, író és költő nagy szabadsággal vált egyik diszciplínáról a másikra: a spektrum a kortárs irodalomtól, az utcai performanszon és hanginstalláción át az improvizatív zenéig terjed. Európában főleg német nyelvterületen ismert, ahol számos sound-art rezidencia programban vett részt. Saját lemezkiadója, a Herbal Records sok európai művész (köztük Birgit Ulher, Heddy Boubaker, Jean-Luc Guionnet, vagy éppen Wolfgang Fuchs) anyagát propagálja a Távol-Keleten is. Zenéjét konceptuális művészetnek nevezi: az ősrégi dj keverőt, amellyel dolgozik, néhány éve egy bolhapiacon vásárolta bagóért. Goh Lee Kwang – a japán Toshimaru Nakamurához hasonlóan – úgy nevezett no-input zenét játszik, csak a feedback-re hagyatkozva improvizál: nincs semmi külső bemeneti jel, mindössze két jack-jack kábel. Ha a hangszere megjavíthatatlanul elromlik, többé nem fog ilyen módon zenélni. Mostani koncertjét érdemes meghallgatni, mert könnyen lehet, hogy utoljára játszik ezzel az eszközzel. (gohleekwang.tk)

triPhaze (D)

· Marek Brandt (elektronika)

A lipcsei Marek Brandt az ezredfordulón hozta létre Christian Wruck társaságában a Privatelektro lemezkiadót, amely néhány év alatt a kísérleti elektronika egyik legfontosabb intézményévé vált a régióban. A Privatelektro nemcsak egy szimpla kiadó, egyszerre platform és projekt is, ami ezer szállal kötődik a kortárs elektronikus hangművészetekhez, legyen az hanginstalláció, környezeti felvétel, vagy éppen állatoknak komponált hangfolyam. Marek Brandt a zene mellett a videóművészetek, a fotográfia, valamint a print- és webdizájn területén is otthonosan mozog – intermediális művész lévén produkcióit gyakran több művészeti ágban tett kísérleteinek eredményeiből gyúrja össze. TriPhaze néven szegedi koncertjén is egyik legújabb audiovizuális munkáját mutatja be, melynek képi világa a természetet és az urbánus környezetet állítja egymás mellé. “Music For Animals” című tudományos munkasorozatában komponált már halaknak, egereknek, békáknak; tagja az Endliche Automaten Berliner Laptoporchesternek; valamit főszervezője az évről évre más-más európai nagyvárosban megrendezett Headphone Festivalnak. (marek-brandt.de)

Trio Free Radio (H)

· Hizsnyik Dénes (környezeti felvételek)
· Juhász László (preparált hegedű, válogatott tárgyak, laptop elektronika)
· Kovács Balázs (lemezjátszók, elektronika)

A Trio Free Radio zenészeit számos dolog köti össze, ám ezek közül a legfontosabb: szabadrádiós műsorvezetők, akik alkalmanként zenélnek. A formáció alapötlete a Szabad Rádiók Magyarországi Szervezetétől származik, akik az I. Szabadrádiós Fesztiválra négy rádió nyolc műsorvezető-zenészét hozták össze egy kollektív rögtönzés erejéig. A Trio Free Radio ennek az alkalmi csoportosulásnak a továbbgondolása. Az első kollaboráció rendkívül hangos és zajos volt, a mostani trióformáció fellépésén inkább a résztvevő zenészek közti párbeszédre, a zenei átgondoltságra, illetve letisztultságra kíván koncentrálni. Hizsnyik Dénes (Remete Rádió) előre rögzített környezeti felvételeiből szelektál, Juhász László (Rádió MI) egy asztalra fektetett hegedű, apró háztatrási tárgyak és egy laptop hangjait használja, Kovács Balázs (Periszkóp Rádió) pedig különböző analóg és digitális eszközöket szólaltat meg. (triofreeradio.tumblr.com)

Improv Est #4

az Improv.hu online zenei magazin és a Rádió MI (FM 89.9 MHz) szervezésében

2008. május 02. (péntek), 21.00
Szeged, Grand Café

21.00 Matthew Mitchell & Resch Béla Duo (NZ-H)
21.30 Hammer Of Hathor (US)
22.00 Vergotis-Mitchell-Resch-Kaylor Quartet (US-NZ-H)

Az estre a belépés ingyenes!

Vergotis-Mitchell-Resch-Kaylor Quartet (US-NZ-H)

· Heather Vergotis (tenor szaxofon)
· Matthew Mitchell (bariton szaxofon)
· Resch Béla (nagybőgő)
· Mark E. Kaylor (ütős hangszerek)

Matthew Mitchell és Resch Béla 2005 májusában, azaz pontosan három éve dolgozott először együtt Heather Vergotis szaxofonjátékossal a győri Mediawave Fesztivál egyik improvizációs workshopján, majd a kollaboráció sikerén felbuzdulva egy kiváló közös lemezt is készítettek a szegedi Bajnóczi Sándor fuvolás, és a szentesi Kertész Ákos dobos-ütőhangszeres társaságában “Beautiful Glasses Like Broken Stars” címmel. A májusi Improv Est fő attrakciójaként a két duó önálló programja után közösen, kvartettben játszik rögtönzött darabokat. Heather, Matthew, Béla és Mark ilyen formában még sosem zenélt együtt – a koncertet próba nem fogja megelőzni. A produkció további érdekessége, hogy Mitchell ebben a formációban bariton szaxofonon játszik. (myspace.com/hammerofhathor)

Hammer Of Hathor (US)

· Heather Vergotis (tenor szaxofon)
· Mark E. Kaylor (ütős hangszerek, harsona)

Az új-zélandi származású Matthew Mitchellt már egyetemi évei óta foglalkoztatja a szabadimprovizáció és az elektroakusztikus zene világa. Mindkét műfajban számos nagylemeze jelent már meg olyan kísérleti és avantgarde zenéket publikáló hanglemezkiadók gondozásában, mint például a magas presztízsű Leo, a Loop vagy a Type Records. Mitchell – Bevan Smith társaságában – tagja a Skallander duónak, szólófelvételeit újabban pedig The Muriel Tsains néven készíti. Játszott már többek között Evan Parker, Jürg Solothurnmann és John Edwards oldalán, Improvart Recordings néven pedig saját mini labelt működtet. Az esten fellépő duóformáció másik hangszerese, Resch Béla, a rögtönzés és a free jazz terén eddig Matthew Mitchell zenekaraiban, illetve a Dél-Alföldi Szaxofon Együttesben gyűjtött tapasztalatokat; mindketten felléptek már William Parker nagybőgős és Hamid Drake dobos társaságában. (myspace.com/hammerofhathor)

Matthew Mitchell & Resch Béla Duo (NZ-H)

· Matthew Mitchell (akusztikus gitár, laptop elektronika)
· Resch Béla (hegedű)

Az új-zélandi származású Matthew Mitchellt már egyetemi évei óta foglalkoztatja a szabadimprovizáció és az elektroakusztikus zene világa. Mindkét műfajban számos nagylemeze jelent már meg olyan kísérleti és avantgarde zenéket publikáló hanglemezkiadók gondozásában, mint például a magas presztízsű Leo, a Loop vagy a Type Records. Mitchell – Bevan Smith társaságában – tagja a Skallander duónak, szólófelvételeit újabban pedig The Muriel Tsains néven készíti. Játszott már többek között Evan Parker, Jürg Solothurnmann és John Edwards oldalán, Improvart Recordings néven pedig saját mini labelt működtet. Az esten fellépő duóformáció másik hangszerese, Resch Béla, a rögtönzés és a free jazz terén eddig Matthew Mitchell zenekaraiban, illetve a Dél-Alföldi Szaxofon Együttesben gyűjtött tapasztalatokat; mindketten felléptek már William Parker nagybőgős és Hamid Drake dobos társaságában. (myspace.com/matthewgmitchell)

Improv Est #3

az Improv.hu online zenei magazin és a Rádió MI (FM 89.9 MHz) szervezésében

2007. december 15. (szombat), 21.00
Szeged, Grand Café

21.00 Kiss Gábor & Juhász László Duo (H)
21.30 Brand #34 (H)
22.00 Matthew Mitchell & Resch Béla Duo (NZ-H)

A koncertek alatt Szokol Szilárd vetít S8-as filmeket.

Az estre a belépés ingyenes!

Matthew Mitchell & Resch Béla Duo (NZ-H)

· Matthew Mitchell (fúvós hangszerek, laptop elektronika)
· Resch Béla (hegedű, basszusgitár)

Az új-zélandi származású Matthew Mitchellt már egyetemi évei óta foglalkoztatja a szabadimprovizáció és az elektroakusztikus zene világa. Mindkét műfajban számos nagylemeze jelent már meg olyan kísérleti és avantgarde zenéket publikáló hanglemezkiadók gondozásában, mint például a magas presztízsű Leo, a Loop vagy a Type Records. Mitchell – Bevan Smith társaságában – tagja a Skallander duónak, szólófelvételeit újabban pedig The Muriel Tsains néven készíti. Játszott már többek között Evan Parker, Jürg Solothurnmann és John Edwards oldalán, Improvart Recordings néven pedig saját mini labelt működtet. Az esten fellépő duóformáció másik hangszerese, Resch Béla, a rögtönzés és a free jazz terén eddig Matthew Mitchell zenekaraiban, illetve a Dél-Alföldi Szaxofon Együttesben gyűjtött tapasztalatokat; mindketten felléptek már William Parker nagybőgős és Hamid Drake dobos társaságában. Ezen az esten egy eddig még be nem mutatott, exkluzív program kerül a Grand Café mozivászna elé. (myspace.com/matthewgmitchell)

Brand #34 (H)

· Kiss Márk (gitár, válogatott tárgyak)
· Tóth Árpád (preparált hegedű, basszusgitár)
· Almási Krisztián (dob, ütős hangszerek)

A Brand #34 szándékosan alkalmi trióformációja az Improv Est koncertsorozatának egyik akarva-akaratlanul létrejött mellékterméke. A projektum egyik fő mozgatórugója az a folyamatos mozgás, alakulás, átalakulás, amit a hangok fenntartható fejlődésének és degradációjának migrációja szül. Bár az együttes hangszeresei merőben más zenei ízléskörrel rendelkeznek, egy valami mégis összeköti őket: a tagok között az S8 Improv Collective hálójának finom szövedéke képez kapcsolatot. Kiss Márk a S8 Improv Collective kecskeméti koncertje során találkozott Almási Krisztiánnal, aki jelenleg a nagymúltú Úzgin Űver etno/ambient zenekar dobosa, ütőhangszerese; Tóth Árpád pedig az S8 Improv Collective születésnapi fellépésén közreműködött a szegedi Régi Zsinagógában. A trió tervei szerint mindössze alkalmi formációként prezentálja pszichedélikus-elmestátuszának zenei kivetülését. (myspace.com/mareq34)

Kiss Gábor & Juhász László Duo (H)

· Kiss Gábor (gitár, lo-fi elektronika)
· Juhász László (preparált hegedű, válogatott tárgyak, laptop elektronika)

Kiss Gábor és Juhász László a hamarosan két rövidebb mp3 kiadványt (“Förlit” és “Ubique”) megjelentető S8 Improv Collective tagjai. A duó két hangszerese ezen az estén egy minimálisan, ám folyamatosan mozgó hangfolyam létrehozásával kísérletezik, amelyhez egy elektromos gitár, válogatott háztartási tárgyak, apró elektronikus berendezések, egy kontaktmikrofonokkal ellátott preparált hegedű és egy laptop hangját használják. A koncertet – csak úgy, mint az est többi szereplőjének fellépését – Szokol Szilárd a legmondernebb videoanimációknak és számítógépes grafikáknak fityiszt mutató super 8mm-es filmvetítései egészítik majd ki, melyek ezúttal is a professzionális és amatőr S8-as filmkultúra legkülönbözőbb, legbizarrabb leleteit vonultatják fel. (improv.hu/s8collective)

Improv Est #2

az Improv.hu online zenei magazin és a Rádió MI (FM 89.9 MHz) szervezésében
(az est a 12. őszi Kulturális Fesztivál programja)

2007. október 31. (szerda), 21.00
Szeged, Grand Café

21.00 Trio Laplin (H)
21.30 Tigrics (H)
22.00 Herman Müntzing (S)

Az estre a belépés ingyenes!

Herman Müntzing (S)

· Herman Müntzing (flexichord, sampler)

Herman Müntzing zenész, komponista, tanár a stockholmi Királyi Zeneakadémia elvégzése óta főként kísérleti- és szabadimprovizációs zenével foglalkozik. Az elmúlt években számtalan svéd és nemzetközi kollektívának volt résztvevője, játszott többek közt Phil Minton hangperformer, Mats Gustafsson szaxofonos, Thurston Moore gitáros, vagy éppen Raymond Strid dobos-ütőhangszeres társaságában. Jelenleg három aktív formáció hangszerese: Martin Küchen szaxofonossal és Andreas Axelsson dobossal az eddig két nagylemezt megjelentetett Sound Of Mucus trió tagja; a beszédes nevű ChadKlappMuntz hármasban a gitáros Eugene Chadbourne és a kihangosított tárgyakon, illetve egyéb különféle elektronikus hangszereken zenélő Martin Klapper a partnere; a kilencvenes évek vége óta működő Random Buffs duót pedig Klapperrel alkotja. Első, “DeConstruCt” című szólómunkáját a tavalyi év végén jelentette meg a műfaj egyik legfontosabb hanglemezkiadója, a portugál Creative Sources. Az igazi csemegének ígérkező szegedi esten Müntzing saját konstruálású, flexichord nevű hangszerén mutatja be zenei kísérleteinek legújabb eredményeit. (hermanmuntzing.com)

Tigrics (H)

· Bereznyei Róbert (elektronika)

Bereznyei Róbert a kilencvenes évek közepe óta foglalkozik elektronikus zenével. Már első, Márton Péterrel és Mezei Marcival alkotott ambient/noise triója, a Rianás kijelölte számára a tömegzenei trendekre és aktuális underground divatokra fittyet hányó örök ellenzéki szerepét. Tigrics egy meg nem alkuvó, csak önmagának megfelelni akaró művész benyomását kelti, ugyanakkor ha mai zenéjét a Rianás felől nézzük, az a széles közönség számára befogadhatóbb; spleenes, s egyre inkább ritmusorientált; játékos, ugyanakkor véresen komoly. Hazai pályatársai többségével ellentétben nem csupán egy fiatalon kiválasztott zenei műfaj elkötelezettje, hanem nyitott és jó ízlésű zenehallgató, széles zenei műveltséggel rendelkezik, és ez művein is jól érződik. Korábbi lemezei a német Keplar, a hazai Ultrahang, Diaspóra, Neon Music és Ding Ding labelek kiadásában jelentek meg, legfrissebb munkáit pedig a londoni Highpoint Lowlife gondozza. Legújabb “Synki” című anyaga október közepén jelenik meg a már elmített angol lemezkiadónál. (tigrics.hu)

Trio Laplin (H)

· Szvetnyik Margit (hegedű)
· Juhász László (preparált hegedű, válogatott tárgyak, laptop elektronika)
· Tóth Árpád (laptop elektronika)

A Trio Laplin három hangszerese eddig mindössze egyetlen alkalommal játszott együtt, mégpedig két hónappal ezelőtt az S8 Improv Collecive vendégekkel kiegészült születésnapi koncertjén a szegedi Régi Zsinagógában. Az együttzenélés sikerén felbuzdulva jött létre a most bemutatkozó trióformáció, amely rögtönzése során kizárólag két hegedű és két laptop hangját fogja felhasználni. Szvetnyik Margit klasszikus képzettségű hegedűjátékos, nemzetközi vonóskurzusok résztvevője, a Barboncás társulat állandó zenésze. Juhász László egy speciális preparátumokkal kiegészített hegedű és apró háztartási tárgyak találkozásából születő neszeket hangosítja ki, melyeket talált hangok elektronikus úton szerkesztett montázsával egészít ki. Tóth Árpád hegedűn, majd ütősökön kezdte zenei pályáját, jelenleg pedig környezeti felvételekből és elektronikusan generált hangokból szerkesztgeti hangkollázsait; az Ultrahang Alapítvány által kiírt “Mi a zene? 2007″ pályázatra beküldött darabját a nemzetközi összeállítású zsűri az “izgalmasnak ítélt munkák” közé sorolta. (improv.hu/s8collective)

Improv Est #1

az Improv.hu online zenei magazin és a Rádió MI (FM 89.9 MHz) szervezésében

2007. szeptember 22. (szombat), 21.00
Szeged, Grand Café

21.00 S8 Improv Collective (H)
21.30 Bakelitfúzió: Xrc & Hizsnyik Dénes (H)
22.00 Zenial (PL)

Az estre a belépés ingyenes!

Zenial (PL)

· Lukasz Szalankiewicz (laptop elektronika)

Lukasz Szalankiewicz Krakkóban élő laptopzenész, hangdesigner, történész, elektronikus zenei rendezvények kurátora. Társaival működteti az elektronikus kísérleti zenék egyik legizgalmasabb weblabelét, az Audiotongot. Erős szálak kötik napjaink elektronikus zenei undergroundjához, ugyanakkor tagja az ettől távolságot tartó Lengyel Elektroakusztikus Zenei Társaságnak is, amiből az is látszik, hogy Lengyelországban van átmenet és némi párbeszéd a két, tágabb környezetén belül peremhelyzetben lévő világ között. E kettősséggel – az itt is vagyok, ott is vagyok állapottal – jól jellemezhető abszraktba hajló, ugyanakkor ambientes zenéje, hiszen az okosan és szépen ötvözi a populáris elektronikus zene könnyebben befogadható zenei megoldásait, valamint az elektroakusztikus zenei kísérletek hangulatát. A Visegrádi Alap által támogatott nemzetközi rezidencia program keretében jelenleg Magyarországon tartózkodó Szalankiewicz Zenial projektje mellett egy még szerteágazóbb stílusjegyeket és stratégiákat meglepő módon elegyítő Palsecam néven is működik. (zenial.audiotong.net)

Bakelitfúzió: Xrc & Hizsnyik Dénes (H)

· Kovács Balázs (lemezjátszók, elektronika)
· Hizsnyik Dénes (írásvetítők)

Kovács Balázs – mint több magyar kollégája – gyakori közreműködő több olyan kísérleti produkció létrehozásában, mely táncot, mozdulatművészetet, kávéfőzőket vagy vetítést von be az előadásba. Többször működött közre a Batarita Társulattal, akusztikus zenészekkel, videoművészekkel; minden produkciója improvizáció. Hizsnyik Dénes pécsi rádiós szakember és lo-fi alkotó, aki vetítéseiben vonzódik saját diaképei mellett talált tárgyak projekcióihoz. Jelen produkció annak az előadásnak a folytatása, melyet a „Bakelitfúzió” nevű esten, 2003. november 15-én mutattak be először Székesfehérváron. A „Bakelitfúzió” kifejezés egy olyan kísérletet takar, amely során az előadók – többnyire egy bakelit dj és egy hangszeres zenész vagy énekes – közösen hoznak létre új produkciót. De mit (és főleg: mi újat) tud kezdeni egy bakelit dj és egy vizuális alkotó? Nos, erre csak az előadás során kaphatunk választ. (kbalazs.periszkopradio.hu)

S8 Improv Collective (H)

· Juhász László (preparált hegedű, válogatott tárgyak, laptop elektronika)
· Kiss Gábor (gitár, válogatott tárgyak)
· Kiss Márk (gitár, válogatott tárgyak)
· Szokol Szilárd (ütősök, lo-fi elektronika, S8mm)

Az alig több mint egy éve működő S8 Improv Collective szó szerinti szabadzenét játszik. A totális improvizációk során létrehozott hangfolyam két elektromos gitár, különféle ütőhangszerek, illetve hétköznapi háztartási tárgyak apró zajaiból, neszeiből áll össze, amit esetenként talált hangok minimálisan szerkesztett montázsa egészít ki. A zenekar számára ritkán léteznek előre meghatározott tematikus irányvonalak, a tagok játékát inkább a rendelkezésre álló tárgyak hangjainak kimerítő feltérképezése, illetve ezen hangokkal való ad hoc-szerű építkezés, önfeledt játszadozás jellemzi. Ahogyan azt a csoport neve is jelzi, a kvartett fellépéseit Szokol Szilárd – a legmondernebb videoanimációknak és számítógépes grafikáknak fityiszt mutató – super 8mm-es filmvetítései egészítik ki, melyek a professzionális és amatőr S8-as filmkultúra legkülönbözőbb leleteit vonultatják fel. (improv.hu/s8collective)

Hozzászólási lehetőség kikapcsolva

Legutóbbi kommentek

Az Improv.hu online zenei magazin 2002-es indulásakor napjaink kreatív, főként rögtönzött módon születő zenéinek - lemezkritikákon, koncertbeszámolókon, galériákon vagy éppen interjúkon keresztül való - szubjektív bemutatását tűzte ki céljául. A magazin 2005 tavaszától 2010 nyaráig, majd 2013 júliusától újraindulva heti rendszerességű rádióműsorral jelentkezik Szeged első és egyetlen közösségi rádiójában; 2007 ősze óta pedig alkalmanként improvizációs esteket szervez a szegedi Grand Café mozitermébe, a Régi Zsinagóga patinás épületébe, valamint a Jazz Kocsmába.

Legutóbbi kommentek

Hat új kiadvány a Cathnortól

Dusted Hoffman
2010. november 19.

Az Erstwhile novemberi újdonságai

Dusted Hoffman
2011. október 11.

Abdul Moimême | Ricardo Guerreiro – Khettahu

Dusted Hoffman
2011. szeptember 14.